Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Redarea perspectivei in fotografie

Perspectiva se refera la rapoartele dintre diferitele elemente prezentate in grafica, pictura sau in fotografie. Elementele sunt redate mai mari sau mai mici, in functie de distanta dintre observator si fiecare dintre ele, simulind spatiul tridimensional. In fotografie (dar si in celelalte arte), deoarece substratul are doar doua dimensiuni (lungime si inaltime), adancimea nu poate fi reprezentata, ca, de exemplu, in sculptura sau arhitectura; ea poate fi doar sugerata.
Deoarece obiectivul reda implicit perspectiva, in conformitate cu legile opticii, unii fotografi cred ca aceasta este suficient si nu trebuie sa-i mai acorde atentie. Totusi, cunoasterea principiilor perspectivei si aplicarea lor in fotografie permite realizarea de fotografii cu o mai puternica reprezentare a volumelor, a spatiului, a profunzimii si a distantelor. Prin utilizarea constienta a acestor principii, fotograful poate manipula perspectiva si poate accentua senzatia de spatiu si de distante dintre elementele unui cadru fotografic, in conformitate cu intentiile sale.


1. Perspectiva liniara
Ochiul uman (si creierul) evalueaza distantele dintre diferitele elemente din cadru, in functie de raportul lor de reproducere: elementele situate mai aproape de observator sunt redate mai mari, elementele mai indepartate, mai mici. Cu cat elementele sunt mai indepartate, cu atat ele tind catre un punct, iar liniile paralele intre ele converg aparent catre un punct, numit punct de fuga. Aceasta redare este numita perspectiva liniara.


redarea_perspectivei_05.jpg

Elemente repetitive in perspectiva


Una dintre cele mai simple solutii pentru a reda perspectiva este de a include in cadru o linie sau mai multe linii conducatoare, paralele, care merg de la maginea de jos sau de la coltul stanga-jos, catre marginea de sus a cadrului. Pot fi folosite: drumuri si sosele, garduri, linii de curent electric sau de telegraf, rauri, etc.


redarea_perspectivei_06.jpg

Absenta unor elemente cu dimensiuni recognoscibilie
conduce la o redare terna a perspectivei.


Liniile conducatoare converg la orizont intr-un punct, ce poate fi inclus in cadrul fotografic (real sau imaginar), sau ce poate fi localizat in afara cadrului.


redarea_perspectivei_07.jpg

Linii de fuga cu desfasurare pe verticala


redarea_perspectivei_01.jpg

Linii de fuga cu evolutie orizontala


Includerea in cadru a punctului de fuga duce la obtinerea unor imagini cu o puternica reprezentare a perspectivei


redarea_perspectivei_08.jpg

Punct de fuga prezent in centrul cadrului


Majoritatea obiectivelor moderne sunt construite in asa fel incat sa reproduca liniile de fuga ca drepte, si sunt numite rectiliniare.
Obiectivele ultra-superangulare si cele fisheye nu mai sunt corectate in aceasta privinta. Liniile de fuga ce nu fac parte din planul orizontal / vertical ce include axa optica sunt redate curbe, deformate.


2. Elemente repetitive
Includerea de elemente care se repeta in cadru si care apar redate din ce in ce mai mici, pe masura ce se indeparteaza de observator, este o alta metoda puternica de a sugera perspectiva in fotografie.
Includerea in cadru a unor subiecte cu dimensiuni familiare privitorului fotografiei, ii permite acestuia sa estimeze distantele pana la primul si pana la urmatoarele.


3. Perspectiva aeriana
Perspectiva aeriana sau atmosferica, a fost exploatata incepind din sec. XV de catre pictori, un exemplu celebru fiind Mona Lisa a lui da Vinci. Datorita difuziei luminii produsa de staturile de aer tot mai groase, elementele situate in departare sunt redate mai luminoase, cu contrast mai redus si in culori mai atenuate.


redarea_perspectivei_09.jpg

Perspectiva aeriana ilustrata de
Leonardo da Vinci - Mona Lisa


Aceasta modalitate de sugerare a tridimensionalitatii cadrului este cu atat mai puternica, cu cat, in primul plan al fotografiei apare un element redat in culori saturate, contrast si clar, in opozitie cu fundalul, redat in culori mai luminoase, mai putin saturate si in contraste atenuate.


redarea_perspectivei_04.jpg

Perspectiva aeriana apropiat - indepartat


4. Alte mijloace de a sugera perspectiva
Fotograful poate exploata si alte "obiceiuri" de evaluare a perspectivei utilizate de privitor:
- suprapunerea de elemente: un element care obtureaza partial un alt element este situat mai aproape,
- clar - neclar - un element redat clar pare mai apropiat decat altul, redat neclar,


redarea_perspectivei_02.jpg

Contrastul clar - neclar pentru sublinerea perspectivei


- jos - sus - un subiect situat in jumatatea inferioara a cadrului pare mai apropiat decat unul situat in jumatatea superioara; plasarea liniei orizontului foarte sus in cadru accentueaza aceasta senzatie,
- superangular / teleobiectiv - printre incepatori exista conceptia (gresita) ca superangularul si teleobiectivul modifica perspectiva, superangularul o exagereaza, iar teleobiectivul o aplatizeaza. In realitate, fotograful care utilizeaza un superangular, are tendinta de a se apropia de subiect, care apare redat mai mare, in comparatie cu fundalul, redat mai mic. In schimb, cand se utilizeaza un teleobiectiv se fotografiaza subiecte indepartate, care prin insasi distantele dintre ele si fotograf, apar redate intr-o persectiva aplatizata. In realitate (in conformitate cu legile opticii), fotografiind acelasi subiect, apropiat sau indepartat, din acelasi punct de statie, perspectiva este identica, indiferent de distanta focala a obiectivului folosit.

 



< - Pagina precedenta . . . Pagina urmatoare - >

 



© Marian Gadea
ianuarie, 2014,
Foto-Magazin.ro


 

Bookmark and Share

Comentarii:

Radu Grozescu - 26 Jan 2014, ora 21:24
„Obiectivele ultra-superangulare si cele fisheye nu mai sunt corectate in aceasta privinta.” Puteti da un exemplu de obiectiv „ultra-superangular” care nu e fisheye si care nu e rectilinear ?

Marian Gadea - 26 Jan 2014, ora 22:22
Spre exemplu Canon EF 15 mm: http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ultra_wide/ef_15_28fe.html?p=3

Andrei Pandele - 27 Jan 2014, ora 11:13
Perspectiva, din punct de vedere matematic, este data exclusiv de punctul de statie, locul exact de unde privim. Si de planul pe care este proiectata imaginea.

Marian Gadea - 27 Jan 2014, ora 18:30
Multumim pentru intarirea ideii expusa in text: "printre incepatori exista conceptia (gresita) ca superangularul si teleobiectivul modifica perspectiva"

Marius Burlan - 28 Jan 2014, ora 12:28
Multumesc pentru articolele educative pe care le postati. Referitor la perspectiva, as dori sa adaug cateva elemente :un obiect se poate reprezenta in perspectiva liniara cu: unul, doua sau trei puncte de fuga (in exemplele dvs.,Centrul Pompidou -cel cu tevi albastre!-este un bun exemplu de perspectiva liniara cu trei puncte de fuga) Despre perspectiva aeriana as dori sa amintesc faptul ca tocmai Leonardo este cel care a "descoperit-o" si aplicat-o pentru prima data in pictura. Tot Leonardo este cel care a observat ca perspectiva aeriana este mai bine sustinuta de cea cromatica: culori calde in prim plan si culori reci in planul indepartat, (pictorul englez Gainsborouch a incercat 250 de ani mai tarziu sa infirme aceasta observatie si a pictat celebrul Baiat in albastru :fundal cald, subiect-prim plan- in culori reci). Pentru a "ajuta" perspectiva, pictorii preferau un prim plan inchis: o umbra, un obiect, etc... Si pentru ca tot am pomenit de Leonardo, acesta facea o observatie interesanta care priveste pe fotografi si pictori in aceeasi masura : un cer acoperit usor, scoate in evidenta culoarea locala a obiectelor, in timp ce soarele puternic, o distruge.

Hermeneanu Valter - 29 Jan 2014, ora 12:44
Eu cred ca un obiectiv ultrawide ajuta in redarea perspectivei.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   ieri, la ora 20:46
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 2 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 8 zile, la ora 20:06
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 9 zile, la ora 13:46

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127193 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate