Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Simularea redarii filmelor alb-negru in Photoshop

Exista, printre noi, unii fotografi "clasici", care povestesc despre calitatile deosebite ale diferitelor filme argentice alb-negru si, inevitabil, se formeaza tabere, in jurul cate unui anumit model de film. Fiecare tabara sustine, cu lux de amanunte ca, dupa indelungi experimentari, doar filmul pe care l-au adoptat ea, tabara, este cel mai bun si reda in modul cel mai plastic, realitatea colorata din fata obiectivului.
Noi ceilalti, care lucram pe digital, asistam la disputele lor si ne-ntrebam daca exista intr-adevar diferente intre ele... Ei bine, exista diferente!

Halogenurile de argint sunt mai sensibile la ultraviolet si albastru si mai putin sensbile la verde si rosu. Pentru a extinde spectrul de sensibilitate ale peliculelor alb-negru se adauga substante sensibilizante; in prezent toate filmele alb-negru sunt pancromatice, adica sunt aproximativ la fel desensibile la toate lungimile de unda ale radiatiei luminoase. Substantele senbilizante utilizate in compozitia stratului sensibil sunt tinute secret de producatori; asa se face ca sensibilitatea spectrala nu este identica pentru toate filmele alb-negru de pe piata, de exemplu filmul X ceva mai sensibil la verde in comparatie cu filmul Y, care insa e mai sensibil la rosu.

O alta diferenta intre doua pelicule este determinata de curba de innegrire, mai abrupta la filmele cu sensibilitate mica, respectiv mai lenta, la cele cu sensibilitate crescuta.

Cum putem simula readarea filmelor alb-negru in fotografia digitala?

1. Deschidem imaginea digitala dorita si facem prelucrarile necesare in modul color.

simulare_01.jpg

2. Una dintre cele mai bune metode de conversie a imaginilor digitale color in alb-negru este comanda Channel Mixer din Photoshop (sau similara in alte programe) care se apeleaza pe calea: Image - > Mode - > Channel Mixer...

simulare_02.jpg

3. Se deschide o noua fereastra, in care sunt afisate un set de cursoare si de butoane de selectie.

simulare_03.jpg

4. Bifam caseta Monochrome (si automat Output Channel se transforma in "Grey"), lasam bifata (sau o bifam daca nu este selectata) caseta Preview si apoi ajustam cursoarele corespunzatoare canalelor de culoare (rosu, verde si albastru). Vom pastra "compensarea expunerii" (cursorul Constant) la "0".

5. Introducem parametrii: rosu: 19; verde: 41 si albastru: 41.

simulare_04.jpg

Si obtinem o simulare a filmului Agfa Scala 200X.
Daca utilizam alti parametrii pentru canalele rosu, verde si albastru, obtinem alte simulari.

simulare_05.gif

In tabela de mai jos sunt sistematizate datele culese din diverse surse despre ajustarile recomandate pentru a simula cateva din filmele alb-negru mai folosite.

Tip film
Canalul rosu
Canalul verde
Canalul albastru
Agfa 200X
18
41
41
Agfapan 25
25
39
36
Agfapan 100
21
40
39
Agfapan 400
20
41
39
Ilford Delta 100
21
42
37
Ilford Delta 400
22
42
37
Ilford Delta 3200
31
36
33
Ilford FP4
28
41
31
Ilford HP5
23
37
40
Ilford Pan F
33
36
31
Ilford SFX
36
31
33
Ilford XP2 Super
21
42
37
Kodak Tmax 100
24
37
39
Kodak Tmax 400
27
36
37
Kodak Tri-X
25
35
40

Aplicarea in practica a acestor conversii pot fi vazute in galeria de imagini.

 

Galeria de imagini - >

 

Alte tutoriale Adobe Photoshop ->

Calin-Stefan Ragalie
martie, 2008
© Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Serban aurel - 11 Mar 2008, ora 11:01
Bunicel, o modalitate pe linga alte duzini de a face o imagine alb negru, nu inteleg de unde setarile respective, spun clac ca reda filmele albnegru , si o intrebare la Cs3 unde exista si functia avansata de black and white ce setari se pot folosi pentru a obtine valori asemanatoare, prefer aceasta functie pentru control mai bun contrastului.

Gelu Lupas - 11 Mar 2008, ora 22:56
Nu redau filmele alb negru ci reproduc grosier caracteristicile acestora de redare a spectrului luminos. Setarile respective se pot deduce de pe caracteristicile fiecarui tip de film a/n (e data in foaia de catalog). La CS3 folositi ce setari doriti la Black & White ideea este rezulattul final, nu neaparat simularea unui tip de film a/n. Eu am constatat ca se pot face cu functia aceea lucruri care ar fi practic imposibile cu filtre colorate pe obiectiv.

Reidu R - 12 Mar 2008, ora 00:51
Mi se pare un non-sens. Fiecare film lucrat in fiecare revelator, tiparit pe fiecare hartie da alte rezultate. Asa cum multi recunosc Tri-X-ul pentru look-ul mai soft - daca il impingi la 1600-3200 ASA si agiti mult obtii numai alb si negru. Mi se pare o improvizatie de dragul improvizatiei. Sigur, in PS poti sa reglezi tonurile in functie de gusturi - ceea ce este foarte ok. Dar nu poti sa vii sa spui - asa arata T-Max sau HP5. Nu mai spun ca oare cum ar fi sa modific o imagine digitala trasa la ISO3200 - sa arate ca Ilford Pan F sau TMax de 100. Cam imposibil.

Gelu Lupas - 12 Mar 2008, ora 09:38
Da, e un cam nonsens sa simulezi filme plecand de la o imagine digitala. Inafara de caracteristicile reproducerii tonurilor (care difera oricum in functie de revelator, dilutie, timp, agitatie, temperatura, IE la care a fost expus, etc.) mai e si textura filmului (care variaza si ea in functie de aceiasi factori) pe care nu o poti reproduce atat de usor (sunt pluginuri speciale, de exempul cel de la DxO labs, insa mie mi se par o imitatie ieftina si grosiera a filmului simulat - uneori nu seamana deloc). Ceea ce nu e un nonsens insa este ajustarea tonurilor pe canale pentru a obtine o imagine alb-negru digitala mai placuta. La asta e chiar foarte utila functia Channel Mixer sau B&W. Ideea este sa folositi particularitatile fiecarui mediu, nu sa incercati sa imitati un mediu folosind un altul. E ca si cum ai incerca in pictura sa imiti tempera cu vopsele de ulei.

Luca Zamfir - 15 Mar 2008, ora 23:48
Desi am facut multe a/n digital obtinand efecte deosebite din channel mixer+levels/curves etc, nu poti eluda unele caracteristici inimitabile ale filmului, de pilda felul incare prinde filmul miscarea e inimitabil digital,in unele situatii highlightul digital se tradeaza chiar si de la un dslr Canon expus bine,niciodata nu am obtinut o arsura neplacuta pe film cum obtin uneori pe digital. Arsurile de highlights pe film nu sunt niciodata intruzive. Mai sunt si alte situatii cand pe digital obtii artefacte oribile, gen gradatii de gri in trepte late sau 'ozn-uri' in contrejour la apus . vigneta pe digital pare intotdeauna 'digitala' fata de cea obtinuta pe film.

Radu F - 01 Apr 2008, ora 13:57
si sa nu uitam de lipsa gradatiilor de gri in AN digital. totul parca e gri uniform fara nici o trecere. prea plat tot! si daca tot vreti sa imitati, este un soft mai bun, care chir face diferenta intre un trix si un delta 100 nu ca si cu chanel mixer. plugin pt PS. dar mai bine v-ati face stiluri personale (aviz celor ce vor sa tot copieze pana la ultimul detaliu)

Silvero Del Razie - 16 Jun 2008, ora 14:09
Folosirea numai a Toolului Channel pt a face o imagine in B&W este insuficienta !!! Ar trebuii sa se foloseasca cel putin 2 tooluri pt a face o imagine color in alb negru sa arate ca fiind trasa pe un aparat. In plus se va folosii Toolul "Sharpen" pt reducerea "impuritatilor".

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Izvorul luminii »
   de elerum
   azi, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   ieri, la ora 14:14
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 18:47
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 5 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127225 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate