
In luna iunie, Comitetul de organizare al Photokina 2004,
plecand de la fapte (70 milioane de camere foto digitale vandute in ultimele
12 luni, modelele de 8 MPx disponibile pe piata si scaderea la preturi
abordabile ale modelelor DSLR) estima ca in urmatoarea perioada, producatorii
isi vor dirija eforturile in urmatoarele directii:
- segmentul incepatorilor - camerele digitale vor oferi cel putin 3 MPx
si vor fi sustinute de procesoare DSP tot mai puternice si capabile de
tot mai multe functiuni;
- segmentul amatorilor avansati: imbunatatirea subansamblului optic cu
extinderea intervalului zoom-urilor, cresterea vitezei de reactie a camerei
si obtinerea unor cartele flash mai rapide;
- segmentul DSLR cu preturi abordabile va cunoaste o dezvoltare accelerata
in acest an, segment in care se estima numai pentru Europa o cerere pe
piata de peste 800 mii unitati; de asemenea, se prevedea ca pana la sfarsitul
acestui an, practic toti producatorii majori vor lansa pe piata modele
in aceasta clasa de aparate foto.
Editia 2004 a Photokina, deschisa intre 28 septembrie si
3 octombrie 2004 la Cologne, Germania, a numarat aproape 1600 participanti.
Pe langa expozantii traditionali, din domeniul fotografic, au fost prezenti
si producatori din segmental IT si al telecomunicatiilor, veniti sa intregeasca
idea fundamentala sub care s-a desfasurat editia din 2004 a targului:
"o imagine spune mai mult".
Una dintre dorintele organizatorilor a fost de a oferi relatii cat mai
complete, atat utilizatorilor profesionisti cat si celor amatori. O statistica
efectuata in timpul expozitiei a aratat ca 72% dintre vizitatori au fost
profesionisti (19% dintre ei lucrau in publicitate, 10 % in mass-media,
11% in domeniul industial, 11% in agentii si 20 % in sectorul de servicii),
iar pentru acestia au fost rezervate zilele de marti pana vineri.
Un sector mai mic, totusi cu o pondere foarte importanta pe piata a fost
cel al amatorilor avansati, la care s-a evidentiat tendinta de a achizitiona
produse de cea mai buna calitate, chiar daca la un pret mai ridicat. Pentru
acestia din urma au fost dedicate zilele de sambata si duminica ale targului.
Imaginea capata o importanta tot mai mare, atat in mediul de afaceri cat
si in mediul casnic, la aceasta participind atat producatorii din domeniul
fotografic, dar si cei din sectoarele PC si al telecomunicatiilor. Dintre
debutantii la Photokina 2004, se remarca doua companii puternice: Nokia,
din partea careia dl. Juha Putkiranta, Senior Vice President, Imaging
Business Unit, Multimedia Business Group a declarat: "acum patru
ani nici nu ne imaginam ca vom putea participa la o astfel de manifestare"
si Microsoft, al carui purtator de cuvant a declarat:"Suntem coplesiti!
Atat numarul de vizitatori la standul nostru, cat si interesul aratat
fata de noi, a depasit cu mult cele mai optimiste prognoze ale noastre".
Rezultatele targului Photokina 2004 au fost remarcabile!
In afara faptului ca s-au inregistrat: cel mai mare numar de expozanti,
cel mai mare numar de vizitatori si cel mai mare numar de intalniri de
afaceri comparativ cu editiile precedente, organizatorii au anuntat ca
aceasta editie a obtinut si cele mai bune cifre de afaceri. Aceste fapte
l-au determinat pe dl. Oliver Kuhrt, vicepresedinte executiv la Koelnmesse,
sa declare : "That was a superlative Photokina". La aceasta editie
au fost inregistrati 1589 expozanti din peste 50 tari, dintre care 61%
din afara Germaniei, peste 160.000 vizitatori si peste 5.500 ziaristi
acreditati. Au fost prezenti expozanti din Statele Unite (140), Marea
Britanie (130), China si Taiwan (85), Hong Kong (80) si din alte tari
care au expus in doua zone principale: una destinata utilizatorilor profesionisti
si alta celor amatori. Pentru prima data a fost deschisa o hala (10.2)
dedicata sectorului audio-video. Aici au expus si au demonstrat aplicatii
destinate domeniului: Adobe, Pinnacle, Monarch, Macro Systems, Avid, Wacom,
Microsoft si altii. Pavilionul 14 a fost destinat exclusiv sectorului
profesionist: fotografie profesionala, prelucarea digitala a fotografiilor
si imprimare pe formate mari.
Aparate foto digitale
In ceea ce priveste modelele pentru incepatori, in standurile expozantilor
au fost prezentate camere digitale al caror captor - tot mai mic in dimensiuni
- ofera un numar tot mai mare de pixeli, intre 3 si 7 MPx, in medie 5
MPx, care afiseaza imaginile pe afisaje LCD tot mai mari, in medie 2 inch,
de o calitate ridicata si care permit abandonarea vizorului. Design-ul
acestor modele este tot mai studiat si mai original si au o constructie
constant mai buna. Unele camere ofera chiar posibilitatea inregistrarii
de clipuri video in format MPEG-4. Concord Camera Corp. a lansat la Photokina
doua modele care coboara sub bariera psihologica de pret de 100 USD: Concord
3346z (3 Mpx si zoom optic 4x) si Concord 3043 (3 MPx si zoom digital).
In segmentul DSRL este de remarcat amplificarea ofertei: acum se afla
in acest club select: Canon, Fuji, Konica Minolta, Nikon, Olympus, Pentax
si Sigma pentru clasa amatorilor avansati, iar in clasa profesionistilor
cursa se desfasoara intre: Canon, cu modelul EOS 1Ds Mark II si Nikon,
cu modelul D2X. Competitia in sectorul DSLR evolueaza pe trei paliere:
la nivelul modelelor de top, Canon a depasit pe contracandidatul sau,
Nikon. Modelul Canon EOS 1Ds Mark II trece pe primul loc, cu ale sale
16,7 milioane pixeli dispuse pe un format 24 x 36 mm, fata de „numai"
12,4 milioane la Nikon D2X (format 15 x 23 mm). In sectorul de varf, Sinar
are acum un concurent remarcabil: Mamiya, cu modelul sau ZD (corp si digital
back), ce ofera un senzor de 22 MPx pe un format de 36 x 48 mm, compatibil
cu standardul Mamiya 645AF si care ofera posibilitatea utilizarii independente
a aparatului fotografic fata de calculator.
Pe palierul mijlociu ca pret in clasa DSLR se afla patru concurenti: Canon,
cu recent lansatul sau model EOS 20D (8 MPx), Nikon cu D70 (6 MPx), Fuji
cu S3 Pro (6 milioane de fotosituri, fiecare cu cate 2 fotodiode, adica
12 milioane de pixeli) si Konica Minolta cu modelul Dinax 7 Digital (6
MPx pe un CCD Anti-Shake).
Pe al treilea palier in grupa DSLR, ocupat de modele cu pret abordabil,
au aparut doua noi modele: Olympus E-300 din familia „4/3" (8 MPx), foarte
compact pentru un DSLR si care poseda deja o larga gama de obiective din
seria E-System, si Pentax *ist DS (6Mpx) cu un pret ce doboara bariera
psihologica de 1.000 USD.
In ceea ce priveste obiectivele, accentul a fost pus pe cele destinate
preponderent camerelor foto digitale. Cele mai multe obiective noi a prezentat
Sigma - patru, dar fiecare producator de modele DSLR a venit cu noutati.
Tamron a anuntat un zoom destinat exclusiv camerelor digitale (senzor
format APS-C): SP AF11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD Aspherical (IF).
Accesorii
Accesoriile digitale s-au imbogatit, mai ales in sectorul cartelelor flash
pentru stocare. In acest domeniu SanDisk s-a situat pe primul loc al performantei,
prin expunerea unei cartele CF Type I de 8 GB, a unei cartele Memory Stick
de 4 GB si a cartelelor tip Extreme III, ultimele capabile de o viteza
de scriere/citire de 20 MegaBytes/s, dar si trei noi cititoare de cartele
compatibile USB 2.0
In domeniul produselor software, demna de mentionat este prezenta pentru
prima oara la Photokina a companiei Microsoft, ca semn al dezvoltarii
explozive a sectorului multimedia, in care firma citata doreste sa se
implice. De asemenea, merita toata atentia propunerea anuntata de catre
Adobe System de a unifica formatele digitale de tip RAW, sub numele Digital
Negative Specification, care translateaza in format DNG toate formatele
populare de fisiere RAW, prin intermediul unui convertor gratuit.
Producatorii de minilab-uri au prezentat numeroase modele, inclusiv de
chioscuri digitale, la care utilizatorii isi pot imprima singuri fotografiile,
plata urmand sa se faca prin card. In ramura proiectoarelor se observa
tendinta producerii de aparate tot mai compacte dar mai puternice iar
in ceea ce priveste domeniul diplay-urilor, s-au prezentat modele cu performante
sporite la contrast si acutanta.
Programe conexe
Editia din acest an a Photokina a gazduit si congresul Media Vision, organizat
in cooperare cu Broadcasting Institute (IRT) si Television and Film Technology
Association (FKTG). Producatorii de echipament profesional audio-video,
cinema si TV au organizat intalniri ce s-au bucurat de un numar dublu
de participanti, comparativ cu editia trecuta. Tot aici s-a desfasurat
si Digital Publishing Congress, organizat impreuna cu: editorul Der Deutsche
Drucker, International Photofinishing Symposium of the Society for Imaging
Science and Technology si cu German Society for Photography (DGPh).
In scopul de a demonstra vizitatorilor rezultatul implementarii noilor
tehnologii in fotografie, Photokina 2004 a vernisat o serie de expozitii
de fotografii: Will McBride, ca semn de apreciere al intregii sale activitati,
o alta cu cele mai reprezentative lucrari ale organizatiei "Reporters
without Borders" (Ulrike Myrzik, Manfred Jarisch, Miki Kratsmann,
Rivi Nissim si Lauren Greenfield), apoi "Marilyn and Friends"
(Marilyn Monroe, Marlon Brando, John Cassavetes, Anthony Quinn si altii),
"The best business photo" adresata fotografilor profesionisti,
dar si: Fujifilm Euro Press Photo Awards 2004, The Canon Digital Creators
Contest, "UNICEF Photo of the Year", "The Hundred Best
Wildlife Photos" din colectia de 100 de ani a revistei National Geographic,
"Kodai" organizata cu sprijinul Japan Camera Industry Institute
(JCII) si care au expus lucrari ale celor mai cunoscuti fotografi japonezi,
un concurs si o expozitie cu fotografii ale amatorilor (German Association
for Photography - DVF), si o alta organizata de Children’s and Young People’s
Film Centre in Germany (KJF) in colaborare cu Federal Ministry of the
Family, Senior Citizens, Women and Youth.
Viitoarea editie a Photokina se va desfasura in perioada
26 septembrie - 1 octombrie 2006, sub genericul "lumea ca imagine".
Calin-Stefan Ragalie |