Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Proprietatile peliculei fotografice

1. Granulatia
Deoarece bromura de argint este dispusa in masa gelatinei sub forma de cristiale, iar developarea afecteaza intregul cristal care a fost expus la lumina, evident ca imaginea va fi realizata prin suprapunerea a numeroase puncte (cristale) negre si care, prin alaturare, realizeaza imaginea negativa.


granulatie_a_pandele.jpg

© Andrei Pandele


Daca marim suficient de mult un negativ, structura granulara a imaginii va deveni observabila si cu ochiul liber. Chiar si zonele uniform expuse, se poate observa o granularitate a imaginii. Un densitometru obisnuit nu va permite masurarea diferentelor de densitate atat de fine.


Prezenta granulelor realizeaza ceea ce se numeste granulatia filmului. Granulatia, mai mare sau mai mica, depinde de tipul de film si de reteta de developare a lui. Un film de sensibilitate mica este realizat din cristale de bromura de argint mai mici, deci va avea o granulatie mai fina. Un film de sensibilitate mare, are granule mai mari, pentru a creste sansa ca un foton sa loveasca un cristal de bromura si sa realizeze imaginea latenta.


De asemenea, revelatorii speciali pot fi folositi pentru a obine un negativ cu granulatie mai fina, in timp ce revelatorii mai rapizi sau mai contrast (mai alcalni) produc o crestere a granulatiei.


Desi granulatia este o impresie subiectiva, aceasta poate fi masurata dupa analiza Wiener, care separa si analizeaza semnalele de frecventa joasa, cele care caracterizeaza cel mai bine impresia de granulatie.


2. Efectul de margine
La limita de trecere dintre o suprafata cu mult argint metalic si cea invecinata, cu putin argint metalic apare asa numitul efect de margine.


Aparitia efectului de margine este determinat de mobilitatea revelatorului in grosimea stratului de gelatina. Zonele puternic expuse consuma mai rapid revelatorul si, o mica cantitate din revelatorul uzat migreaza si in zona invecinata, putin expusa la lumina. Ajuns aici diminueaza capacitatea de developare a revelatorului proaspat, asa incat, pe o mica latime, granulele slab expuse sunt subdevelopate. Invers, revelatorul nefolosit in zonele slab expuse, migreaza in zona puternic expusa si creste local capacitatea de developare, la fel, pe o zona ingusta, iar granulele puternic expuse devin acum si supradevelopate. Astfel se obtine o crestere suplimentara a contrastului si se produce o impresie mai puternica de acutanta.


3. Rezolutie si acutanta
Una dintre primele metode de apreciere a calitatilor optice ale unui sistem obiectiv si film a fost puterea de rezolutie. Puterea de rezolutie este capacitatea de a reda pe film detalii fine. Rezolutia se masoara in linii duble / mm (linii alternativ albe si negre). Rezolutia se evalueaza prin fotografierea unei grile de test iar pe film se evalueaza cele mai subtiri linii alb-negru ce sunt reproduse distinct. In timpul expunerii, o parte din fotoni se izbesc de cristalele de bromura de argint si isi schimba drumul, din perpendicular in paralel cu filmul, calatoresc prin emulsie (difuziune) si impresioneaza si cristale invecinate. Din aceasta cauza, rezolutia este de 10 pana la 100 ori mai mica decat ne-ar lasa sa credem dimensiunile cristalelor.


Rezolutia finala, pe pozitiv, va fi diminuata de obiectivul aparatului de marit. In epoca moderna insa, negativul poate fi scanat, care asigura o mai buna pastrare a rezolutiei filmului negativ, daca se foloseste un aparat de buna calitate.


MTF.gif

Functia de transfer a modulatiei


Trebuie avut in vedere ca intre rezolutie si acutanta este o corelatie slaba. Adica un film cu rezolutie ridicata nu produce neaparat imagini care dau impresia de claritate (acutanta). Un parametru mult mai bine corelat este functia MTF (Modulation Transfer Function - functia de transfer a modulatiei).


Masurarea densitatii liniilor se face prin "perechi de linii pe milimetru" (plpm) sau ciclii/mm. Diversele distorsiuni si aberatii intervin in degradarea calitatii (contrastului) imaginii produse de obiectiv iar functia de transfer a modulatiei masoara cantitativ aceasta atenuare a contrastului.


Pe masura ce frecventa liniilor mirei creste, imaginea reprodusa de obiectiv va avea un contrast tot mai mic. Deoarece filmele uzuale nu pot reproduce mai mult de circa 100 perechi de linii/mm, MTF se determina folosind mire ce au trasate intre 1 si pana la 100 plpm. Se considera contrastul reprodus de 1 pereche de linii ca fiind 100% Se exploreaza apoi transferul cu mire cu densitati tot mai mari de perechi de linii pe mm., rezultind imagini cu un contrast tot mai mic, invers proportional cu densitatea liniilor din mira-subiect. Deoarece s-a observat ca detaliile cu un contrast sub 10% sunt inecate de voalul general al filmului, valorile inferioare se neglijeaza.


Explorarea mirei de control cu transductorul va produce un semnal in format dreptunghiular, cu nivel minim in negru si maxim in alb, iar panta de crestere (contrastul) va fi verticala, adica 100%. In schimb, datorita aberatiilor necorectate, imaginea mirei produsa de obiectiv, va avea un semnal peste 0% (zero) in negru (rezulta in imagine un gri foarte inchis) si sub 100% (maxim) in alb (reproduce in imagine un gri foarte deschis). Panta de crestere devine oblica, ceea ce semnifica o scadere a contrastulului. Graficul semnalului din imagine nu mai apare cu aspect de unda dreptunghiulara ci de unda sinusoidala.


Asadar, unei perechi de linii (alb + negru) din mira-subiect ii va corespunde un ciclu de semnal sinusoidal, cu o semiunda ascendenta (pentru linia alba) si una descendenta (pentru linia neagra). Panta sau tangenta curbei de crestere a semnalului masoara constrastul.


Pentru o descriere mai detaliata a MTF, va rugam sa vizitati aceasta pagina

 


<- PaginapPrecedenta ... Pagina urmatoare - >

 



© Avram Tudor
mai, 2014,
Foto-Magazin.ro


Bookmark and Share

Comentarii:

Florian Adamescu - 11 Jun 2014, ora 19:59
Informatii foarte utile! Asteptam continuarea, eventual despre developare?

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 3 zile, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 5 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 5 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate