Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Cum sa cream fotografii mai bune

1. Introducere
Eu cred ca, pentru a obtine fotografii mai bune, viziunea si arta de a vedea este la fel de importanta ca stapanirea tehnicii fotografice. Dupa peste 15 ani de evolutie a fotografiei digitale, fotografii ar trebui sa se concentreze mai ales asupra aspectelor artistice ale fotografiei, asupra abordarii personale, a modului de a vedea si asupra altor aspecte fundamentale ale fotografiei ca arta.


In perioada in care fotografia se face prin procesare chimica, marii fotografi au realizat imagini puternice chiar si fara facilitatile pe care ni le ofera azi fotografia digitala. Tehnicile folosite atunci erau mai simple si mai putine. Atunci fotografii alegeau un anumit film, in functie de scopul urmarit. Dar, avind mai putine optiuni, alegerea era mai simpla, chiar mai directa.


Azi, in era fotografiei digitale, exista o tendinta de orientare mai degraba pe tehnologie si mai putin asupra experientei emotionale pe care o imagine o poate declansa in mintea privitorului. Intrucatva explicabil, multitudinea de posibilitati oferite de tehnologiile digitale implica efort pentru invatarea acestora si pot abate atentia fotografului de la exersarea transpunerii emotiei artistice in imaginile realizate. Cu toate acestea, pentru a realiza o fotografie buna, acesata trebuie sa atinga standarde inalte atat in tehnica cat si in privinta impactului emotional.


Si noi putem repeta ce au facut maestrii fotografi! Ne putem insusi metodele lor de realizare a fotografiilor, putem invata modalitati de utilizare a intrumentelor foto si ale programelor software si de imprimare a imaginilor, astfel incat sa cream fotografii cu puternic impact emotional si care sa fie impecabile din punct de vedere tehnic.


2. Subiectul nu este suficient
Relatia subiect - fotograf presupune doua sensuri in crearea unei fotografii bune: dinspre subect spre fotograf - ce ne sugereaza subiectul, si dinspre fotograf spre subiect - cum contribuim noi la punerea in valoare a subiectului.


Contributia subiectului:
- pretexte inspirationale,
- calitatea luminii,
- ocazii compozitionale,
- importanta subiectului.


Contributia fotografului:
- capacitatea de a identifica si exploata calitatile luminii,
- abilitatea de a identifica si exploata ocaziile compozitionale,
- competenta in exploatarea performantelor tehnice ale echipamentului,
- inspiratia,
- capacitatea de a prelucra fotografiile,
- perseverenta in utilizarea licentelor personale
- modalitati de a ne promova si de a ne face cunoscute realizarile fotografice.


Nu trebuie sa ne bazam doar pe oportunitatile pe care ni le ofera subiectul. Trebuie sa contribuim si noi, prin caile care ne stau la dispozitie, la o cat mai buna punere in valoare, a subiectului, mai ales in cazul unor subiecte mai putin dramatice, mai contemplative. In aceste ultime cazuri, modalitatea de abordare a subiectului este mult mai importanta decat ce ne ofera subiectul.


A ne baza exclusiv pe ce ne ofera subiectul, nu este suficient pentru a realiza fotografii care sa depaseasca stadiul de documentare. Pentru a realiza fotografii expresive, nu doar documentare, trebuie ca si noi, fotografii, sa contribuim la realizarea fotografiei cel putin in aceeasi masura, daca nu mai mare decat cea a subiectului. Astfel putem transforma un subiect, din ceea ce pare acesta pentru toata lumea, intr-un subiect prezentat prin viziunea personala a fotografului.


Moonrise-at-White-Sands.jpg

Moonrise at White Sands


3. Calea Ansel Adams
Am un deosebit respect pentru fotograful Ansel Adams. Colectionez fotografiile sale si cartile scrise de el, de cand am inceput sa studiez fotografia. Adams a folosit o serie de manevre asupra fotografiilor, pentru a exprima cat mai pregnant intentiile sale, viziunea personala. Totusi, Adams a recurs la o gama redusa de interventii asupra subiectului fotografiat. Eu am incadrat aceste manevre in ceea ce am numit "calea Ansel Adams". Numarul mic de manevre practicat de Adams este justificat de limitarile tehnologice disponibile la acea vreme.


In opinia mea, calea Ansel Adams cuprinde:
- transformarea scenei color intr-o imagine alb-negru,
- modificarea contrastului global al cadrului in timpul developarii filmului,
- modificarea contrasului local prin mascari si supraexpuneri,
- modificarea contrastului local prin supra / sub developare,
- indepartarea petelor sau a detaliilor nedorite,
- decupajul cadrului original.


Manipularile realizate de Ansel Adams au fost larg acceptate, atat de fotografii pe film cat si de cei pe digital. Acestea pot fi realizate si in domeniul digital, cu avantajul unui control mult mai fin, si cu posibilitatea de a aplica si alte manipulari. Cu toate acestea, multi fotografi contemporani se limiteaza la manipularile realizate de Ansel Adams.


Pentru a exploata avantajele digitale, eu am mers mai departe si am imaginat "calea Alain Briot", care, cuprinde, in plus:
- distorsionarea unor elemente din cadru, de exemplu a muntilor,
- modificarea semnificativa a paletei de culori redata in imagine,
- indepartarea unor elemente din cadru, de exemplu a unor rauri, copaci, stanci,
- mutarea unor elemente in cadru, dintr-o parte in alta,
- multiplicarea unor elemente semnificative din cadru,
- combinarea elementelor din mai multe fotografii intr-un singur cadru,
- alipirea a multor fotografii intr-o singura imagine.


Aceste modificari sunt justificate de intentia mea de a exploata cat mai bine ceea ce ofera imaginea digitala si pentru a exprima mai bine viziunea mea artistica. Acestea le-am explicat in pagina "De ce trebuie sa prelucram fotografiile".


4. Despre ce e nou si nu prea
Multe din manipularile realizate in fotografia argentica, dificile asupra acestui suport, au devenit mult mai facile in fotografia digitala. Astfel, notiunea "banal" a suferit modificari. Azi putem intalni pe Facebook fotografii care, tehnic vorbind, puteau fi realizate, in epoca fotografiei argentice, doar de fotografi cu inalta calificare. Azi, pentru a beneficia de atentia noastra, o fotografie trebuie sa fie diferita de ceea ce vedem peste tot. Unele manipulari aplicate fotografiilor, pe care le admiram in urma cu cativa ani, au devenit, azi, prin repetare, banale. Le-am intalnit de atat de multe ori, incat azi nu ne mai impresioneaza. Aceasta poate fi rezultatul popularitatii programelor de prelucrare digitala a fotografiilor.


O fotografie ne atrage atentia pentru ca a fost folosita o prelucrare neobisnuita, dar care poate deveni in viitor una comuna? Sau ea este remarcabila pentru ca ilustreaza valori artistice fundamentale? In mod cert, aceasta din urma isi va pastra valoarea in comparatie cu cele care prelucrate prin tehnici superficiale.


5. O permanenta provocare
Pe masura ce fotografia digitala a devenit tot mai accesibila, a fotografia in stanga si-n dreapta nu mai este suficient. Nu mai este suficient sa mergem in locuri "interesante" si sa apasam pur si simplu pe declansator. Pentru a ne ridica deasupra masei de "pozari" trebuie sa recurgem la metode mai sofisticate.


Acest proces incepe cu invatarea aspectelor fundamentale ale fotografiei: despre lumina si despre compozitie. Apoi prespune deprinderea utilizarii camerei foto, in masura in care aceasta sa devina o extensie a corpului nostru, nu un dispozitiv despre care sa ne intrebam cum sa-l folosim, de fiecare data cand il pornim. Camera trebuie sa ne devina un prieten care sa faca, de fiecare data, exact ceea ce intentionam.


Acestea presupun mult efort. Noi trebuie sa muncim mai mult decat alti fotografi, sa studiem aspecte pe care alti fotografi nu sunt dispusi sa le intreprinda, sau pentru ca ei nu le cred necesare. Succesul, in general, impica aceste costuri: sa depunem eforturi in domenii in care altii esueaza sau in domenii in care altii considera ca nu merita investit.
Scopul workshop-urilor, al tutorialelor si al altor metode educationale este de a ne oferi intrumentele si exercitiile pentru a ne dezvolta un stil artistic unic, diferit de al celor care aleg "calea batuta"; in arta, "calea batuta" nu duce nicaieri, duce acolo pe unde multi altii au mai trecut. In arta, doar lucrarile deosebite intra in atentia admiratorilor sau a colectionarilor. Ceea ce s-a mai facut nu trebuie sa fie calea de urmat pentru dezvoltarea unui stil personal, pentru a fi deosebit, a ne face remarcat, a deveni un adevarat artist.


Playa-Reflections1.jpg

Playa Reflections, Death Valley


6. Intrebari
In calea dvs. de formare a unui stil personal, trebuie sa raspundeti, la un moment dat, la unele intrebari, despre ce va place si la ce nu va place in arta. Deoarece dezvoltarea unui stil personal ilustreaza opiniile dvs. despre ce va place si ce nu va place. Acest proces poate incepe printr-o serie de intrebari (si raspunsuri):
- ce importanta are un anume subiect pentru mine?
- ce simt eu cand privesc acest subiect?
- ce sentimente trezeste acest subiect in fiinta mea?
- ce vreau sa exprim in fotografii?
- cum pot sa imartasesc emotiile mele cu privitorii fotografiilor mele?
- emotiile mele sunt suficient de bine exprimate in fotografiile mele?
- exagerez cumva importanta subiectului?
- care ar fi directia in care evoluez prin fotografiile mele?
- care ar fi scopul fotografiilor mele?
- ma limitez la "calea Ansel Adams" sau profit de facilitatile contemporane a prelucrarilor digitale?
- ce posibiltati tehnice sa utilizez si pe care sa le evit?
- ce culori, forme, aranjamene compozitionale prefer si pe care sa le evit?


7. Scoala si educatia
In opinia mea, scoala ne furnizeaza cunostinte si ne invata meserii. Educatia se refera la ceea ce incalzeste sufletul.


In sens literal, Paideia inseamna educarea copiilor. Copiii, nestiutori, invata si dobandesc cunostinte. Nimeni un este atotstiutor, chiar si profesorul a trecut candva prin aceasta etapa. Toti dintre noi trecem prin acelasi proces, de la copilarie la cunoastere. Trecem prin acelasi proces, pentru fiecare tema pe care dorim sa o studiem.


Aplicata in fotografie, este similar cu diferenta dintre a invata sa folosim camera fotografica, lumina sau compozitia si sa invatam cum sa ne exprimam emotiile si viziunea artistica in fotografiile noastre. La scoala invatam tehnicile fotografice, iar prin educatie invatam arta fotografiei.


8 Concluzii
Frica de critica este cel mai important motiv pentru care fotografii nu-si dezvolta un stil personal. Le este teama ca, aratind prea multe despre ei insisi, ar putea deveni subiect de ironie pentru altii. Pentru a ascunde aceasta teama, ei recurg la tot felul de pretexte: "nu am echipamentul necesar", "trebuie sa invat mai mult", "nu stiu bine aceasta locatie", "eu nu sunt un artist", si altele.


Pentru a scapa de teama, este util sa ne concentram spre beneficii, in loc de riscuri. Critica este inevitabila. Eu primesc comentarii critice saptamanal, daca nu chiar zilnic. V-as minti daca v-as spune ca dvs. nu veti fi criticat. Cu toate acestea, multumirea produsa de lucrarile mele depaseste cu mult neplacerile produse de critica. Aceasta ma determina sa continui. Nu ma intereseaza criticile, ma intereseaza mai ales daca lucrarile mele produc sentimente pozitive asupra privitorilor si cum difera ele de fotografiile altor artisti.


Faceti si dvs. la fel. Ganditi-va la recompense, nu la riscuri. Veti fi uimit de rezultatele acestei atitudini.

 


© 2012 Alain Briot
Beaux Arts Photography
E-mail: alain@beautiful-landscape.com

 


Pentru informatii suplimentare si pentru a procura CD-uri cu materialele publicate de Alain Briot, va rugam sa urmati aceste linkuri:
CD-uri: http://beautiful-landscape.com/Articles-CD.html
Workshop-uri: http://beautiful-landscape.com/Workshop-home.html
Print-uri: http://beautiful-landscape.com/Print-of-the-month-list.html
eBooks: http://beautiful-landscape.com/Ebooks-Books-1-2-3.html


 


© Foto-magazin.ro
octombrie, 2013
Drepturile asupra acestei traduceri apartin
in exclusivitate Foto-magazin.ro. Nici o portiune din
acest articol nu poate fi reprodusa fara permisiunea
expresa a redactiei - office@foto-magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Nicolae Iconaru - 26 Dec 2013, ora 22:51
Interesanta abordare! Dar cred ca trebuie vazute si celelate aricole ale autorului.

Virgil Popescu - 21 Apr 2014, ora 16:00
Acest domn Briot ne prezinta cum se falsifica realismul unei fotografii. Candva fotogafiile erau considerate probe la procese . Acum o fotografie care arata realitatea e considerata desueta . Ma uit prin colectii de poze vechi ca sa vad cum era lumea odata , si ma intreb : daca si pe vremea aia se mistifica realitatea , acum la ce ne-am mai uita ?

Calin Dobre - 07 May 2014, ora 18:20
Domnule Popescu, nu confundati fotografia medico-legala cu fotografia artistica!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   ieri, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   ieri, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   ieri, la ora 07:37
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 10:52
Zvonuri la
Panasonic »

   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 19:53

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127119 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate