Foto Pro

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Dan St. Andrei in dialog cu Simion Buia

Simion Buia: Sunteti un artist complet. Pictor, art director, graphic designer si fotograf. Ati vazut lumea, calatorind, lucrand in Portugalia si Statele Unite ale Americii. Ati revenit de unde ati pornit: Romania. Cat de lung a fost drumul intoarcerii si ce ati infaptuit, intre timp?
Dan St. Andrei: Eu vad artistul ca fiind un om in cautarea mijloacelor de a se exprima, de a comunica ganduri, idei, senzatii si stari. Cred ca un artist nu trebuie sa se simta limitat de mijloacele de expresie, e in permanenta cautare si experimenteaza medii care sa exprime cat mai bine obsesiile creatoare. Pictura, grafica, fotografia, instalatia video sunt inrudite si complementare. In cazul meu toate au legatura intre ele si se intrepatrund. Am cochetat cu fotografia din copilarie dar am ajuns sa fac grafica publicitara pentru ca apoi sa ma intorc la fotografie. Dupa 20 de ani de publicitate am hotarat sa ma ocup in special de fotografie si pictura, ma simt mai liber astfel si pot avea o abordare cu adevarat personala asupra viziunilor mele, fara influente din afara.
Despre pelegrinarile mele pot spune ca e vorba tot de o cautare. Sunt un tip care se adapteaza usor si este avid de cunoastere si descoperire. Am trait in Statele Unite, in Canada, Franta, Portugalia si peste tot m-am simtit bine. Am muncit, am creat, m-am bucurat de viata si de locuri frumoase. Am plecat si pentru ca am simtit orasul meu (Bucuresti) ca fiind un mediu agresiv, un loc dureros in care oamenii au uitat incetul cu incetul sa mai fie oameni. Drumul intoarcerii nu s-a terminat, in primul rand pentru ca nu sunt omul care sa se stabileasca permanent undeva si in al doilea rand pentru ca viata e ea insasi o calatorie.


Dan_St_Andrei_4.jpg

Dan St. Andrei


S. B. Cum v-ati defini, ca fotograf?
D. St. A.: Ca fotograf m-as defini in primul rand un experimentalist. Si nu e vorba doar de tehnica aici. Sau mai bine spus, mai ales despre tehnica nu e vorba aici. Intr-adevar, intervin mult asupra fotografiilor, atat in programe de editare grafica cat si fizic, adaugand grafica, tuse si procedee de alterare manuala a suportului dar cand spun experimentalist ma gandesc in primul rand la cautarea din spatele imaginii. La incercarea de a ilustra lucruri aparent banale intr-un nou sistem vizual. Incerc sa fiu eu insumi si sa ma povestesc in imaginile mele, sa fiu prezent in lucrarile mele. Cei care privesc fotografiile mele sa simta o parte din mine. Arta, atat timp cat e sincera e un mod de expresie. Asa ma exprim eu.
In general fotografia furnizeaza evidente. Ceva despre care am auzit dar ne indoim devine indubitabil in clipa in care vezi fotografia. O fotografie reprezinta o dovada neindoielnica, de netagaduit. Si totusi in fotografia mea incerc sa nasc lumi ireale, dand nastere indoielii. Procedeul e exact invers. Incerc, prin interpretarea realitatii, folosind imaginatia mea sa nasc intrebari. Indoieli. Ganduri despre cum ar fi daca?
Un critic de arta american ma incadra intr-un curent postromantic. Da, sunt visator, aplecat spre oniric, uneori in cautarea timpului pierdut asemeni lui Proust, alteori pierdut in lumi utopice asemeni lui H.G. Wells sau Orwell. Imi place sa spun ca lucrarile mele fac parte dintr-un fotoreportaj al unei lumi care exista doar in imaginatia mea. Sunt clipe in care ne intrebam despre rosturi, despre semnificatii si motivatii. Sunt clipe in care ne intrebam despre viata, asa cum e sau asa cum ne inchipuim noi ca este. Sunt clipe in care lasam imaginatia libera, in care ne permitem sa visam. Uneori e greu de spus daca traim in vis sau in realitate. In mare parte pot spune ca fotografia mea este o naratiune autobiografica.


Dan_St_Andrei_1.jpg


S. B. Am descoperit in blogul dumneavoastra cateva nuduri desenate, inclusiv cu lumina. Arata mult diferit fata de nudurile fotografiate de autohtoni. Sa fie aceasta "fotografia conceptuala" a nudului? Apropierea de femeie cu grija unui ochi cult?
D. St. A.: Cred ca un artist trebuie sa isi gaseasca propriile mijloace de exprimare. In ziua de azi originalitatea si unicitatea sunt imperative, altfel te pierzi in mare turma de oameni care se joaca cu camera fotografica.
Datorita faptului ca vin din grafica publicitara, sunt foarte aplecat spre interventie asupra imaginii fotografice. Stiu ca exista multi fotografi traditionalisti care spun ca nu trebuie intervenit asupra lucrarii, ca totul trebuie sa fie gata din momentul declasarii aparatului, dar eu nu sunt de aceeasi parere. Imi place sa spun ca eu nu fac fotografie ci PLURIGRAFIE, eu prezint o imagine complexa nu o fotografie pur si simplu. Ramane ca privitorul sa simta ceea ce am vrut eu sa evoc in lucrarea respectiva. Cred ca scopul e important, nu mijloacele, nu cred ca un desen in tus sau carbune, e mai putin important, frumos, decat o pictura in ulei.
Nudul reprezinta pentru mine suma tuturor dorintelor si obsesiilor personale, dar in acelasi timp si o punte de comunicare. Nudul feminin este esenta expresivitatii, puritatea unei forme aparent nedefinite, naste emotii si senzatii. Nudul este foaia goala de hartie din masina de scris, panza proaspata ce imbie pictorul sa isi inmoaie pensulele in vopseaua multicolora, nudul este o parte din noi, fie ca recunoastem sau nu.
Goliciunea ne inspaimanta si ne atrage in acelasi timp, ne incita si ne excita, ne indeamna la visare si reverie. Suntem goi cand ne nastem, cand murim si in fata aparatului de fotografiat. Incerc in cazul nudului, doua directii: una este aceea de esentializare, de sugerare a unei povesti printr-un singur cuvant, cea de-a doua, devoalarea unui moment intim, a unei imagini efemere pe care doar o singura privire a surprins-o. Cred ca femeia este un mister, iar eu nu incerc sa il patrund ci doar sa il prezint.


Dan_St_Andrei_2.jpg


S. B. Ce lecturi, ce oameni, ce locuri au "intervenit" in dezvoltarea dumneavoastra artistica, si cum ati gasit calea spre nud?
D. St. A.: Iubesc oamenii si oamenii ma inspira. Imi gasesc inspiratia in cei din jurul nostru ce trec de multe ori neobservati, in cladirile la care de obicei observam doar primele etaje, de natura, de ocean si plaja in primul rand. Sunt mai mult ca sigur influentat de cinematografia europeana a anilor 50-70, in special de cea franceza si britanica, de curentul suprarealist in toate componentele sale, de constructivismul sovietic si de arta pop americana. Cred ca e important ca un artist, deci si un fotograf, sa aiba o cultura vizuala solida, sa cunoasca arta in amanunte intime, sa ajunga la rezultate fara sa citeze ci sa interpreteze. Nu poti sa mimezi in fotografie, la fel ca si in muzica, lumea isi va da seama.
Mi-am format baza culturala intr-o perioada in care mintile erau mai deschise si mai indreptate spre arta. Am fost educat sa vad si frumosul intr-un trup descoperit nu doar prozaica impreunare. In plus, sunt convins ca cel mai important organ sexual al omului este creierul, poate de aceea eroticul a jucat intotdeauna un rol important in abordarea mea artistica. De aceea cred ca, in cazul meu, calea spre nud este un drum in mine insumi, pe care nu stiu cand l-am inceput, dar sunt acolo.


Dan_St_Andrei_3.jpg


S. B. Ce alt gen fotografic va mai "acapareaza" si de ce?
D. St. A.: Sunt atras si de fotografia de moda, portret si de boudoir, tot pentru ca poti spune o poveste prin imagini, dar in general ma ocup de fotografia de arta, de imagine ca atare. Uneori nudul poate fi privit ca un peisaj asa cum o fotografie de arhitectura poate fi privita ca un nud. Invit oamenii sa priveasca prin ochii mei.


Dan_St_Andrei_5.jpg


S. B. Se spune ca cine apuca sa lucreze profesional in strainatate, si este apreciat acolo, dar totusi revine in tara copilariei sale - traieste in doua lumi paralele. Cea de acolo si cea de aici. Asa e si cu dumneavoastra? Sunteti aici de ce, pentru ce? Definitiv?
D. St. A.: Asa cum spuneam am plecat pentru ca nu ma mai simteam reprezentat de majoritate. De politicieni si de cei care ii sustin. Dar am plecat si pentru ca ma simt liber si imi place sa descopar locuri noi. Fiecare calatorie te imbogateste spiritual. Am plecat pentru ca ador oceanul si apropierea lui ma umple de inspiratie. Dar m-am intors. M-am intors pentru ca stiu ca aici sunt si oameni frumosi si pentru ca sunt de parere ca e pacat sa plecam cu totii. E pacat sa abandonam, sa uitam si sa ne rupem de putinele lucruri bune care se intampla (totusi) pe aici. Pana la urma, viata e un drum perpetuu, o eterna incercare de a-ti intelege menirea, de a construi si modela, de a creste si a te autodefini, o cautare... Mi-ar placea sa descopar zilnic motive pentru care sa ma iubesc pe mine insumi. Nu traiesc in doua lumi pentru ca ma consider un locuitor al lumii ca entitate, nu ma simt singur si stingher nicaieri, mi-e bine in primul rand cu mine si atunci mi-e usor sa ma apropii de altii. Iar aici nu sunt definitiv asa cum nu sunt nicaieri definitiv, nici macar pe aceasta lume. Sunt un ratacitor.


Dan_St_Andrei_6.jpg


S. B. Ce observati ca se intampla cu sexul slab din tara noastra, din punct de vedere fotografic?
D. St. A.: In primul rand nu as vorbi de sexul slab, de multe ori femeile se dovedesc mai puternice decat barbatii, asta ar insemna ca noi sa fim sexul tare, ceea ce nu se intampla intotdeauna. Dar nu as spune nici sexul frumos caci asta presupune ca noi am fi cei urati. Lasand gluma la o parte, cred ca femeile sunt pline de sensibilitate, probabil mai mult decat majoritatea barbatilor, de aceea cred ca daca reusesc sa depaseasca obstacolele tehnice, pot crea in fotografie asa cum o fac in orice alt domeniu: literatura, pictura, film, etc. In ultimul timp au prins mai mult curaj si se afirma din ce in ce mai multe femei in lumea fotografiei.


Dan_St_Andrei_7.jpg


S. B.: Traiti din fotografie? Castigati suficient incat sa va intretineti echipamentul, studioul, sa va imbracati bine, sa mergeti la spectacole, sa calatoriti prin muzeele lumii?
D. St. A.: Nu traiesc doar din fotografie ci traiesc din arta, fie ca este vorba de grafica, pictura sau fotografie, fie ca lucrez la comanda pentru vreo revista sau casa de moda, fie ca vand lucrari prin intermediul galeriilor de arta. Practic toata viata mea, cu exceptia perioadei cand am fost producator TV, am fost freelancer, nu am depins de nimeni si am fost total independent. Se poate trai din arta si nu sunt singurul, am multi prieteni care traiesc din arta si traiesc bine.
Dar si in arta, ca in orice alt domeniu trebuie sa sti sa te pozitionezi, sa te promovezi si in cele din urma sa te vinzi. Nimeni nu ar fi cumparat Warhol daca nu ar fi stiut ca exista si daca nu s-ar fi pozitionat asa bine pe piata artei. Dar Warhol a lucrat in publicitate si stia ce stia.


Dan_St_Andrei_8.jpg


S. B.: Cum va explicati ca in Romania nu exista o scoala de fotografie, in sensul traditional al cuvantului? Ca nu exista fotografi? Ca nu exista un sindicat al fotografilor, un club profesional, o grupare demna de luat in seama care sa-si discute si apere drepturile, sa organizeze expozitii in marile centru culturale europene, macar?
D. St. A.: Fotografia in Romania a fost neglijata. A lipsit o perioada lunga de timp motorul industriei publicitare, cel care aduce cei mai multi bani pentru un fotograf. Au lipsit vedetele care sa aiba nevoie de imagine pentru a se promova, au lipsit revistele de arta in general si de arta fotografica in special. Au lipsit revistele glossy, de moda, de lux, erotice, turistice si de calatorie. Timp de 50 de ani puteai sa castigi bani din fotografie doar daca lucrai la un studio foto pentru fotografii de nunta si buletin sau la vreun ziar care prezenta in principal fotografiile de partid.
Nu prea aveai cum sa traiesti din fotografie, nu exista o industrie. In plus nu exista o traditie din cumpararea de fotografie de arta in tara noastra. Nu exista nici o galerie de arta specializata pe fotografie si nici nu a existat. La Londra sunt peste 20 de galerii de fotografie de exemplu. Si atunci de unde sa apara profesionistii? 99% din fotografii din romani erau amatori. De unde sa apara o scoala? Pentru a se inchega o scoala de fotografie trebuie sa ai reprezentanti marcanti, care traiesc din fotografie pentru fotografie, nu pozari de vacanta sau de weekend. Profesionalismul e dat de faptul ca traiesti din ceea ce muncesti, iar inainte de 89 era aproape imposibil asta.
In prezent majoritatea fotografilor sunt autodidacti, au studiat poate imaginea de film la Institut sau unii, putini, au studiat in strainatate. Multi se cred fotografi doar pentru ca stapanesc cat de cat tehnica fotografica. Dar nu e indeajuns. E nevoie de cultura, vizuala in special, de cunostinte de istoria artei, de compozitie si estetica, de cunoasterea industriei careia te adresezi, de un oarecare nivel intelectual si spiritual. E nevoie de sensibilitate. Ca orice arta, pentru creatie in fotografie ai nevoie de o baza solida. Cate scoli de arta exista in Romania, cate fundatii care sa sprijine studiul artei? Putine, mult prea putine. Si atunci de unde sa apara oameni noi? Intr-un loc in care nu exista structura educationala nu are cum sa se nasca performanta.
Apoi ajungem la ideea de asociere si organizare. Aici apare o alta problema, neputinta romanilor de a adera la o grupare, de a se asocia, de a evita conflictele care nu au nici o legatura cu interesul comun ci sunt doar bazate pe orgolii personale si interese mici, egoiste. Avea Ionesco o vorba: "In tara lui Sti Ba cine sunt Eu, nu ma mai intorc!". Ei bine, in tara lui Sti Bai cine sunt Eu, nu prea exista asociatii care sa functioneze, uitati-va la Asociatia Artistilor Plastici sau la Asociatia Scriitorilor. E pacat, mare pacat ca nu stim sa traim in comun, ca nu respectam valorile si ca suntem lipsiti de repere.


Dan_St_Andrei_9.jpg


S. B.: Visati? Ce planuri de viitor aveti?...
D. St. A.: Sunt un mare visator, ce-i drept, uneori poate chiar exagerez. Dar asta ma ajuta sa raman pozitiv si increzator in cele ce vor veni. De aceea am si multe planuri, cateva expozitii in viitorul apropiat, prima undeva la inceputul lui octombrie la Galeria Aiurart, publicarea unui album de fotografie sau mai bine spus a unei carti-obiect, o intalnire intre poezie, eseu, fotografie si grafica, o expozitie de pictura in primavara viitoare, multe proiecte fotografice de terminat si mai multe de inceput. Dar in primul rand planul meu e sa incerc sa traiesc frumos, asta cred ca ar trebui sa ne preocupe mai mult, pe toti.

 


Galeria de imagini ->

 



Site-ul artistului: www.danandrei.com
Blogul artistului: www.danandreiblog.com

 


© Simion Buia
Photographer
www.simionbuia.ro
www.academiadefotografie.ro
Phone: (+4) 0763654920

 


Bookmark and Share

Comentarii:

Emilian Ionescu - 22 Sep 2012, ora 21:43
Sexualitate subtila, sau ce?

ramniceanu spiridon - 16 Oct 2012, ora 16:23
Autorul este artist, īntāmplător, acum, se exprimă prin fotografie.Chiar fotografia artistică nu copiază realitatea ci o interpretează. Aceasta īnseamnă artă. Restul este meserie. Sexul a fost preocuparea continuă a umanităţii, cine īl exclude este bolnav.(evident, este doar punctul meu de vedere)

Coroma Daniel - 13 Sep 2013, ora 11:42
poate si cine il "include" prea mult este un picutz bolnav?

Radu Beligan - 28 Apr 2015, ora 13:46
Cat de puternic se face remarcata incultura in acest secol prin comentariile unor concetateni! Daca arta nu e nimic nu e! Bravos Natiune!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Ancuta
   ieri, la ora 21:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 17:33
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 09:52
Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 7 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 13 zile, la ora 07:24

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127149 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate