Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Konica-Minolta Dimage A2 - prima impresie

(Articol sponsorizat de www.f64studio.ro)

Partea I-a

Inceputul primaverii acestui an se caracterizeaza printr-un nou "razboi" in domeniul fotografei digitale - cel a camerelor de 8 Mpixeli. Bazandu-se un acelasi captor CCD de 2/3 inch, fiecare dintre marii producatori de camere digitale, lanseaza cate un model: Sony F828, Olympus C-8080, Canon Pro 1, Nikon 8700 si Konica Minolta A2. Pentru a pune pe piata un produs intr-o plaja de pret similara cu cea a concurentei, fiecare model propune fie un obiectiv de mai buna calitate, sau cu o plaja de focale mai ampla, sau cu o mai buna prelucrare a fisierelor brute ingeristrate de CCD, etc.

Parca mai mult ca niciodata, aceste noi modele, lansate aproape simultan, au determinat valuri de discutii contradictorii. Si, pentru ca am avut ocazia sa realizez cateva teste cu un Konica Minolta A2, iata cateva impresii degajate la acet prim contact.

Dintre cele mai importante caracteristici, enumerez: captor tip Sony 2/3 inch, de 8 MPx, zoom f:2,8 - 3,5 echivalent 28 - 200 mm/135 tip APO GT, acumulator litiu-ion, autofocus tip 3D cu urmarire dinamica a subiectului mobil in cadru, conexiune la calculator tip USB 2.0, compatibilitate cu sistemul de blitz-uri de la Minolta. Spre deosebire de modelele similare aparute in aceasta primavara in clasa 8 MPixeli, Konica Minolta A2 are o serie de caracteristici unice si care-i aduc punte la capitolul "pozitive":

· vizor electronic (EVF) cu o rezolutie de 922.000 puncte;

· stabilizator de imagine prin sistemul proprietar Anti-Shake, prin care captorul se vibreaza pe 2 axe de libertate, in scopul compensarii micilor tremuraturi ale fotografului (preluat de la modelul precedent, A1);

· comutare automata intre vizorul electronic si afisajul pe LCD (functie optionala, ce poate fi dezactivata, existenta si la modelele precedente);

· memorie tampon de mare capacitate, ce permite a lua a trei poze in format raw (MRW) in secventa rapida;

· priza de mana a camerei dispune de un senzor capacitiv care determita cresterea vitezei de reactie a camerei, prin pre-ajustarea unor parametrii (preluat de la modelul A1);

· zoom actionat manual (existent la toate modele Dimage);

· posibilitatea utilizarii unei mari varietati de baterii (de unica folosinta sau acumulatori).

Adapostita intr-o carcasa de magneziu si acoperita cu multe elemente din mase plastice de inalta densitate, Konica Minolta A2 pastreaza designul modelului precedent, pe care eu il gasesc foarte functional, dupa principiul: '"o functie - un buton" si care faciliteaza accesul rapid la practic orice setare a camerei, fara a mai fi nevoie de a defila prin nesfarsite meniuri afisate pe un ecran LCD care, oricat de stralucitor ar fi, in lumina solara puternica, are o vizibilitate problematica. Este adevarat ca multitudinea de butoane si comutatoare necesita un timp de invatare, iar utilizatorul, o data obisnuit, le gaseste extrem de utile.

Obiectivul

Obiectivul aparatului - acelasi ca la modelele Minolta anterioare - este format din 16 lentile in 13 grupuri, dintre care 2 asferice si alte doua AD (anomalous dispersion). Toate suprafetele lentilelor sunt tratate antireflex iar obiectivul este inscriptionat "APO" (apocromatic). Distantele focale reale sunt intre 7,2 si 50,8 mm (8x), echivalind cu 28 - 200 mm la un aparat pe film de 35 mm. Pentru un aparat din aceasta clasa, intervalul focalelor este foarte bun, mai ales in ceea ce priveste superangularul, mai rar inalnit la camerele digitale. Diafragma maxima este 2,8 la superangular si 3,5 pentru focalele peste 50 mm. Konica Minolta mai marcheaza un punct la paragraful: "focalizare prin deplasarea unor grupuri interne de lentile", solutie care determina ca lentila frontala sa nu se roteasca in timpul ajustarii planului de claritate, foarte util in cazul folosirii filtrelor de polarizare.


Konica-Minolta Dimage A2 - vedere frontala

Inelul de actionare al zoom-ului este lat, cauciucat si suficient de ferm la manevrare. Actionarea mecanica permite un control foarte precis al distantei focale, net superior obiectivelor cu zoom actionat pritr-un comutator electric. Focalizarea se poate realiza si "manual", cu ajutorul unui inel aflat la baza obiectivului si care de fapt comanda un motoras intern pentru focalizare (procedura cunoscuta sub numele: "fire by wire"), sau in mod automat, in trei modalitati: arie centrala, spot sau flex-focus. De asemenea, focalizarea poate fi realizata o singura data sau in mod continuu. La setarea pe autofocalizare continua, apasarea pe jumatate a declansatorului determina ajustarea permanenta a focalizarii; apasarea pana la capat a declansatorului permite luarea pozi in momentul in care focalizarea este corecta. Optiunea flex-focus, prezenta si la modelele anterioare, consta din afisarea unui reper sub forma unei cruci, a carei pozitie poate fi deplasata de utilizator pe intreaga suprafata a imaginii si pe care se realizeaza focalizarea pentru subiectul vizat. Modelul Konica Minolta A2 pastreaza posibilitatea modificarii manuale a focalizarii automate ("manual-override"): dupa ce aparatul a stabilit focalizarea in modul automat, utilizatorul o poate ajusta dupa dorinta, prin rotirea inelului dedicat, fara a fi nevoie de a trece aparatul pe focalizare manuala (dar numai daca aceasta functiune a fost activata din meniu). Viteza de focalizare este net crescuta fata de modelele premergatoare, apreciata de Konica Minolta ca fiind "fenomenala". In cele cateva sute de fotografii de tesare facute de mine, nu am observat o latenta mai mare de 0,5 secunde, chiar si pe focala echiv. 200 mm si in conditii de lumina redusa, iar in conditii bune de lumina la circa 0,2 secunde.

In conditii normale, focalizarea se realizeaza de la 0,5 m la infinit, iar dupa actionarea butonului "Macro" intre 50 si 13 cm (masurati de la lentila frontala a obiectivului). Zona minima acoperita in pozitia macro este de 49 x 37 mm.

Camera poate fi trecuta in focalizare manuala prin apasarea butonului extern dedicat "AF/MF". In aceasta stare, focalizarea se realizeaza cu inelul de la baza obiectivului iar in vizor sau pe monitorul LCD este afisata distanta de focalizare in metrii sau in picioare. Vizorul de inalta rezolutie permite, de aceasta data, o focalizare precisa iar producatorul sustine ca permite chiar vizualizarea campului de profunzime!

Pe langa zoomul optic, aparatul dispune si de un zoom digital, activat prin apasarea butonului dedicat, ce poate fi programat sa usureze focalizarea prin marirea/decuparea unei zone din cadru. Spre deosebire de modelele anterioare, la care zona marita era intotdeauna cea din centrul imaginii, la modelul A2 zona poate fi selectata de utilizator, oriunde in cadru, functie care usureaza mult reglarea claritatii, mai ales daca aparatul este fixat pe trepied.

In kit se afla un parasolar care se monteaza la exteriorul obiectivului, pe o montura tip baioneta, si un capac pentru lentila frontala, care se monteaza pe filetul obiectivului de 49 mm; in acest fel, producatorul a pastrat posibilitatea ca atat parasolarul cat si capacul sa poata fi manipulate independent.

Sistemul de vizare

Modelul A2 pastreaza caracteristicile vizor electronic TTL + LCD. Vizorul electronic a fost imbunatatit, dispune acum de aproximativ 922.000 pixeli; de fapt vizorul are rezolutie VGA (640 x 480 pixeli) dar pentru fiecare pixel sunt cate trei sub-pixeli, pentru culorile elementare; mentinind designul modelelor preliminare, vizorul poate bascula 90 grade in sus, permitind o foarte usoara vizare cand aparatul este montat pe trepied. Rata de reimprospatare a vizorului electronic a fost crescuta (30 sau 60 cadre/secunda), pentru a spori confortul utilizatorului.

Ecranul LCD este mobil, si poate fi rotit in jos 20 grade si in sus 90 grade. Din pacate, nu poate fi basculat, asa cum permit modelele altor producatori. In opinia mea, calitatea ridicata (cea mai buna in acest moment) a vizorului electronic, face LCD-ul util eventual doar pentru setarile functiilor camerei, desi ajustarile camerei pot fi afisate si in vizorul electronic.


Konica-Minolta A2 - vedere din spate

Ca si aparatele premergatoare, Konica Minolta A2 dispune de comutarea automata a afisajului in vizor sau pe LCD, in functie de informatia furnizata de un senzor de proximitate, dispus imediat langa vizorul electronic. Acest mod de afisare contribuie la economia de energie. In plus, utilizatorul poate selecta afisarea exclusiva pe unul dintre cele doua subansamble.

Similar cu antecesorii sai, Konica Minolta A2 permite afisarea suprapusa peste imaginea din vizor sau de pe LCD: a unei grile, unei scale sau a histogramei in timp real, alaturi de diversi parametri de stare ai camerei, intr-o combinatie inalt parametrizabila de catre utilizator.

Modificarea parametrilor de functionare

Ajustarea parametrilor de functionare a camerei digitale Minolta A2 se face dupa conceptul deja amintit: "o functie = un buton", extrem de rapid, dar, este adevarat, un pic mai greu de invatat. Prin selectarea parametrului necesar si apasarea unui buton, manipularea unei rotite selectoare permite alegerea valorii parametrului dorit, fara ca utilizatorul sa mai fie obligat sa defileze prin pagini si pagini de meniuri. Parametrul care se ajusteaza va fi afisat pe ecranul LCD aflat pe panoul superior al aparatului, dar este vizibil si in vizor sau pe monitorul LCD. Prin imbunatatirea procesorului care ghideaza activitatile camerei, modificarea parametrilor de functionare poate fi facuta in orice moment, chiar si atunci cand sunt descarcate fisierele pe cartela CF!

Acest model dispune de doua rotite selectoare, una plasata langa butonul declansator si care poate fi manipulata cu indexul drept, alta plasata pe panoul din spate si care este imediat accesibila cu policele drept. Pentru modificarea unui parametru, se poate folosi oricare dintre cele doua rotite; in care aparatul functioneaza in modul manual, una dintre ele modifica timpul de expunere iar cealalta diafragma.


Konica-Minolta A2 - vedere laterala

In plus, indiferent de parametrul pe care-l modificati, apasarea butonului declansatorului determina trecerea imediat din modul setare in modul fotografiere.

Spre deosebire de alte camere digitale, Minolta Konica A2 nu are inscriptionata pozitia "Setup". Apasarea butonului "Meniu" permite modificari ale parametrilor corespunzatori starii in care se afla camera. O data ales parametrul, simpla apasare a butonului declansator determina inregistrarea modificarii si trecerea imediata in mod "fotografiere".


Konica-Minolta A2 - vedere laterala

La nivelul comutatorului de functiuni, exista si o pozitie "Custom" prin care utilizatorul poate selecta orice parametru pe care-l modifica des si care astfe, devine imediat accesibil.


Konica-Minolta A2 - vedere de sus

Blitz-ul

Camera Konica Minolta A2 dispune de un blitz incorporat, care se ridica manual. Ca si la modelele precedente, diferenta de paralaxa este redusa, astfel incat parasolarul determina o umbrire in partea inferioara a imaginii si trebuie scos pentru iluminarea corecta.

Exista si o patina pentru blitz, care accepta intreaga gama de blitzuri Maxxum. Pentru utilizarea in studio, producatorii au prevazut o si priza PC.

"Anti-Shake"

Modalitatea aleasa de Konika Minolta de a compensa tremuraturile induse de fotograf asupra camerei in timpul fotografierii este sistemul proprietar Anti-Shake, prin care se realizeaza deplasarea in sens opus a captorului CCD, pe doua axe (orizontal si vertical). Activarea sistemului Anti-Shake se face printr-un buton dedicat iar intrarea sa in actiune este semnalizata in vizor.

Producatorul sustine ca se obtine in acest fel un castig de trei trepte de expunere! Si alti producatori utilizeaza sisteme de compensare a vibratiilor (in genere la teleobiective) dar utilizeaza principiul miscarii in doua axe a unui grup de lentile din obiectiv (cunoscute sub numele de stabilizare interna = IS sau reducerea vibratiilor = VR). Consecinta - fiecare obiectiv trebuie sa fie "IS" sau "VR", ceea ce amplifica dramatic costurile unui set de obiective. Konica Minolta recurge la acest principiu, despre care a declarat ca va fi inclus si in modelul lor DSRL ce va fi lansat in cateva luni si care va permite pastrarea functiei de stabilizare a imaginii, indiferent de obiectiv.

Ca regula generala, pentru aparatele foto pe format 24 x 36 mm, se estimeaza ca micile tremuraturi ale fotografului nu influenteaza in mod sever claritatea imaginii, daca timpul de expunere este inversul distantei focale utilizate. De exemplu, cu un obiectiv de 100 mm se recomanda un timp de expunere mai mic sau egal cu 1/100 secunde. Cele trei trepte in plus, ar insemna un timp de expunere de 1/8 secunde la fotografia din mana, sau pastrarea timpului de expunere dar permite utilizarea unui film de 100 ISO in loc de 800 ISO!

Memorarea setarilor speciale

Multe camere digitale permit salvarea setarilor diversilor parametrii de functionare. Modelul A2 permite cinci astfel de serii de parametrii si care pot fi apoi foarte usor reactivati.

BP-400 Vertical Battery Grip

Un accesoriu nemaiintalnit la camerele digitale din aceasta clasa este o magazie de baterii suplimentare care se ataseaza pe panoul inferior al camerei si care poate adaposti fie doua baterii Litiu-ion NP-400, fie sase acumulatori format AA, ce pot fi inlocuiti, in situatii de urgenta chiar si cu baterii alcaline AA!

In plus, magazia este profilata ca un maner pentru camera in pozitie "portret" si dispune de un duplicat al butonului declansator. Aceasta priza suplimentara este dotata cu o curea de mana lata, foarte confortabila.

(va urma)

(Articol sponsorizat de www.f64studio.ro)
Calin-Stefan Ragalie, 2003-2004

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Bodea Adrian - 30 Jun 2005, ora 19:10
A2 este F BUN.dar la un pret nu cu mult mai mare iri iei un cybershot F828 SUPER.DE 8 MP,poza + video in IR.....super fain.Taica-miu se zbate nu stie ce sa faca.A2 sau F828???PLsss raspundeti-mi. adrianmarius@bumerang.ro

Razvan Titeiu - 14 Aug 2005, ora 16:50
Sunt in cautarea unui digital. As putea avea o comparatie obiectiva intre Konica-Minolta Dimage A2 si Sony cybershot F828. si as dori si un sfat subiectiv de la voi. Pe care varianta ati merge?

lucian - 28 Oct 2005, ora 18:37
foarte bun studiu

moga ilarion - 03 Feb 2009, ora 13:25
Bunaziua! Sunt interesat de acest aparat,in special de calitatea in mod RAW.V-as fi recunoscator daca mi-ati putea trimite o foto RAW pe care o voi converti cu silkypix, adobe s.a.Multumesc!

dinu ioana daniela - 30 Nov 2009, ora 10:29
buna ziua, am si eu un aparat konica minolta dimage a2 si nu mai functioneaza´. as dióri sa imi spuneti unde este un centru ptr al repara. va rog frumos. ioana

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

"Moskva"
5 »

   de csr
   ieri, la ora 14:14
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 2 zile, la ora 19:29
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 4 zile, la ora 12:53
Izvorul luminii »
   de elerum
   acum 6 zile, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 14:14

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127229 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate