Flash

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Banca de imagini

O banca de imagini este o "utilitate" media folosita cu mult succes, pentru editarea revistelor, ziarelor, portalurilor web, emisiunilor de televiziune, tipariturilor de tot felul. E ca un dulap imens plin cu toate zorzoanele necesare unui carnaval mediatic: femei, obiecte, umbre, cladiri, fructe, flori, foame, randuri, aplauze, rasete, bocituri, tortura, amor, umor, copii, nascociri, priveliste, dubiozitati, enoriasi. Toate acestea sub forma de imagine, numita si fotografie, poza. Si cand toate acestea exista intr-un singur loc, acel spatiu se numeste o banca de imagine. Ea detine, asadar, fotografie de stock. E ca o agentie de stiri. Sau de modeling. Agentia de stiri cumpara si vinde news, cea de modeling - femei frumoase si barbati bine, iar agentia (numita banca) de imagini comercializeaza fotografii. Toate, evident, pestrite, de o calitate interpretabila in functie de gust, asteptari, cultura si profesionalism. Ca doar totu-i subiectiv.
In Romania postrevolutionara au aparut cateva banci de imagini, extrem de utile. Guliver, Hepta, Photoland sunt dintre cele mai cunoscute, iar de 2 ani a aparut un alt concurent pe piata, numita direct si simplu www.bancadeimagini.ro si condusa de o agreabila doamna, Beatrice Popa.
Ne-am cunoscut la un work-shop organizat in sediul firmei, str. Pictor Romano nr. 23, Bucuresti, prilej excelent de a intalni diferite personalitati din lumea fotografica romaneasca, cu precadere cea bucuresteana, dar si de a invata, propriu-zis, din experienta unuia sau altui fotograf, care de regula conduce work-shopul. Ia sa vedem, ce se intampla pe piata de stock din Romania...?


Stimata Beatrice Popa, cum v-a venit ideea, curajul de a "construi" o banca de imagini in Romania, unde fenomenul nu este unul dintre cele mai populare?


Eu si sotul meu avem un studiou de fotografie publicitara. In urma contactelor cu clientii am remarcat nevoia acestora de a avea imagini pe care nu le puteam realiza in conditii optime de timp si calitate in cadrul bugetului pe care clientul il avea alocat acestor imagini. Unul din clienti ne-a aratat un CD cu colectii de imagini la un pret foarte atragator (cam 6 euro/imagine). Asa am aflat de existenta unei banci de imagini din Germania: actualii nostri parteneri de la CCVision. I-am contactat, le-am trimis cateva sute de diapozitive cu lucrarile noastre spre a-si face o idee asupra calitatii imaginilor pe care intentionam sa le punem pe site (pe vremea cand am inceput negocierile digitalul se zbatea intre 3 si 5 Mpixeli ceea ce era un pic cam la limita pentru calitatea imaginilor care se doreau a fi tiparite in format A4 la 300dpi). Nemtii au fost incantati de imagini si dupa mai mult de un an de email-uri ne-am inteles asupra colaborarii noastre. Inainte de acordul final am dorit sa stie ca se asociaza cu un inginer si un medic in aceasta aventura. Se pare ca nu au fost deranjati catusi de putin de acest lucru. Astfel am inceput construirea si promovarea site-ului www.bancadeimagini.ro .


Existati pe piata romaneasca de peste 2 ani. Daca ar fi sa trageti o linie si sa faceti un bilant, cum ar suna?


Suntem pe aceasta piata de 1 an si cateva luni mai precis. Bilantul este unul pozitiv. Cel mai important lucru pe care l-am realizat mi se pare faptul ca site-ul nostru a fost luat in considerare de catre fotografii autohtoni si astfel am inceput sa dezvoltam treptat nucleul initial de imagini in jurul caruia s-a construit Banca de Imagini. Am primit imagini de la fotografi romani cunoscuti: Dinu Lazar, Alexandru Dinu Serban, Simion Buia, Ovidiu Moise si de la cativa fotografi straini. Faptul ca acestia au avut incredere in a-si incredinta imaginile ne-a incurajat sa credem ca imaginile pe care le-au vazut pe site au fost suficient de motivante pentru a-i determina sa posteze imagini pe www.bancadeimagini.ro .


Sunteti (ne)multumita de comenzile solicitate? Ce fel de oameni, firme va solicita sprijinul?


Sunt trei categorii de clienti care apeleaza la imaginile noastre: revistele, agentiile de publicitate si firme care nu doresc sa lucreze prin agentii de publicitate poate datorita pretului cerut pentru imagini care li se pare uneori cam mare. Cred ca un antreprenor nu poate fi niciodata multumit de nivelul la care se afla afacerea. Noi planuim o crestere anuala de 20%. Cum abia am intrat in al doilea an de cand suntem pe piata nu pot sa va raspund in acest moment cat de multumita sunt de comenzile primite pana acum. Pot sa va spun insa ca am primit o comanda importanta de la o firma din Italia comanda care s-a finalizat la jumatatea anului trecut. Acest lucru m-a incantat in primul rand pentru ca mi-a dovedit ca www.bancadeimagini.ro este vizibila si pentru partenerii externi si in al doilea rand pentru faptul ca imaginile oferite s-au ridicat la exigentele partenerului italian - o prestigioasa editura din Roma.


Aveti o comunicare normala, civilizata cu solicitanti de imagine, cu plata comenzilor? Cum se desfasoara o comanda?


Pana acum nu am avut niciun incident neplacut in ceea ce priveste plata imaginilor. Comunicarea a fost intotdeauna buna cu revistele si agentiile de publicitate. Acestea cunosc, in general, foarte bine conditiile tehnice pe care le doresc la o imagine precum si conditiile de utilizare a acesteia. Un pic mai dificil este cu clientii individuali care incearca ( si reusesc) sa achizitioneze direct aceste imagini si care nu au un departament specializat in cadrul firmei care sa-i sfatuiasca in acest sens. In general cu acesti clienti avem mai multe discutii: precizarea dimensiunilor la care doresc sa apara tiparita imaginea tipul de folosire al imaginii RF( Royalty Free) sau RM (Rights Managed).


Ce tipuri de fotografii si la ce preturi oferiti spre vanzare? Cu, fara contracte exclusive?


Imaginile oferite acopera intreaga gama a fotografiei de stoc: oameni, natura, sport, afaceri, culinaria, industrie, transport etc. Imaginile sunt vandute in regim Royalty Free (RF). Exista clienti care doresc evident exclusivitate pentru imaginile cumparate. Am incercat sa rezolvam aceasta problema (lucrul este valabil numai pentru imaginile fotografilor romani) in doua moduri: in cazul cand este posibil (imaginea nu a fost vanduta anterior) oferim imaginea clientului in regim Rights Managed (RM) ( pe site in dreptul ei apare mentinunea nedisponibila pe perioada de timp pentru care s-a stabilit exclusivitatea de folosire); a doua rezolvare este contactarea fotografilor cu care lucram si lansarea comenzii clientului pe baza layout-ului propus de acesta. Aceasta nu este fotografie de stoc ci fotografie la comanda vor replica unii din cititorii dumneavoastra... Da si nu!
Exista in prezent un concept relativ nou, custom stock photography, in construirea bancilor de imagini: la intrebarea "Ce se vinde?" Raspunsul este "Nu stiu sigur dar stiu ca am comenzi pentru urmatoarele tematici. Vreti sa participati la un pitch pentru ele?" Sunt contactati 3-4 fotografi carora li se da tema si sunt rugati sa prezinte imaginile in conditiile cerute de client. Acesta alege varianta pe care o considera cea mai buna.


Scandalos!!!


Poate parea asa la prima vedere insa sa incercam schimbam perspectiva si sa privim un pic din toate pozitiile celor implicati in tranzactie:
clientul: are un buget limitat si foarte putini sunt cei care ar "indrazni" sa contacteze mai multi fotografi pentru aceeasi lucrare. Clientul va beneficia deci de o varietate de imagini pentru proiectul sau si nu va fi pus in situatia de a pierde timp si energie in discutiile cu mai multi fotografi sau pentru parcurgerea a mii de imagini ale bancilor de stoc fara a avea certitudinea ca va gasi ceea ce are nevoie. In plus la lansarea comenzii se discuta si aspectele legate de modul de utilizare al imaginii astfel incat clientul nu mai este silit sa se incadreze in conditiile standard ale licentelor propuse de catre banca de imagini.
fotografii: aparent cei mai dezavantajati. Atunci cand acestia isi posteaza imaginile pe o banca de imagini nu concureaza numai cu alti 3-4 confrati cu imagini asemanatoare ci cu sute de alti fotografi. In al doilea rand ei nu au certitudinea ca imaginile lor au cautare. In cazul nostru ei au sanse intre 25-30% sa-si vanda imediat imaginile.
banca de imagini: isi construieste un stoc de imagini despre care stie sigur ca sunt vandabile si, la fel ca fotograful, are certitudinea ca la sfarsitul tranzactiei va vinde o parte din aceste imagini.


Fata de Occident, in mod special Germania, cum functioneaza o banca de imagini in Romania, cu bune si cu rele? Care este diferenta si asemanarea?


Nu cred ca exista mari deosebiri intre modul cum functioneaza o banca de imagini aici sau in occident. Singura diferenta notabila, cred, ca este faptul ca acolo piata din acest domeniu fiind mai bine structurata, clientii inteleg mai usor conditiile de folosire a unei imagini cu/fara exclusivitate de timp si/sau teritoriu. La noi exista o oarecare "dorinta" de a achizitiona imagini in regim RF si a le utiliza ca RM. In general e dificil de inteles, pentru unii, de ce aceeasi imagine care apare pe un mesh pe magazinul Unirea are un pret diferit de cel pentru aparitia pe coperta unei reviste sau de cel pentru aparitia intr-un editorial. Eu cred insa ca in timp aceste probleme vor disparea.


Care sunt criteriile tehnice, dar si estetice pentru inserarea si vanzarea imaginilor diferitilor fotografi, amatori sau profesionisti, dar talentati - in banca de imagini?


Oricine are imagini cu potential pentru fotografia de stoc poate posta imagini pe site-ul nostru. Nu am facut diferentieri intre fotografii amatori si cei profesionisti in acceptarea colaborarilor. Imaginile trebuie sa fie interesante, ilustrative pentru tema pe care o propun si cu o compozitie si cromatica corecte. Din punct de vedere al rezolutiei aceasta trebuie sa fie 300 ppi la A4 sau foarte apropiata de aceasta (fara interpolare).
In ultima vreme am avut propuse imagini foarte bune ale unor fotografi care aveau aceeasi imagine postata si pe banci de imagini gen Istock, Shutterstock (microstock) unde preturile sunt mult diferite fata de cele practicate de partenerii nostrii germani si de noi.
Am considerat contraproductiv, din punct de vedere comercial, a promova aceeasi imagine cu un ecart atat de mare de pret si am fost nevoiti sa refuzam (cu parere de rau) colaborarea cu acesti fotografi.
Recent am inceput alcatuirea unor colectii tematice ale fotografilor din Romania. In acest mod credem ca putem impaca, intr-o oarecare masura, "si capra si varza": Reusim vanzarea unui volum mai mare de imagini la un pret apropiat de cel al bancilor de imagini tip microstock (ceea ce este evident si in beneficiul fotografului)



bancadeimagini_009.jpg


Vad ca aveti si un studio foto generos. La ce il folositi? Fotografiati si dumneavoastra? Sau faceti doar work-shop-uri?


Studioul este folosit in special pentru realizarea imaginilor pentru agentiile de publicitate ( Ogilvy, Saatchi&Saatchi, QMC, Icon Advertising, Inova, etc). Am inceput de anul trecut sa organizam workshop-uri cu diferite tematici: nud, portret, fotografie de produs.


In viitorul apropiat ce work-shop urmeaza sa organizati, la ce pret si cu cine?


Vrem sa reeditam a doua parte a workshop-ului de fotografie de produs cu Mircea Savu, pe 29 septembrie 2007. Pretul este de 300 RON (fara TVA).



bancadeimagini_010.jpg


In sectiunea a doua a workshop-ului cu tematica "Fotografia de produs" am pus mai mult accentul pe demonstrarea in detaliu a tehnicilor de iluminare folosite pentru obtinerea imaginilor produselor pe care le-am considerat de interes (parte din ele sugerate chiar de cursantii pe care i-am avut la prima sectiune) si nu atat de mult pe fotografierea efectiva de catre cursanti. Complexitatea setup-urilor folosite ne-au determinat sa limitam numarul cursantilor la aceasta a-II-a sectiune la 15, astfel incat fiecare sa poata explora din toate unghiurile setup-urile propuse.
Pana acum aceste workshopuri au beneficiat de sponsorizarea firmei Simus Trading. Conducatorul acestei firme, domnul Paul Galea, a avut amabilitatea sa ne puna la dispozitie o gama larga de blitz-uri profesionale, stative, trepieduri, solutii de lumina continua precum si o serie variata de dispozitive utilizate in fotografia de produs si nu numai. Fara acest sprijin nu am fi reusit organizarea concomitenta a mai multor puncte de lucru unde cursantii sa-si aplice si sa-si verifice cunostintele dobandite.
Recent, in urma succeselor workshop-urilor precedente, am fost contactati de o firma importanta din domeniu pentru organizarea de noi astfel de workshop-uri. Daca negocierile se vor incheia cu succes speram ca sponsorizarile obtinute sa acopere o parte din costuri astfel incat participantii sa achite o taxa de inscriere mai mica decat cea practicata in prezent, dar pana atunci ii asteptam pe cei interesati la workshopul cu tema "Fotografia de produs" ce-l vom organiza in data de 29 septembrie, inscrierile se pot face la tel. 0722 750 401 sau pe e-mail: digitalphoto@digitalphoto.ro


Va multumesc pentru amabilitate.



Simion Buia
simionbuia@email.de
septembrie, 2007
Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Ionutza Popescu - 12 Sep 2007, ora 08:03
interesant articol si ne bucuram ca exista astfel de workshop-uri dar cu o asemenea improvizatie de masa pentru fotografia de produs zau daca m-as inscrie la un asemenea curs :-) sa-mi fie iertata sinceritatea daca a deranjat !

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   ieri, la ora 20:46
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 2 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 8 zile, la ora 20:06
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 9 zile, la ora 13:46

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127193 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate