Fotolocatii

Bill Jay Confesiuni
fotografice

Tinutul Troms din nordul Norvegiei

Stiu ca a cam devenit un cliseu sa faci o excursie pentru fotografie in Norvegia, insa chiar merita. Si treaba e ca de fiecare data cand mergi, tot altceva gasesti...si parca tot mai frumos.
Am avut placerea de a vizita aceasta tara pentru prima data in 2010, cand am mers impreuna cu cativa prieteni in partea sud-vestica a ei. A doua oara, in schimb, am mers mai la nord... mult mai la nord: in Tromsø. Si n-am mers oricum, ci am mers cu masina - tocmai din Oradea, traversand 9 tari si 6 capitale pe un drum ce avea lungimea de cca 4.000 km. E nemaipomenit sa vezi cum se schimba peisajul urcand tot mai la nord...

Pe drum ne-am oprit in cateva locatii, am mai vizitat una-alta, am mai pozat una-alta, iar dupa patru zile am ajuns la destinatie: un orasel dragut, concentrat in mare pe o insulita centrala (Tromsøya), aflata intre portiunea continentala (Tromsdalen) si o alta insula mai mare (Kvaløya) care o apara pe cea mica de valuri mari si vanturi puternice. Localizarea aceasta face din Tromsø un oras special, in care temperaturile nu variza chiar asa de mult cat o fac fie chiar pe tarmul marii, fie ceva mai spre continent.

Era 1 Septembrie 2011 si de aici aveam 11 zile sa explorez peisajul nord-norvegian in ceea ce avea sa fie un inceput de toamna splendid. In tot acest timp, m-am plimbat in stanga si in dreapta, de la munte la mare (la propriu) si am reusit, sper, sa surprind intr-un anumit grad esenta acestor locuri indepartate.

Tromsø

Primele zile m-au dus mai aproape de mare, ajungand si pana la anumite puncte mai cunoscute ale zonei. Este de exemplu cazul insulei Sommarøya - cu ale sale varfuri piramidale care au inspirat designul celei mai cunoscute cladiri din Tromsø, biserica Tromsdalen sau "Catedrala Arcticii" cum mai este ea cunoscuta. Ca sa ajungi la Sommarøya tebuie sa serpuiesti prin niste fiorduri destul de inalte si abrupte care apoi se deschid intr-o serie de golfuri mozaicate, din care se desprind ulterior insulite de diferite marimi. Aici, prezenta omului este evidenta peste tot, insa de asa o maniera incat ea sa nu fie ostentativa si sa nu distruga peisajul natural. Casutele mici din lemn, fie ele lacustre sau asezate pe pamant, sunt toate facute in acelasi stil si intregesc privelistea care astfel nu inspira decat tranchilitate.

Sommarøya

Zilele urmatoare am urcat putin si am dat de un peisaj complet diferit. Mici palcuri de mesteceni pitici incepeau sa-si schimbe culorile, lacuri glaciare, si ele mici, oglindeau crestele taioase si inca acoperite partial de zapada ale muntilor din jur si intrega panorama nu putea fi completata decat de un ren salbatic care ocazional era suficient de preocupat incat sa lase un amarat de turist sa-i faca o poza mai de aproape.

Catre Tromvik

Dupa aceste ture am decis sa mai stau si prin Tromsø putin si nu mi-a parut rau. Nu, nu... Tromsø-ul are ceva ce alt oras de talia lui nu are..."iluminare gratis". Altfel spus: intr-una dintre seri, exact in momentul in care despachetam ceva din masina, m-am uitat in sus si desi nu mai vazusem asa ceva pana atunci, mi-am dat seama de ce urma sa vina. Sentimentul e oarecum similar cu acela pe care-l ai in copilarie cand te indrepti spre casa, in ajun de Craciun si vezi prin geam, la vecini, brazii impodobiti si stii ca si la tine trebuia sa fi fost Mosul. Anticipatia aceea iti da fiori unici, asa ca mi-am luat rapid echipamentul foto si am zbughit-o catre tarm. Nevrand sa risc pierderea momentului, am ales o locatie apropiata de unde eram, insa una in care nu mai fusesem, dar am avut norocul sa gasesc o carare care sa ma duca exact la apa. Odata ajuns, m-am relaxat si am respirat adanc, privind probabil cu cei mai largi ochi pe care i-am deschis vreodata...

Aurora peste Tromsø

Si sa nu mai zic ca, in timp ce eu faceam poze la prima aurora boreala pe care am vazut-o, in oras John Fogerty (Creedence Clearwater Revival) sustinea un concert excelent, oferindu-mi un soundtrack pe masura spectacolului de lumini de sus.

Berglikjosen

Zilele urmatoare, oarecum naucit de frumutetile experimentate inainte, am fost indrumat sa merg sa vizitez o alta zona din jurul Tromso-ului - la Oldervik. De la acest satuc, de pe malul Ullsfjorden, se vedeau maretii Alpii Lyngen - munti cu piscuri de peste 1800m, cu zeci de ghetari si vai largi - ai caror contur taiat iti darea realmenete fiori.

Daca m-ar fi intrebat cineva dupa serile de dinainte daca cred ma voi indragosti mai tare de o alta locatie, as fi raspuns "Sigur nu!" M-as fi inselat amarnic! Si poate exact din cauza asta am spus ceea ce-am spus in prima fraza a articolului de fata.

Oldervik

E usor sa fii coplesit in fata unor asemenea locuri, dar cred ca nu doar ele iti confera senzatiile acestea de unele singure. Cand pleci la o asemenea o drumetie, pleci cu mintea limpede. Nu prea este trafic care sa te incetineasca sau sa te enerveze, caile de acces sunt bune, locuri de popas dese, curatenie peste tot... toate aceste mici detalii fac ca starea ta de spirit cand ajungi in fata unui loc maret sa fie calma, relaxata si chiar fericita, gata sa absoarba fiecare farama de frumusete din exterior. Toti acesti factori contribuie la o excursie reusita si, invatand de la altii, poate candva, vom calatori cu un zambet pe buze si la noi.