Prima pagina | Stiri | Despre fotografie | Dictionar foto | Flash | Foto pro | Foto tehnica | Foto tutorial | Fotolocatii | Fotomarket | Laboratoare | Resurse | Tips & Tricks

www.foto-magazin.ro
Realizat de fotografi, pentru fotografi.

 
  FAQFAQ  SearchCauta in Forum   MemberlistLista Membrilor   UsergroupsGrupuri de Utilizatori   RegisterInregistrare 
  ProfileProfil   Log in to check your private messagesMesaje Personale   Log inLog in 
Film diapozitiv color

 
Post new topic   Reply to topic    www.foto-magazin.ro Forum Index -> Suport de imagine clasica
View previous topic :: View next topic  
Author Message
rfaddicted
Newcomer


Joined: 01 Jan 2011
Posts: 31


PostPosted: Dec 19, 2014 12:03 pm    Post subject: Film diapozitiv color Reply with quote

Mai face cineva asa ceva ? Am gasit la macodirect solutii pentru developare la un pret ok si ma gandeam ca daca mai e cineva interesat, facem 12 developari juma/juma.
Tehnic nu e o problema. Am developat in trecut negativ color si a iesit bine. La pozitiv color e aceeasi mancare de peste cu solutia de la Tetenal.

Ideea e ca in copilarie aveam in familie pe cineva care facea numai diapozitive si ne invita la proiectii. Ori din cauza atmosferei, ori din cauza ca eram copii am ramas impresionat de culorile vii si de marimea imaginilor proiectate.

Nu stiu daca acum in mijlocul erei digitale va fi o dezamagire dar vreau sa incerc macar asa de fun.
Back to top
View user's profile Send private message
Eugen Mezei
Level 3 Forum User
Level 3 Forum User


Joined: 22 Jun 2006
Posts: 304


PostPosted: Dec 22, 2014 5:11 am    Post subject: Reply with quote

Eu mai fac diapozitive, desi nu developez. (Desi am tot ce-mi trebuie, deocamdata e mai ieftin sa trimit in Germania si sa imi developez un film la 2 Euro.)

Ce developau in copilarie era procesul Agfa/ORWO, care se putea face mult mai usor acasa decat actualul proces E-6. Facea si taicameu.

Desi nu ma bag la developat impreuna (nu stiu de unde esti, poate daca ai fi la Cluj), te incurajez sa faci dia. Vei fi la fel de impresionat ca in copilarie, digitalul nici nu se compara. Cel putin eu nu sunt impresionat de proiectiile cu proiector digital. Am incercat de cateva ori, nu se potriveau culorile nicicum iar rezolutia era proasta.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vlad Soare
Senior
Senior


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 1772

Location: În Voluntari, pe stînga

PostPosted: Dec 24, 2014 7:24 pm    Post subject: Reply with quote

Sigur nu va fi o dezamăgire. Nimic nu se compară cu un diapozitiv bine expus și bine proiectat. Absolut nimic. Nu există nici un alt tip de imagine care să se apropie de strălucirea, claritatea și saturația unui diapozitiv de calitate.

Eu trag pe dia din cînd în cînd, dar nu developez. Îl duc la Maican. Intenționez să încerc și eu cîndva, dar momentan n-am ce-mi trebuie. E6 e greu de făcut acasă fără un procesor. O să-mi iau un Jobo mai devreme sau mai tîrziu, dacă găsesc unul la un preț bun și, cel mai important, dacă reușesc să-i fac loc în laborator.
Back to top
View user's profile Send private message
Caius Doru
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 99

Location: Timisoara

PostPosted: Dec 28, 2014 7:53 pm    Post subject: Reply with quote

Salut!
Eu mai fotografiez pe diapozitiv color si developez acasa. Tot respectul pentru experienta si munca ta Vlad dar te rog nu ii speria pe cei care vor sa incerce developarea acasa. Developarea unui diapozitiv color nu este cu nimic mai grea decat orice alta developare. Si nu necesita procesor. Orice tanc obisnuit este bun. Vreau totusi sa fac cateva precizari. 1 Rezultatul (diapozitivul color) nu este nici extraordinar, nici fenomenal si nici nu te da pe spate. Este doar o alta forma de exprimare. Dar la asta am sa revin. 2 Nu orice imagine devine o fotografie extraordinara. Nu orice diapozitiv devine coperta la National ca fata afgana, Sharbat Gula, a lui Steve McCurry. Totul incepe cu analiza imaginii, optiunea pentru o anumita incadrare, expunere s.a.m.d. Pe scurt o fotografie nu devine mai buna daca o faci pe diapozitiv in loc sa o faci pe digital dar devine mai buna daca ai ales bine subiectul, incadrarea, expunerea s.a.m.d. 3 Diapozitivul color necesita o mai mare atentie atat la expunere cat si la procesare fata de negativul AN, negativul color sau fotografia digitala. Daca ai fotografiat RAW cu un aparat modern, cu ajutorul "laboratorului digital" poti recupera cel putin o treapta de expunere daca imaginea este supraexpusa. Aparatele moderne au zgomot de fond redus si poti "deschide" fara mari probleme o poza subexpusa. Filmul color accepta doua trepte de supraexpunere fara sa satureze si trei trepte de subexpunere. Filmul negativ AN, daca l-ai developat compensator poti corecta la marire eventualele greseli de expunere/developare. La diapozitivul color nu este asa. Daca nu l-ai expus si nu l-ai developat corect obtii fie o imagine prea alba, prea deschisa, prea luminoasa care nu se vede bine pe ecranul de proiectie (in cazul supraexpunerii sau supradevelopari primare AN) fie o imagine prea intunecoasa din care nu se intelege nimic in cazul subexpunerii sau subdeveloparii AN. Trebuie sa stii cum masori lumina si cum expui ca sa iasa bine. Trebuie sa developezi corect ca sa obtii un diapozitiv care poate fi proiectat.
Nu vreau sa te descurajez eu de data acesta. Vreau sa iti spun care sunt caracteristicile procesului ca sa stii cum il abordezi.
Revenind la vraja diapozitivului este intradevar spectaculos sa vezi imagini mari si clare proiectate pe un ecran luminos. Proiectia unui diapozitiv depaseste cu mult calitatile proiectiei cu proiectoarele le care avem noi acces astazi (proiectoare care, multe dintre ele, au doar rezolutii modeste si nu sunt calibrate). La proiectie se mai pune in valoare una dintre calitatile diapozitivului: si anume daca ai fotografiat spre exemplu un peisaj marin (sau orice alta chestie care contine si apa in miscare) in plin soare, apa sclipeste pe alocuri sau in multe locuri. Daca scoti pe hartie imaginea, in locul in care apa sclipeste in soare vei obtine cel mult alb. Daca privesti imaginea pe monitor va fi la fel dar daca proiectezi respectivul diapozitiv, in locul in care apa sclipeste obtii sclipire pe ecran. Asta este deosebirea esentiala intre imaginea proiectata si imaginea printata sau afisata pe ecran. Si aici diapozitivul are un avantaj. Majoritatea filmelor dia au culori saturate si asa cum spune Vlad " Nu există nici un alt tip de imagine care să se apropie de strălucirea, claritatea și saturația unui diapozitiv de calitate".
Back to top
View user's profile Send private message
rfaddicted
Newcomer


Joined: 01 Jan 2011
Posts: 31


PostPosted: Dec 30, 2014 10:17 pm    Post subject: Reply with quote

Multumesc tuturor pentru raspunsuri. O sa fac cateva filme deocamdata si mai incolo cand reusesc sa strang spre 10 o sa incerc developarea acasa. Sau cine stie, daca gasescvreo oferta buna le trimit la developat. Sarbatori fericite!
Back to top
View user's profile Send private message
Vlad Soare
Senior
Senior


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 1772

Location: În Voluntari, pe stînga

PostPosted: Dec 31, 2014 6:48 am    Post subject: Reply with quote

La negative expui pentru umbre și developezi pentru lumină. La diapozitive se spune că expui pentru lumină și te rogi pentru umbre.
Cel mai bun exponometru pentru diapozitive este unul extern incident. Măsori lumina care cade pe subiect, nu pe cea reflectată de el.

Caius, cum faci să menții temperatura constantă în timpul primei developări? La alb-negru e simplu, 20 de grade se pot menține ușor cu o precizie suficient de bună. Temperatura băii de apă variază foarte încet, fiind apropiată de cea ambientală. Și dacă totuși nu reușești s-o menții ca lumea, tot nu-i o nenorocire. Dar cum faci să menții 37,8 grade cu precizie de un sfert de grad? La o temperatură ambientală de 20-22 de grade, baia de apă cred că se răcește foarte rapid.
Back to top
View user's profile Send private message
banivechi
Level 2 Forum User
Level 2 Forum User


Joined: 27 Sep 2011
Posts: 249

Location: Timisoara

PostPosted: Dec 31, 2014 6:20 pm    Post subject: Reply with quote

Se gasesc pe net (destul de scumpe insa) niste robineti termostatati (mixing control gauge), care alimenteaza baia cu apa la temperatura constanta. Insa pretul lor creste direct proportional cu finetea reglajului temperaturii...
Uite unul: http://www.ebay.com/itm/Lawler-Mixing-Control-and-Calumet-Temperature-Gauge-/321081898638?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac1f8f68e
Si sa nu uitam ca la fiecare 15 min contorul de apa inregistreza 100 litri Smile
_________________
http://numisfera.ro
http://timstal.ro
Oly XA OM
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Caius Doru
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 99

Location: Timisoara

PostPosted: Jan 02, 2015 5:14 pm    Post subject: Reply with quote

La multi ani! An nou fericit! Multa sanatate si un an plin de impliniri va doresc! Ma bucur sa va regasesc pe forum.
Pai nu le mai developez la 37,8 grade Celsiu. Procesele color moderne, atat C41 cat si E6, permit procesarea pana la temperatura minima de 24 grade Celsius. Sub temperatura de 24 de grade agentul reducator color (CD4 cred ca se numeste codificat dar nu mai sunt sigur) nu mai lucreaza corespunzator. Dar la 24 de grade este OK. Asa ca eu le developez la 24 de grade (cu cresterea corespunzatoare a timpului de developare), temperatura care poate fi mult mai usor mentinuta in conditii de apartament. Acum nu am timpul necesar ca sa dau toate detaliile referitor la modul meu de lucru dar am sa revin cu date concrete de developare, eventual cu un scan dupa documentatia Kodak de unde am obtinut datele tehnice de developare si ma bate gandul sa fac si un filmulet cu o developare reala, in ipoteza ca aceste informatii pot fi utile cuiva. Desi lucrurile sunt in principiu simple ar fi mult de povestit pe tema aceasta.
Acum 25 de ani cand am inceput sa developez C41 acasa am reusit sa mentin (intr-o vara) temperatura la valoarea de 38 de grade (caci pe termometrul meu cu mercur subdiviziunile de grad erau mai degraba la libera mea apreciere) cu pretul a cateva sute de litri de apa consumata si cu reprosurile tatalui meu ca ard gazul de pomana pentru un amarat de film. Apa era ieftina pe vremea aceea, la fel si gazul si nu era un amarat de film ci sase filme de la prima nunta la care participam si in calitate de fotograf. A fost foarte dificil. Si mai apare o problema pe care multi nu o sesizeaza imediat: la 37,8 grade timpul de developare este foarte scurt si timpii de umplere si de golira a dozei devin comparabili cu timpul de developare. Acesta a fost lucrul care m-a stresat cel mai tare in timpul acelei developari: faptul ca nu reuseam sa umplu si sa golesc doza asa de repede cum doream eu. Filmele au iesit totusi bine tinand seama de conditiile in care le-am fotografiat (caci si conditiile in care am fotografiat au fost destul de vitrege) si le-am developat.
Dupa aceea am facut rost de documentatia Kodak de unde am obtinut datele necesare pentru a procesa filmele la temperaturi mai joase. De altfel banuiam ca se pot procesa si la temperaturi mai mici deoarece aveam la vremea respectiva destula experienta cu filmele color si dia ORWO la care procesarea se face standard la 24 de grade. Dar asta este istorie. Nu cred ca mai intereseaza pe cineva "perioada dinozaurilor". Important este ca se pot procesa, cu rezultate foarte bune, filmele pe proces E6 la temperaturi mai mici de 37,8 grade. Sigur ca daca ai un procesor munca devine o placere dar daca nu ai te poti descurca si fara.
Toate cele bune tuturor!
Back to top
View user's profile Send private message
Vlad Soare
Senior
Senior


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 1772

Location: În Voluntari, pe stînga

PostPosted: Jan 03, 2015 9:51 am    Post subject: Reply with quote

Credeam că sub 37 de grade se strică balansul culorilor. Dacă zici că-ți ies foarte bine la 24 de grade, sînt foarte interesat. Cînd ai timp, dă-ne te rog mai multe detalii. De-abia aștept. Cu 24 de grade cred că m-aș descurca.
Back to top
View user's profile Send private message
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 03, 2015 10:13 am    Post subject: Reply with quote

La multi ani!
Mai am niste filme Orwo UK17 si UT15
Ce sanse am sa il developez cu E6 ?
Sau sa il developez negativ (ca si efect) cu C41?
Daca ma hotarasc sa il developez in alb-negru ,ce soluti imi recomanda-ti,
pot fi procesate in kitul de la Foma?
A mai incercat cineva,ce experiente a avut?
Back to top
View user's profile Send private message
Vlad Soare
Senior
Senior


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 1772

Location: În Voluntari, pe stînga

PostPosted: Jan 03, 2015 5:54 pm    Post subject: Reply with quote

Din cîte știu, Orwo-urile sînt incompatibile cu procesele color moderne. Cred că cel mai sigur ar fi să-l faci negativ alb-negru. Dar s-ar putea să greșesc. Caius ne poate lămuri mai bine.
Back to top
View user's profile Send private message
Caius Doru
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 99

Location: Timisoara

PostPosted: Jan 03, 2015 8:22 pm    Post subject: Reply with quote

Promit ca am sa revin cu detalii referitor la felul cum developez eu filmele dia pe proces E6.
Filmele ORWO nu sunt compatibile cu procesul E6. Agentul reducator color este altul (o generatie mai veche decat cel de la E6). Filmele pe care le ai sunt expuse sau nu?
Intr-o prima faza poti sa le developezi doar AN - caci reteta revelatorului AN de la procesul ORWO se gaseste - dupa care le speli foarte bine (1/2 ora) la intuneric, dupa care le solarizezi la lumina naturala, le usuci si pastrezi rulate larg pana gasesti revelator color pentru ele.
Back to top
View user's profile Send private message
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 03, 2015 11:51 pm    Post subject: Reply with quote

Multumesc pentru raspunsuri dv.
Caius,interesanta propunerea ta,unde se gaseste revelatorul A/N al setului orwo si la ce pret?Sau imi propui sa il fac din subtante?Cat pot sa pastrez filmul developat si solarizat,fara a continua procesul?In lipsa fixatorului,presupun ca acesta se degradeaza...
Am gasit aici reteta,mai greu cu subtantele...
http://super8data.com/database/articles_list/processing_orwo_9165.htm

Am uitat sa spun ca este vorba de film de 16 mm la metraj de 30m.
Toate expirate prin 85,daca nu ma insel.
Un film este expus prin anul 1988,celelalte nu sunt expuse.
Back to top
View user's profile Send private message
Caius Doru
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 99

Location: Timisoara

PostPosted: Jan 04, 2015 2:31 pm    Post subject: Reply with quote

Din cate stiu eu revelatorul AN pentru dia ORWO nu se mai fabrica. Sa gasesti din stocurile ramase prin cine stie ce magazie este pura intamplare. Eu sugerez sa il prepari din substante sau sa folosesti un revelator existent in comert care are o formula asemanatoare. In cazul filmelor tale expirate se impun cateva precizari: 1. Deoarece filmele sunt vechi, indiferent de conditiile in care au fost pastrate, inainte de prima developare (cea AN) se impune imersarea lor in solutie de iodura de potasiu. Concentratia exacta nu mi-o aduc aminte acum, am sa ma uit pe notite si revin cu detalii. Timpul cat trebuie sa fie tinute in solutie de iodura de potasiu este destul de lung, aproximativ 20 - 30 de minute cu agitare normala la un minut. Concentratia solutiei de iodura de potasiu nu este critica de asemenea nici timpul nu este critic, rolul acestei solutii este de a prevenii intr-o oarecare masura aparitia voalului datorat vechimii filmului. Pe masura ce trece timpul, halogenura de argint din gelatina filmului se disociaza singura, fara influenta luminii, in ioni de halogen si ioni de argint metalic. Acesta disociere este cu atat mai mare cut trece mai mult timp si cu cat conditiile de pastrare sunt mai proaste. De asemenea depinde de film, de lotul de productie s.a.m.d. Un film vechi dupa developare poate prezenta un voal puternic care influenteaza negativ imaginea utila. Se constata experimental ca filmele imersate in solutie de iodura de potasiu prezinta un voal mai mic (sau chiar inexistent) fata de filmele care nu au avut parte de acest tratament. Totodata metoda nu garanteaza inlaturarea totala a voalului. Deci este o metoda care nu iti ofera garantii dar te ajuta si cel mai important nu are nici un efect negativ asupra filmului. Iodura de potasiu gasesti la farmaciile care prepara substante sau la depozitele farmaceutice la pretul de 1 Leu/g si se vinde la persoane fizice.
2. Din cate stiu eu este contraindicata baia de stop dupa prima developare deoarece eventualele urme acide ramase in gelatina (si cu siguranta acidul din baia de stop nu se elimina in totalitate la spalare) diminueaza energia revelatorului cromogen cu consecinte negative. Iti spun sigur ca spalare in apa cugatoare timp de 20 min este suficienta ca sa elimine tot revelatorul AN din gelatina. Se cuvine sa specificam faptul ca primele doua etape - developarea AN si prima spalare - se efectueaza la intuneric, restul procesului desfasurande-se la lumina.
3. Ar trebui facuta o proba cu o bucata de film din lotul acela (presupunand ca filmele provin din acelas lot) pentru a preintampina prelucrarea lor eronata. Exista un aparat de fotografiat rusesc care incarca film de super 8 si are reglaje manuale de expunere (imi scapa numele acum) si cu care s-ar putea face o proba.
4. Sa nu te astepti la minuni de la aceste filme. Rezultatele pot fi foarte bune dar exista riscul sa fie catastrofale.
Filmul dia developat AN, spalat, solarizat si uscat poate fi pastrat fara limita in conditii normale de umiditate si temperatura (adica conditii de "camera"). Oricum nimeni nu il pastreaza nelimitat asa ci doar pana la procurarea substantelor.
Am sa revin cu detalii.
Back to top
View user's profile Send private message
Caius Doru
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 99

Location: Timisoara

PostPosted: Jan 04, 2015 2:34 pm    Post subject: Reply with quote

Scuze, am uitat ca este vorba de film de 16 mm. Tot ar trebui facuta o proba pe o bucata mica de film, o segventa filmata de cateva secunde.
Back to top
View user's profile Send private message
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 05, 2015 9:41 am    Post subject: Reply with quote

Interesanta recomadarea ta in legatura cu baia de iodura de potasiu.As vrea sa stiu daca este valabila si la filmele alb/negru revervibile (UT),inaintea procesului de developare.
Interesanta si recomdarea de a folosi prima develoare si pastrarea lor.Doar ca nu am nici revelatorul A/N si nu stiu daca voi procura vreodata cel cromogen.Ma intereseaza ce forma capata filmul dupa revelatorul A/N,spalare,si solarilare.Oricum nu pot fi proiectabile,fara a a fi fixate.Si daca dupa solarizare,trec direct la fixare,ce voi obtine:o imagine alb/negru?
Back to top
View user's profile Send private message
rgeorgeg
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 27 Aug 2005
Posts: 89

Location: Bucuresti

PostPosted: Jan 05, 2015 10:24 am    Post subject: Reply with quote

Va salut si la multi ani!
In legatura cu prelucrarea filmelor diapozitiv color Orwo va pot spune urmatoarele:
am developat prin 1980 filme Orwochrom UT 18/21 cu rezultate bune.
La vremea respectiva erau cam singurele diapozitive color care le gaseam pe piata.
Prin 2002 am improvizat un proces reversibil color compatibil cu E6 pentru Velvia 50 si Provia 400.
Prin 2012 ani am vazut un film Orwochrom UT 18 expus si developat (2012) in setul original Orwo 9165. Arata foarte modest – ca sa ma exprim elegant.
Sfatul meu este ca daca vreti sa prindeti gustul diapozitivului color sa incepeti cu un film relativ proaspat si compatibil cu procesul E6 care se foloseste curent.
Pe mine personal, niste rezultate modeste dupa o munca sustinuta m-ar dezarma.
Substanta revelatoare cromogena din revelatorul color (sulfatul de dietil p fenilen diamina sulfat – TSS sau CD 1) nu se mai foloseste de prin 1993 – de cind nu se mai fabricau pelicule color cu proces rece (negativele color Orwo, pozitivul color Orwo si reversibilul color Orwo).
Chiar daca mai gasiti pe undeva TSS (substanta revelatoare cromogena) ea contine foarte putina forma activa, avind poate peste 70 – 80 % forma oxidata. De aceasta imaginile obtinute cu seturi vechi de developare arata modest.
Iodura de potasiu folosita in revelatorul a/n (care este intr-o cantitate foarte mica 7 mg/litru) are rolul de a reduce voalul pe stratul galben - cred ca asta am citit in Retetar pentru laboratorul foto-film (Solutii pentru materiale fotosensibile in culori) - Constantin Pivniceru, Monica Mioc. Eu personal nu as umbla la acest component.
In legatura cu mentinerea temperaturii nu cred ca se justifica atitea ingrijorari. Eu folosesc numai doze de plastic care le tin cufundate in chiveta de la baie. Apa din chiveta o tin cu citeva zecimi de grad mai sus decit temperatura revelatorului.

http://ludens.cl/photo/processor/processor.html
Sistem de developare pentri diapozitive color (E6) – improvizatie.

https://www.flickr.com/groups/expired/discuss/72157594252586676/
Discutii despre filmele diapozitiv Orwo chrome expirate.

http://www.ipernity.com/tag/289743/keyword/1447775
Imagini cu Orwo Orwochrom UT 18

https://www.flickr.com/photos/zinka/sets/72157616084562495/
Expired ORWO Chrom UT18 (24 years old)


George
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
rgeorgeg
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 27 Aug 2005
Posts: 89

Location: Bucuresti

PostPosted: Jan 05, 2015 12:52 pm    Post subject: Reply with quote

Avantajele procedeul reversibil sunt următoarele:
asigura rezultate fotografice superioare fata de procesul negativ - pozitiv,
granulație mai fina,
o definiție mai buna,
o redare mai corecta a culorilor imaginii.

Acum, eu prefer sa lucrez, când am timp, diapozitive alb negru.
Procesul de prelucrare îl adaptez la fiecare tip de pelicula în parte.

George
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 05, 2015 1:15 pm    Post subject: Reply with quote

ce fel de filme alb/negru reversibile folosesti?
in ce subtante le developezi?
Back to top
View user's profile Send private message
rgeorgeg
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 27 Aug 2005
Posts: 89

Location: Bucuresti

PostPosted: Jan 05, 2015 1:51 pm    Post subject: Reply with quote

Orice material fotosensibil a/n sau color poate sa devina reversibil.

https://www.flickr.com/photos/21121448@N06/8512763153/
Aviaphot Pan 400 S PE 1 developat ca diapozitiv a/n

https://www.flickr.com/photos/21121448@N06/8509903376/
Negativ Kodak Double X developat in proces reversibil a/n.

George
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 05, 2015 2:23 pm    Post subject: Reply with quote

cu ce leai developat,cu setul de la foma?

Aceste filme orwo,precum orwo nc3,si parca mai am ceva agfa color pot sa le developez alb-negru?Cu setul foma sau cu altceva.
Back to top
View user's profile Send private message
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 05, 2015 6:35 pm    Post subject: Reply with quote

in legatura cu prelucrarea reversibila alb negru

A preparat cineva cineva Orwo A4105 din subtante.Incerc sa o fac,daca reusesc sa fac rost de subtante.

O seara buna va doresc!
Back to top
View user's profile Send private message
rgeorgeg
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 27 Aug 2005
Posts: 89

Location: Bucuresti

PostPosted: Jan 06, 2015 9:42 am    Post subject: Reply with quote

Nu îmi găsesc notițele cu teste ca sa va spun cu ce am developat Panchromatic negative film
for aerial photography Aviaphot Pan 400 S PE 1 si Negativ Kodak Double X.
Nu a fost prelucrat în nici într-un caz folosit setul Foma.
Filmele color expirate mai mult de câțiva ani pot da rezultate fotografice color mediocre.
Filmele color se pot developa ca negativ a/n (proces încrucișat – sau cum ii spuneți voi – Cross-Processing) dar au un voal galben – portocaliu care va afecta contrastul general al imaginii.
Aici http://darkshape.blogspot.ro/2011/12/49-guide-to-developing-c-41-films-in-b.html este vorba despre filme proaspete.
Pentru filmele „orwo nc3 si ceva agfa color” care cred ca au o vechime de peste 25 de ani, după mine, singura varianta „mai rezonabila” este developata într-un revelator a/n, chiar si de pozitiv a/n (hârtie).
Sa încercați sa faceți ceva reversibil a/n cu „orwo nc3 si ceva agfa color”, pentru mine, mi se pare o pierdere de timp.
Daca doriți sa folositi procesul reversibil a/n Orwo cred ca este normal sa il folositi ORWO Instruction no. 4185 recomandat pentru ORWO Universal Negative Film UN 54 care da imagini reversibile a/n.
Filmul Orwo UN 54 este o pelicula noua (in fabricatie).
Aici este site-ul lor. http://www.filmotec.de/?page_id=1022&lang=en
Folosirea unui procedeu de prelucrare pentru alte sortimente de film implica multe teste, foarte multe teste.
Aceste teste pot sa iasă bine sau mai puțin bine.
Unu dintre cei mai tari la prelucrarea reversibila a/n este http://www.dr5.com/blackandwhiteslide/filmreview.html
Nu sunt ieftini de loc. Mai am auzit de niște firme în Germania care fac reversibil a/n si sunt foarte serioși.

Domnu Doru, apreciez munca și efortul dvs. și mi-ar face placere sa putem discuta.
Păcat ca ne separa o distanta geografica mare.
In legătura cu developarea filmelor color (negative) la temperatura camerei aici puteți sa vedeți http://www.apug.org/forums/forum40/93607-room-temperature-c41.html – cu imagini.
Deci se poate și la temperaturi mai joase cu rezultate bune.

George
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Caius Doru
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 99

Location: Timisoara

PostPosted: Jan 06, 2015 5:49 pm    Post subject: Reply with quote

Putem discuta pe forum Smile
Back to top
View user's profile Send private message
rgeorgeg
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 27 Aug 2005
Posts: 89

Location: Bucuresti

PostPosted: Jan 12, 2015 8:17 am    Post subject: Reply with quote

Domnu Doru mai aveți un email in mesaje.

George
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 12, 2015 11:21 am    Post subject: Reply with quote

Imi cer scuze ,nu am fost foarte clar in exprimare.
Vreau sa developez cateva filme a/n UP 21 si up27 in setul A4105.
Nu stiu daca sunt compatibile cu 4185,dar incerc sa le folosesc cu vechiul sistem.Nu ma astept la miracole.Avand in vedere ca filmele sunt expirate de multi ani,credeti ca ar merita o crestere a expuneri sau a primei developari?
Imi cer scuze ca insist.
Back to top
View user's profile Send private message
rgeorgeg
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 27 Aug 2005
Posts: 89

Location: Bucuresti

PostPosted: Jan 13, 2015 6:59 am    Post subject: Reply with quote

Daca va uitati la cele doua instructiuni ORWO 4105 si ORWO 4185 o sa vedeti ca folosesc aceleasi chimicale (retete) – difera numai temperatura de lucru si minutajul.
http://www.rangefinderforum.com/forums/printthread.php?t=99488&pp=25&page=3
Procesul ORWO 4105 lucreaza la 20 ° C iar Orwo 4185 lucreaza la 24 ° C.
Filmele de sensibilitate mica pina in 20 DIN, nu prea au probleme cu vechimea.
Filmele de sensibilitate mare (la vremea aceea 27 DIN era considerata o sensibilitate mare) pierd din sensibilitate, le creste voalul.
La aceste filme este bine sa se dea ceva la expunere si developarea sa se faca cu o proba inainte.

George
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 13, 2015 8:06 am    Post subject: Reply with quote

unde se comercializeaza acest set Orwo 4185,direct de la producator?
Back to top
View user's profile Send private message
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 13, 2015 8:28 am    Post subject: Reply with quote

am gasit un nr de telefon cu reprezentanta in RO a firmei Orwo,
am sunat si se pare caci comercializeaza doar filme,nu si kitul de developare.
Cam ciudat mi sa parut,cine cumpara filme are nevoie si de subtante.
Incer sa fac rost de subtante sa il prepar ,dar nici asta nu e prea simplu...
Back to top
View user's profile Send private message
Vlad Soare
Senior
Senior


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 1772

Location: În Voluntari, pe stînga

PostPosted: Jan 13, 2015 10:36 am    Post subject: Reply with quote

Simgeo wrote:
Cam ciudat mi sa parut,cine cumpara filme are nevoie si de subtante.

Nu neapărat. Exceptînd cazul în care filmele necesită vreun proces special, nu e nevoie ca producătorul lor să livreze tot el și substanțele. Filmele alb-negru normale se pot developa în orice revelator alb-negru, iar cele color C41 sau E6 se pot procesa în orice kit C41/E6 standard.
Pentru alb-negru, dacă nu vrei să-ți faci singur soluțiile, sau dacă nu ai chimicalele necesare, găsești aici revelatori comerciali foarte buni:
http://www.f64.ro/revelator-foto.html
Back to top
View user's profile Send private message
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Jan 13, 2015 11:55 am    Post subject: Reply with quote

filmele orwo up 21 si up 27 pot fi developate in procesul Foma R-100 ?
Imi comvine sa prepar din subtante,pot sa fac cantitatea in fuctie de numarul de filme pt developat,metrajul lor,latime,etc.
Intimpin probleme in procurarea subtantelor,multe dintre ele nu se livreaza persoanelor fizice.
Back to top
View user's profile Send private message
Vlad Soare
Senior
Senior


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 1772

Location: În Voluntari, pe stînga

PostPosted: Jan 13, 2015 2:21 pm    Post subject: Reply with quote

Pentru chimicale foto de toate felurile vezi aici:
http://www.foto-magazin.ro/forum/viewtopic.php?t=9649

Între timp omul și-a făcut și cont de PayPal, așa că acum poți plăti direct, fără Swift, comisioane și alte complicații.

Edit: văd că între timp a dispărut PDF-ul de pe pagina lui Wolfgang Moersch.
Trimite un mail la fotosuvatlar@live.de. Poți trimite și în engleză. Saban Suvatlar îl cheamă, e foarte amabil și te rezolvă cu orice substanță pentru foto, inclusiv pentru color sau procese alternative.
Back to top
View user's profile Send private message
Simgeo
Newcomer


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 46


PostPosted: Apr 17, 2015 9:05 am    Post subject: Reply with quote

Am inceput sa procur subtante.
As dori sa stiu gramajul la baia de iodura de potasiu.Am doua filme UP21 expuse cu foarte mult timp in urma,si ma gandesc sa urmez sfaturile domnului Caius.Este recomandata aceasta baie si pentru filmele alb-negru?

Pentru baia de fixare,as vrea sa folosesc un fomafix.Este expirat,ce probe pot sa fac ,sa imi dau seama daca lucreaza la paramentri normali?Sa pun o bucata de pelicula si sa urmaresc timpul in care devine trasparenta?
Va multumesc pt atentie!
Back to top
View user's profile Send private message
Vlad Soare
Senior
Senior


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 1772

Location: În Voluntari, pe stînga

PostPosted: Apr 17, 2015 3:35 pm    Post subject: Reply with quote

Simgeo wrote:
Sa pun o bucata de pelicula si sa urmaresc timpul in care devine trasparenta?

Da. Iar ulterior timpul total de fixare va fi dublul acestuia.
Atenție însă! Dacă timpul de clarificare este mult mai lung decît te-ai aștepta de la acel fixator, atunci înseamnă că fixatorul nu mai lucrează cum trebuie și nici măcar dublarea sau triplarea timpului nu-ți va garanta o fixare corectă.

Un fixator rapid (pe bază de tiosulfat de amoniu) ar trebui să facă filmul transparent în aproximativ un minut dacă-i un film alb-negru obișnuit, respectiv două minute dacă-i T-Max.
Un fixator clasic (pe bază de tiosulfat de sodiu) ar trebui să facă un film obișnuit transparent în aproximativ două minute, respectiv un T-Max în aproximativ patru minute.
Dacă timpul măsurat de tine este suficient de aproape de aceste valori, atunci fixatorul e bun, iar dublul timpului măsurat este suficient pentru o fixare completă.

Cel mai bine este să folosești un păhărel cu fundul transparent, ținut deasupra unei surse de lumină. În felul ăsta îți dai seama cel mai bine cînd filmul a devenit transparent. Altfel e posibil să nu observi la timp și să ți se pară că timpul a fost prea lung și că fixatorul nu mai e bun.
Back to top
View user's profile Send private message
Caius Doru
Level 1 Forum User
Level 1 Forum User


Joined: 02 Jun 2008
Posts: 99

Location: Timisoara

PostPosted: Apr 20, 2015 4:14 pm    Post subject: Reply with quote

Felul cum trebuie sa utilizezi fixatorul l-a descris foarte exact Vlad.
Referitor la iodura de potasiu solutia este de 10%. 10 g de iodura de potasiu la 100ml de apa. Personal folosesc 40g de iodura de potasiu la 400ml de apa. Concentratia nu este critica (adica nu conteaza daca este un gram in plus sau in minus tot asa nu conteaza daca sunt 403 ml in loc de 400 dar sa nu fie mult diferita). Solutia nu se consuma (nu se epuizeaza) dar se pierde din ea (normal) la fiecare film. Practic cantitatea de solutie trebuie sa fie suficienta ca sa acopere filmul. Iodura de potasiu se gaseste in mod curent la farmaciile care au laborator propriu de preparare retete. Pretul este de 1 leu/g. Filmul trebuie tinut in solutia de iodura de potasiu 1/2 ora la aceeasi temperatura la care se face developarea dupa care se goleste doza si se continua cu revelatorul. Timpul nu este critic dar daca este prea scurt nu are efect. Doza trebuie agitata periodic pentru a omogeniza solutia care intra in contact cu pelicula. Procedeul poate fi aplicat atat peliculei AN cat si celei color. Acest tratament al peliculei expirate nu garanteaza eliminarea voalului dar ajuta la atenuarea voalului datorat vechimii filmului. Trebuie sa tinem cont de faptul ca voalul este cauzat de mai multi factori nu numai de vechimea peliculei. Poate fi datorat si conditiilor improprii de pastrare, caz in care acest tratament nu aduce nici o ameliorare. In cazul peliculei expirate este indicata folosirea unor revelatori cu un continut mai ridicat de bromura de potasiu care are de asemenea un rol important in atenuarea voalului datorat vechimii. In cazul revelatorilor cromogeni (color) nu se poate mari cantitatea de bromura de potasiu deoarece reduce mult activitatea agentului revelator. La revelatorul color se foloseste alta substanta dar nu imi aduc aminte acum cum se numeste. Vom vorbi in continuare de revelatorii AN. Din cele spuse mai sus (referitor la bromura de potasiu) rezulta ca pentru developarea filmelor AN expirate nu este recomandata utilizarea revelatorilor compensatori de granulatie fina de genul Kodak D23, D76, Ilford ID11 deoarece acestea nu contin bromura de potasiu. In retetarele foto se gasesc retete speciale pentru revelatori dedicati filmelor expirate. Aceste asunt revelatori energici care contin o cantitate de bromura de potasiu mai mare decat un revelator obisnuit. In lipsa unui revelator special pentru filme expirate se poate folosi cu succes un revelator contrast (eventual putin diluat) sau un revelator normal la care s-a mai adaugat bromura de potasiu si s-a marit timpul de developare. Daca ai doar doua filme expirate si expuse deja mergi un pic la intamplare fiindca nu poti face probe de developare anterioare. Daca ai mai multa pelicula expirata si neexpusa se pot obtine rezultate bune cu ea daca a fost pastrata corect si gasesti o combinatie revelator - expunere - timp de developare corespunzatoare. In mod normal, in cazul peliculei expirate ar fi recomandate probe anterioare care sa te feresca de surprize (asta in cazul in care poti face aceste probe).
Imi cer scuze pentru teoria lunga expusa aici dar nu am reusit sa fac un rezumat mai scurt Sad
Back to top
View user's profile Send private message
csr
Site Admin
Site Admin


Joined: 20 Feb 2004
Posts: 4243


PostPosted: Sep 13, 2017 5:06 pm    Post subject: Reply with quote

Kodak promite sa lanseze in aceasta toamna un lot limitat de filme Kodak Ektachrome pentru testarea pietei. Daca rezultatele vor fi pozitive, Kodak va relansa filmul Ektachrome in anul viitor.

https://www.facebook.com/kodak/photos/a.391875227601145.1073741828.389748531147148/1309801709141821/?type=3&comment_id=1310278365760822&reply_comment_id=1310639152391410&comment_tracking=%7B"tn"%3A"R9"%7D
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.foto-magazin.ro Forum Index -> Suport de imagine clasica All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum