Flash

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Large format digital photo printing in Romania
Interviu cu Domnul Marcel Eremia, un om foarte necesar oricarui fotograf din Romania!


Simion Buia: Stimate Domn, ca introducere as scrie citeva cuvinte de prezentare despre Dumneavoastra, pentru care va rog sa-mi oferiti citeva date: virsta, studiile, profesia, unde si ce ati lucrat in "ultimii cinci ani"?... Daca fotografiati? Daca ati expus?

Marcel Eremia: M-am nascut la Timisoara in 1967. De profesie sunt inginer automatist, absolvent al Fac. de Automatizari si Calculatoare Timisoara. Am lucrat la o firma de serigrafie din Timisoara ca operator DTP, ulterior am devenit director de productie si director general. Asa am luat contact pentru prima data cu prelucrarea imaginilor digitale si cu domeniul productiei publicitare. M-am mutat in Bucuresti, la inceput am condus propria mea tipografie offset iar in 1998 am intrat in domeniul printurilor de mari dimensiuni pentru panotaj outdoor – domeniu foarte nou pe atunci la noi in tara, asigurand consultanta de specialitate si suport tehnic pentru prima imprimanta de mari dimensiuni adusa in Romania in urma unor cursuri de specialitate facute in SUA. Toata aceasta perioada a fost pentru mine o experienta utila, intregindu-mi cunoasterea in domeniul tehnologiilor de tiparire si cel de management al firmelor din acest domeniu. La sfarsitul anului 2003 am reusit sa achizitionez un Durst Lambda, echipament extrem de performant din zona foto, care deserveste deopotriva piata de productie publicitara si cea a fotografiei de mari dimensiuni.

Cat despre fotografie, aceasta este o pasiune inca din copilarie, pe la sase ani am primit un aparat 6x6 cu o singura diafragma si cu doi timpi de expunere (1/25 si B) si din cand in cand ai mei imi puneau si film in aparat…Si povestea continua, intr-un mod comun probabil multor alti fotografi amatori dar impatimiti, cam asa: scoala generala – aparat SMENA si foarte putine cunostinte tehnice, liceu – ZENIT TTL la mana a doua plus laborator “propriu” de prelucrare film si poze a/n improvizat in baie. Abia in facultate, dupa ce am devenit membrul unei asociatii speologice in care activau si cativa cunoscuti “fotografi de pestera” am avut ocazia sa invat si chiar sa “fur” ceva meserie de la acestia. Dupa ce am venit in Bucuresti am achizitionat un F100, m-am inscris pe lista www.foto-magazin.ro si am inceput sa particip la primele intalniri ale listasilor. Aceste intalniri au fost si sunt pentru mine o experienta grozava, pe care sincer o recomand tuturor. Totusi, fotografia a ramas doar o pasiune de timp liber, care din pacate este asa de putin. Nu am simtit nevoia sa imi expun “lucrarile” publicului, ci doar unui grup restrans de prieteni.

S.B.: Stimate Domnule Marcel Eremia, sunteti directorul firmei AME design care ofera produse si servicii extrem de importante pentru fotografii profesionisti din Romania (www.amedesign.ro). Pe cartea de vizita scrie "Large format digital photo printing". As dori sa comentati aceasta formulare.

M.E.: Inainte de a comenta aceasta formulare, trebuie sa definesc piata, mai exact pietele pe care le acopar prin oferta mea de servicii. Prima si de departe cea mai importanta piata este cea din domeniul publicitatii, ca pondere aceasta depasind 95% din activitatea firmei. A doua piata este cea a fotografilor care doresc mariri de peste ~30x40 sau mai exact in zona fotografiilor de dimensiune mare neacoperita de minilaboratoarele obisnuite. Fac aceasta precizare deoarece consider ca piata acoperita de minilaboratoare nu face parte din piata pe care o acoperim noi dintr-un considerent strict economic: materialul de latime mare, desi tot fotosensibil, este dublu ca pret (fiind din gama profesionala), pierderile tehnologice sunt destul de mari la fiecare printare, timp de prelucrare DTP (aranjament pe latimea materialului) este mult mai mare, timpul de finisaj mult marit (separarea prin taiere manuala a fiecarei poze dintr-un format mare). Datorita ponderii masive a pietei publicitare am evitat sa folosesc expresia „fotografie de mari dimensiuni” pentru a nu sugera o limitare a aplicatiilor posibile doar la domeniul fotografic. Am preferat reducerea expresiei doar la exprimarea functiei de printare pentru a fi mai usor inteles in piata publicitara. Am folosit expresia in engleza pentru ca era deja utilizata in acest domeniu si pentru a face o diferentiere de alte tehnologii (de ex. inkjet) am introdus cuvantul „photo”. In limba romana am cautat diverse formulari dar nu mi s-a parut potrivita niciuna. Inclusiv cuvantul „printare” desi corect ar fi „expunere si developare” este o expresie a simplificarii si adaptarii la piata publicitatii.

S.B.: De cind exista firma AME design? De cind va preocupati cu digital printing? Oferiti si alt gen de printing, in sens analog, "clasic"? Citi colaboratori aveti si citi dintre ei sunt instruiti/calificati pentru a oferi o munca desavirsita din punct de vedere calitativ?

M.E.: Firma AME design a fost constituita in anul 2000, insa echipamentul a fost adus in octombrie 2003. Acest echipament „tipareste” numai de pe calculator, fara a utiliza filmul clasic folosit inca in multe minilaboratoare, eliminandu-se astfel toate dezavantajele inerente acestei solutii. Performantele echipamentului nu sunt limitate doar la caracteristicile lui ci si in utilizarea acestuia, practic o singura persoana fiind suficienta pentru operarea lui. Calificarea este data doar de cunoasterea operarii acestuia, experienta ce se dobandeste relativ repede (o saptamana). Datorita faptului ca numarul comenzilor s-a marit dorim sa mai angajam operatori pentru acest echipament, preferabil cu experienta intr-un minilaborator foto digital (sa aiba idee despre ce se intampla pe parcursul intregului proces de expunere-developare) si chiar cu experienta de DTP.

S.B.: Ce marimi pot avea printurile realizate la AME design si pe ce suport le "imortalizati"?

M.E.: Dimensiunile maxime sunt limitate numai de latimea maxima de printare (127 cm). Cealalta dimensiune este data de lungimea rolei (de la 30 pana la 88m) astfel incat acoperim o gama foarte larga de posibilitati. Lungimea cea mai mare ceruta pana acum a fost de ~10 metri (dintr-o singura bucata). Chiar si suprafete mai mari pot fi acoperite prin realizarea unor fasii de 1,27 metri care se pot cola una langa alta. De exemplu am avut de printat o imagine de cca ~12 m x 3 m, care a fost realizata prin metoda descrisa mai sus. Ca materiale utilizam NUMAI materiale fotosensibile si sunt de doua categorii, impartite din punct de vedere al aplicatiilor: a) cele iluminate din fata (postere, afise, banner-up, panouri, etc.) b) cele iluminate din spate (casetele luminoase, pereti de sticla/material trasparent iluminat din spate) Din prima categorie cele mai folosite materiale sunt hartia mata, lucioasa si metalica. Evident ca aplicatiile nu sunt limitate de aceste materiale ele putand fi acoperite cu dublu adeziv pe intreaga suprafata pentru a deveni un „autocolant” usor de caserat pe diverse suprafete rigide, sau pot fi laminate cu diverse suprafete de protectie pentru a-si mari durabilitatea la diversi factori externi. Din a doua categorie fac parte renumitele materiale duratrans (suport translucent) si duraclear (suport transparent) care ofera o extraordinara densitate de culoare pentru astfel de aplicatii. Si in cazul acestor materiale exista diverse posibilitati de finisare in functie de tipul aplicatiei: introducere intre doua placi de plexiglas sau prin lipire pe un suport transparent ce asigura trecerea luminii. Exista si doua tipuri de materiale ”surpriza” care ofera avantaje deloc de neglijat. Duraflex-ul este practic un fel de PVC fotosensibil cu o rigiditate foarte mare si se foloseste in aplicatii cu iluminare frontala. Day&night-ul este un material ”hibrid” care asigura aceeasi densitate de culoare si la iluminare frontala si din spate. Din pacate, din cauza pretului ridicat al acestor materiale, ele nu sunt acceptate deocamdata de piata noastra.

S.B.: Serviciile Dumneavoastra sunt interesante si pentru fotografi amatori ori designeri, arhitecti? De ce?

M.E.: Am lucrat pentru categorii profesionale foarte variate si sunt sigur ca si pe viitor se vor gasi noi aplicatii in domenii la care nici noi nu ne-am gandit inca. Fotografii amatori sunt la fel de dornici ca si cei profesionisti sa-si vada imaginile in format mare si deci fac parte dintre clientii nostri obisnuiti. Am lucrat si pentru designeri, arhitecti, scenaristi de film, producatori de emisiuni TV , de videoclipuri, de jocuri mecanice, decoratori, serigrafisti (filme pentru site de serigrafie), constructori (standuri expozitionale si alte amenajari interioare) si chiar pentru hidrotehnicieni (o caseta luminoasa cat un intreg perete cu planul complet al unei mari hidrocentrale se pare este nu numai utila specialistilor dar si arata incredibil de bine!). Pentru ca cele mai faine si neobisnuite idei vin de la clientii nostri iar noi abia asteptam sa le putem pune in practica si sa-i vedem multumiti.

S.B.: Care sunt preturile solicitate, diferentiate pe categorii de servicii? Sunt negociabile? Oferiti eventuale sponsorizari? Faceti reduceri de la o anumita suma in sus? Daca da - cite procente?

M.E.: Trebuie din nou facuta o precizare. Acest echipament este gandit a fi folosit in regim industrial si nu pentru lucrari ocazionale de suprafete mici. Datorita lucrului in rola, exista niste pierderi tehnologice care se reflecta foarte mult in pretul printarii unor cantitati mici. Tot din aceasta cauza comanda minima acceptata este de 1 mp. Preturile sunt strict in functie de materialul pe care se printeaza si de cantitatea comandata. Evident ca in cazul unor colaborari de lunga durata aceste preturi se mai negociaza. Preturile sunt exprimate pe metru patrat la hartie (considerand o pierdere de neincadrare de max. 10 %) si pe metru liniar la filme. De exemplu pe hartie mata sau lucioasa pentru o cantitate de 1,5 mp pretul este de 30 Euro + tva acesta scazand la sub 18 Euro + tva pentru cantitati de peste 50 mp. Problema sponsorizarilor este inca una ”cu cantec” in legislatia noastra, in plus noi suntem inca in perioada de inceput a activitatii noastre astfel ca nu am putut oferi multe sponsorizari. Suntem insa bucurosi ca am putut sponsoriza expozitia de fotografie cu imagini din cadrul expeditiei „cu papucii prin desert” (expozitie deschisa intre 17-30 ianuarie 2005) a d-lui Stan Constantin. O alta sponsorizare speram sa se concretizeze printr-un premiu periodic oferit in cadrul unui concurs organizat pe site-ul www.badorgood.com .

S.B.: Aveti concurenti in Romania? Aveti cunostinta daca mai ofera cineva servicii identice cu ale Dumneavoastra? Care ar fi diferenta intre ceea ce ofera alte firme?

M.E.: Desi este singurul echipament din tara, astfel incat doar noi putem oferi ”pachetul” complet - calitate foarte buna de tiparire, viteza mare si pret mic pentru comenzi mari - este normal sa existe si concurenta. Pe piata fotografilor lucrurile sunt clar in favorea serviciilor noastre, putini fotografi fiind multumiti de varianta printurilor inkjet. Pe piata publicitara lucrurile nu sunt inca la fel de bine ”asezate”. Cele doua tehnologii, cea fotografica si cea inkjet sunt facute sa se completeze reciproc, fiecare dintre ele acoperind in mod optim tipuri diferite de lucrari (luind in calcul calitatea, cantitatea, viteza si pretul printului). Insa pe o piata destul de putin formata inca si de multe ori cu posibilitati materiale limitate cum este a noastra, ajungem uneori sa ne concuram, doar in zona clientilor care vin cu comenzi mici, putin pretentiosi in privinta calitatii si pentru care primeaza doar un pret extrem de scazut. Pana acum clientii s-au obisnuit cu o piata ieftina si de slaba calitate pentru ca alternativa era calitate buna la preturi foarte mari (inkjetul de mare rezolutie are costuri mari si viteza mica). Noi venim cu o calitate foarte buna la preturi accesibile pentru cantitati mici si mult mai mici pentru cantitati mari.

S.B.: Ce clienti ati avut pina acum? Cum s-au "folosit" ei de serviciile/produsele pe care le oferiti?

M.E.: Desi tehnic vorbind printurile noastre sunt de fapt fotografii reale de mari dimensiuni (realizate prin expunere si developare chimica RA4), ele „poarta” denumiri diferite in functie de clienti. Pentru clientii din publicitate (agentii de publicitate, firme mari care au departament propriu de achizitii, fotografi profesionisti din domeniul publicitar), printurile definesc si intregesc aplicatii ca postere, afise, display-uri, banner-e, panouri, pop-up-uri, banner-up-uri, spider-e, casete luminoase, etc. Fotografii le numesc simplu, fotografii de mari dimensiuni, fie ca sunt furnizate simplu, sau inramate, sau lipite pe un suport rigid (foam, carton Ebo, etc.). Mentionez si cateva aplicatii speciale, mai deosebite, cum ar fi printurile lenticulare de mari dimensiuni (cu efect 3D sau animatie) sau printurile ce se compun in spoturile publicitare („filmulete de 15 secunde”) din interiorul tunelului de metrou din Bucuresti. Sunt aplicatii speciale, extrem de complexe din punct de vedere tehnic dar care le-am realizat cu succes. Am lucrat pentru multe companii importante, fie direct fie prin agentii de publicitate: Coca- Cola, Philip Morris, Mac Donald’s, Dior, Procter&Gamble, KFC, Pizza Hut, Guerlain, Connex, Raiffeisen Bank, ABN Amro, ING Bank, Citroen, Mercedes, BMW, Renault, Unilever. Ca un fotograf amator ce sunt, pentru mine au fost importante si colaborarile cu artistii nostri fotografi. Imi permit sa-i numesc pe cativa dintre cei cu care am lucrat: Dinu Lazar, Mihai Moiceanu, Dan Dinescu, Radu Grozescu, Ilie Bumbac, Narcis Virgiliu.

S.B.: Daca un fotograf doreste sa realizeze o expozitie ori sa mareasca o imagine la AME design - cum ar urma sa procedeze? Unde va poate contacta? Fotografului cu pricina ii este permis sa urmareasca personal work-flow-ul? Sau incomodeaza?

M.E.: Sediul nostru este in Bucuresti, in str. Dezrobirii nr. 123, tel 4340980. Din experienta de pana acum stiu ca este usor de lucrat cu fotografii deoarece acestia inteleg perfect tehnologia folosita. Totusi eu invit pe toti clientii care apeleaza pentru prima data la serviciile noastre sa ne faca mai intai o vizita pentru a vedea mostre, tipuri de materiale, lista de preturi si a-si putea face o imagine mai exacta. Fisierele grafice ce urmeaza a fi tiparite ne pot fi trimise pe CD, DVD, ZIP, prin e-mail sau ftp. Pe clientii care lucreaza de pe film si solicita servicii de scanare ii putem indruma catre firme care ofera servicii de calitate cu care colaboram . Nu am avut solicitari de a urmari personal work-flow-ul si nici nu incurajez acest lucru! Sunt activitati de productie cu proceduri specifice si pe care incercam sa le eficientizam la maxim. Intregul proces are loc in incinte inchise si nu este nimic spectaculos in functionarea echipamentului. Singura activitate de productie la care clientul are acces si uneori chiar recomandam sa participe este cel de DTP, locul in care se verifica fisierele grafice primite pentru a vedea daca sunt conform cerintelor avute.

S.B.: Sunteti prompt si punctual in executarea lucrarilor? Munciti si simbata sau duminica, daca aveti comenzi speciale, rapide? Daca da – solicitati preturi speciale pentru aceste servicii rapide?

M.E.: Nu am avut probleme in respectarea termenelor de predare a lucrarilor. Echipamentul are o viteza de tiparire este de peste 22 mp/ora, asa ca din acest punct de vedere nu exista probleme. Singura problema este data de minimizarea cheltuielilor legate de consumurile de material si de utilizarea cat mai eficienta a echipamentului. Aceasta tehnologie este mai eficienta pentru cantitati mari si aparent paradoxal, comenzile mari pot fi facute mai rapid decat unele comenzile mici pe materiale diferite, deoarece se minimizeaza costurile. Insa indiferent de marimea comenzii toti clientii nostri au fost foarte multumiti de termenele de livrare. De regula, sambata si duminica nu sunt zile lucratoare dar au fost cazuri in care am lucrat si in aceste zile pentru cazuri foarte urgente.

S.B.: Daca un client nu este, totusi, multumit de serviciul oferit de AME design, avind in vedere subiectivitatea artistica al fiecaruia in parte – cu ce il "recompensati"?Puteti vizualiza cu exactitate, in prealabil, pe monitor - cum va iesi imaginea finala?

M.E.: Noi dorim sa oferim servicii de calitate constante si singura posibilitate este de a folosi un ansamblu de proceduri ce asigura aceasta constanta si posibilitatea de a controla fiecare componenta din procesul de productie. Astfel rezultatul este predictibil inca de la prima vizualizare pe monitor, datorita implementarii unui management de culoare, de la vizualizare pana la printare. Mai mult, inainte de a da in tipar lucrarea respectiva, oferim recomandari referitoare la cresterea calitatii imaginii (numai din punct de vedere al calitatii tiparului), decizia finala apartinand clientului dar in cunostinta de cauza!

S.B.: Ce fel de color management folositi? Cum ar trebui sa va aduca fotografii/clientii imaginile care urmeaza a fi marite: in Adobe RGB, in sRGB? In TIFF? Sau JPEG? Ori RAW? Photoshop PSD, EPS? Negative sau pozitive? Cit de (ne)comprimate trebuie sa fie imaginile? Cum "gindeste" si "munceste" masinaria DURST? Si mai ales: ce si cita garantie oferiti pentru fidelitatea culorii?

M.E.: Acest subiect ar putea umple pagini intregi pentru ca este unul foarte complex. Si chiar ma pasioneaza subiectul! Pentru obtinerea unei bune predictibilitati a rezultatelor, este necesara implicarea deopotriva a executantului cat si a clientului. Implementarea unui astfel de sistem de gestiune a culorii implica cunoasterea tuturor proceselor implicate incepand cu fisierele primite

(care trebuie sa fie pregatite urmand niste recomandari existente intr-un fisier pdf pe site-ul nostru, urmand link-ul urmator:
http://www.amedesign.ro/download/PregatireaFisierelorGrafice.pdf )

…pana la obligatia noastra de a oferi tot suportul tehnic pentru obtinerea unor

rezultate foarte bune. Astfel furnizam profile de culoare ale materialelor folosite, profile existente de asemenea pe site. Optim este ca managementul de culoare sa nu inceapa la noi ci la cel care creaza pentru prima data un fisier grafic, fie ca acesta provine dintr-o camera digitala, fie din scanarea filmului clasic sau chiar prin crearea in totalitate pe calculator (imagini generate de computer). Repet faptul ca printam numai de pe calculator si nu de pe filme (negative sau pozitive). Fisierele grafice trebuie gandite conform scopului propus in final: imagini doar pentru web, pentru print de mici dimensiuni sau mari dimensiuni, printate in sistem RGB sau CMYK, fiecare aplicatie avand particularitatile specifice legate in special de rezolutie, profil de culoare dar si de detalii mai putin cunoscute de catre creatorii de imagine (de exemplu compunerea negrului care in RGB trebuie sa fie 0,0,0 iar in CMYK in functie de echipamentul de tiparire). Tipul fisierul grafic folosit este limitat doar de compatibilitatea postscript al RIP-ului echipamentului (componenta care „traduce” orice fisier grafic in informatie directa pentru tiparit, adica in puncte de raster sau linii). Din acest punct de vedere al compatibilitatii, cele mai folosite sunt fisierele de tip bitmap (tif, bmp, psd). Sigur ca si fisierele de tip jpg sunt utilizabile dar datorita folosirii la fiecare salvare a unei compresii distructive (mai mult sau mai putin) nu sunt recomandate. Este bine sa le folosim doar in cazuri extreme atunci cand nu avem la dispozitie alt tip de fisier. Fisierele de tip vectorial sunt un pic mai pretentioase in functie de efectele generate in programul cu care s-a lucrat imaginea. Un exemplu tipic este programul CorelDraw care permite realizarea foarte multor efecte dar care nu sunt compatibile postscript fiind necesare diverse artificii de conversie pentru printarea finala. In fine, spuse aici aceste lucruri pot parea complicate, dar pentru fiecare caz concret stam la dispozitia clientilor nostri cu informatii.

S.B.: Cum pot proceda fotografii care traiesc si muncesc in afara Bucurestiului pentru a intra in folosul serviciilor pe care le oferiti? Prin curierat postal? Cit de sigur e transportul in privinta "ne-maltratarii" produsului finit? Ori e absolut necesara deplasarea la Bucuresti, chiar si pentru o singura imagine?

M.E.: Avem multe solicitari si din tara. Modalitatea cea mai simpla si rapida este apelarea la un serviciu de curierat de tip „door to door”. Problema sigurantei transportului se rezolva printrun mod de impachetare adecvat dimensiunilor finale (rola sau pachet) si folosirea unor ” aparatori” gandite pentru aceste transporturi (tuburi protectoare din carton, coltare, etc). Nu am avut reclamatii pentru nici un astfel de transport.

S.B.: In final v-as intreba daca pe viitor preturile vor mai scadea ori se vor mai ridica, avind in vedere ca materia prima provine din import?

M.E.: Tendinta generala este de a scadea preturile tuturor consumabilelor astfel incat pretul final al produsului printat va fi si el corelat corespunzator. Trebuie sa fac o mentiune asupra stabilitatii relative a preturilor la care s-a ajuns. Lista mea de preturi de acum este aceeasi ca si acum un an iar ritmul de crestere al comenzilor confirma ideea de stabilitate deja mentionata.

A consemnat Simion Buia, februarie 2005.

Bookmark and Share

Comentarii:

Kodzabasija Igor - 11 May 2005, ora 08:08
I'll like to recive this interviue in english version if is possible. Thank you a lot! Sincerely Igor Kodzabasija

Daniel Arfire - 24 Aug 2006, ora 16:31
Daca se poate as dori sa pot lua contact cu AM Design; un telefon un mail daca se poate. Cu stima Daniel Arfire General Manager Urban Advertising

MIRONICA MONICA - 26 Nov 2006, ora 23:54
Lucrez ca si operator foto digital avand o vechime in acest domeniu de peste 7 ani.Intrebarea mea este:Credeti ca as putea gasi un job in cadrul companiei dvs.? Va multumesc pentru timpul acordat. Cu respect Monica Mironica.

sava marin - 20 Aug 2010, ora 13:27
Salut Am tot cautat informati despre fotografia lenticulara si as vrea sa fac asa ceva, insa fotografierea este problema. Cum pot face 12 fotografii? La fotografia stereo e mai simplu. Este vorba de acel brat pe care culiseaza aparatul foto si efectuiaza o poza la un grad de miscare. O alta problema o reprezinta folia lenticulara, unde se poate gasi si la ce preturi? Va multumesc

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   ieri, la ora 12:53
Izvorul luminii »
   de elerum
   acum 3 zile, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 14:14
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 8 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127226 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate