Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Konica-Minolta Dimage A2 - prima impresie

(partea a III-a)
(Articol sponsorizat de www.f64studio.ro)

Partea III-a

Vizorul electronic

Unul dintre cele mai frecvent intalnite reprosuri la adresa camerelor din aceasta categorie este proasta calitate a vizarii! In aceasta directie, Konica Minolta a inregistrat un progres foarte important, marind rezolutia vizorului de la circa 200.000 pixeli (cum aveau precedentele modele ale aceluiasi producator, dar si ceilalti producatori), la nu mai putin decat 922.000 pixeli.

Sporul de calitate este spectaculos si indelung aclamat de cei care se chinuiau, pe modelele mai vechi, sa ajusteze planul de focalizare. Producatorul sustine chiar ca, in actuala constructie, vizorul electronic permite chiar pre-vizualizarea profunzimii de camp! Rezolutia maxima este posibila doar la o rata de refresh de 30 fps. Daca subiectul de fotografiat se afla in miscare rapida, se poate creste rata de refresh la 60 fps dar cu pretul scaderii rezolutiei.

Ca si la modelele anterioare, si la actualul model, vizorul poate fi basculat 90 grade pana la pozitia verticala, permitind o foarte comoda incadrare cand aparatul este montat pe trepied, pentru macro, etc.

In plus, imaginea afisata poate fi marita cu o "lupa" electronica, nu doar zona centrala (ca la modelele anterioare) si orice zona. Acest efect de lupa este aplicabil atat la vizorul electronic cat si la LCD.

Bicrominanta

Cunoscuta si sub numele de "purple fringing", acest tip de aberatie optica pare fi determinat de microlentilele care acopera fiecare fotosit al captorului digital. Bicrominanta este invers proportionala cu dimensiunile sale: un fotosit de putin peste 3 microni, cum sunt cei de la noul captor Sony de 8 MPx, este mai sensibil la bicrominanta.

Fenomenul apare in conditiile in care se fotografiaza subiecte stralucitoare pe fundal intunecat sau invers, iar amploarea cu care acest fenomen apare in fotografia finala depinde si de modul in care fisierul brut este prelucrat de procesorul camerei. Trebuie, de asemenea, mentionat ca fenomenul este vizibil doar la periferia cadrului.

Am cercetat aparitia acestei aberatii optice pe cateva zeci de fotografii efectuate in conditiile citate anterior si nu am descopert decat intr-o singura poza, aratata mai jos. In partea superioara se afla poza originala, redusa pentru WEB, iar in partea de jos a imaginii, este marita portiunea incercuita pana la 100% Se poate observa in sectiunea inferiorara, la nivelul ramurei vegetale, o usoara umbra galben-portocalie spre exteriorul cadrului si o umbra albastruie spre centrul cadrului.


Konica Minolta A2, 64 ISO

Am cautat si fotografiat si exemplul "clasic" de bicrominanta, ce apare la subiecte cromate si stralucitoare, insa, nu am constatat aparitia acestui blamat defect.


Konica Minolta A2, 64 ISO

Sensibilitatea ISO si zgomotul

Zgomotul in imaginile digitale este in legatura cu dimensiunea fotositului. Un fotosit mare capteaza un numar mai mare de fotoni si genereaza un curent de excitatie mai mare, comparativ cu un semnal de fond. Un fotosit mic, genereaza un curent de excitatie mai mic iar raportul cu semnalul de fond este mai mic, procesorul trebuind sa amplifice mai mult semnalul util, dar, o data cu acesta amplifica si zgomotul.

Utilizarea sensibilitatii minime oferite de producator ofera o reproducere optima a detaliilor, atat in lumini cat si in umbre, pentru subiectele cu un interval de stralucire obisnuit. Am analizat modul in care se descurca A2 cu subiectele cu contrast ridicat si impresia generala a fost buna.


Konica Minolta A2, 64 ISO subiect cu contrast mare (decupaj din 100%)

Daca fotograful utilizeaza o setare ISO mai agresiva, procesorul camerei digitale amplifica atat semnalul util cat si pe cel de fond, ceea ce duce la alterarea aspectului imaginii, mai ales in zonele monotone, cum ar fi cerul, si mai ales in cazul fotografiilor subexpuse.

Am testat amplitudinea zgomotului prin fotografierea cu 64 ISO a unui raft de carti si reviste ce cuprinde si zone colorat monoton si zone umbrite. Nu am facut nici un fel de modificari (levels, sharpening, etc), cu exceptia reducerii imaginii la necesitatile impuse de o incarcare rapida in browser.


Imagine test; Konica Minolta A2, 64 ISO

Am ajustat apoi sensibilitatea la treptele superioare, 100, 200, 400 si 800, iar din imaginile obtinute am decupat zone de 80 x 400 pixeli din 100%.


Konica Minolta A2, cu sensibilitati: 100, 200, 400 respectiv 800 ISO (decupaj din 100%)

Amplificarea zgomotului este evidenta, proportionala cu cresterea sensibilitatii. Nivelele inferioare (100 si 200 ISO) sunt exploatabile; in schimb, nivele 400 si, mai ales, 800 ISO, necesita prelucrari in faza de post-procesare. Ca toate celelalte camere dotate cu captori de 8 MPx, si Konica Minolta A2 gestioneaza cu dificultate imaginile care sunt inregistrate la sensibilitati ridicate. Zgomotul este mare, intr-adevar, daca se compara cu camerele DSLR, dar acestea intra in alta categorie de pret.

"Anti-Shake System"

O problema delicata apare in momentul in care dorim sa fotografiem din mana, cu oobiective cu focala lunga. Este cunoscuta recomandarea de a utiliza un timp de expunere mai scurt decat "1/" distanta focala utilizata; de exemplu, pentru o focala de 200 mm se recomanda un timp de expunere mai mic de 1/200 sec. Nu intotdeauna acest timp este utilizabil, insa! Luminozitatea deseori redusa a zoom-urilor la aceste distante focale (echivalente) impun uneori, pentru pastrarea unui timp cat mai scurt de expunere, cresterea sensibilitatii. O alta solutie este folosirea diverselor metode de stabilizare a imaginii. Foarte putine modele de camere digitale ofera o metoda de combatere a tremuraturilor, iar Konica Minolta A2 se numara printre acestea. Toate cele care utilizeaza sisteme anti-vibratie, recurg la miscarea unui grup de lentile din structura obiectivului, prin care imaginea proiectata se "deplaseaza" sincron cu captorul digital.

In cazul lui Konica Minolta A2, a fost preluat sistemul Anti-Shake de la A1, si anume miscarea pe doua axe de libertate a captorului. Producatorul promite cresterea timpului de expunere cu 2 3 trepte, desigur, cu pastrarea unei perfecte claritati a imaginii.

Pentru a testa eficacitatea sistemului Anti-Shake, am fotografiat un subiect cu o luminozitate care sa-mi permita utilizarea unui timp de expunere de 1/10 secunde.


Konica Minolta A2, anti-Shake off, T: 1/10 sec., focala echivalenta 200 mm.

Imaginea de mai sus este un decupaj dintr-o fotografie marita la 100% . Am repetat fotografierea, in aceleasi conditii, de aceasta data cu dispozitivul Anti-Shake pornit.


Konica Minolta A2, anti-Shake on, T: 1/10 sec., focala echivalenta 200 mm.

Chiar si cu acest foarte lung timp de expunere regula anterior mentionata recomanda un timp de sub 1/200 sec -, imaginea este utilizabila. Mentionez ca nu am efectuat nici un fel de procesari asupra imaginii, cu exceptia decupajului.

Concluzii

Timpul scurt disponibil pentru testari nu mi-a permis sa incerc decat cateva dintre caracteristicile definitorii ale noului model lansat recent pe piata de Konica Minolta, asa incat nu pot sa emit decat concluzii "de etapa".

Din punctul meu de vedere, este o camera extrem de capabila pentru clasa de produse in care se inscrie. Exista unele critici cu privire la aspectul "de consum" al camerei, cu prea mult plastic, aparent "fragil", dar eu am utilizat un model din seria "7" timp de trei ani, in mod intensiv, in cele mai variate conditii meteorologice, mai frecvent fara geanta decat cu, si fara ca asta sa lase prea multe "riduri" pe corpul camerei.

Pastrind admirabila manevrabilitate dupa principiul "o functie un buton", modelul A2 aduce noi functiuni care extind domeniul de utilizare, dintre care as remarca in mod deosebit ameliorarea semnificativa a vizorului electronic, cel mai bun existent in acest moment la camerele digitale disponibile pe piata si care permite focalizarea manuala cu o acuratete sporita. De asemenea, trebuie mentionata posibilitatea afisarii in vizor a unui mare numar de parametrii de functionare, dintre care, la loc de frunte se afla histograma "live", a carei utilitate este uneori neglijata chiar si de unii utilizatori pretentiosi.

Gama optica a obiectivului incorporat permite utilizatorului abordarea unui larg spectru de subiecte, de la peisaj - superangular echivalent 28 mm, pana la fotografii de detalii care necesita teleobiectiv - echivalent 200 mm. In plus, producatorul a lansat pe piata un covertor superangular si unul tele, care extind si mai mult plaja focalelor accesibile.

Utilizarea unei baterii de acumulatori Li-Ion (NP-400) remediaza si unul dintre punctele nevralgice ale modelelor anterioare: autonomia de functionare redusa.

Fotografiile pot fi marite pana la dimensiuni de ordinul a 24 x 32 cm, la o calitate ireprosabila si chiar pana la format A3 (30 x 40 cm) cu o rezolutie onorabila.

In opinia mea, modelul Konica Minolta A2 este foarte aproape de modelul ideal pentru fotograful amator avansat.

Multumim si pe aceasta cale firmei "F64 Studio" (www.f64studio.ro) pentru amabilitatea cu care a pus la dispozie camera digitala Konica Minolta A2.

(Articol sponsorizat de www.f64studio.ro)
Calin-Stefan Ragalie, 2003-2004

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 4 zile, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 6 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 8 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 12 zile, la ora 20:06

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127195 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate