Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Roger Fenton

Roger Fenton s-a nascut in 28 martie 1819, la Heywood, Lancashire, Marea Britanie, intr-o familie instarita.


In 1838 s-a inscris la University College London si a urmat cursuri de drept.


In 1841 a inceput sa studieze pictura cu pictorul Edward Lucy.


In perioada 1842 - 1843 studiaza pictura la Paris cu Paul Delaroche si intra in contact cu fotografi daguerotipisti care frecventau atelierul lui Delaroche.


Deoarece nu vinde prea bine tablourile, isi temina studiile de drept in 1847.


Fenton_autoportret.jpg

Roger Fenton - autoportret


In 1851 viziteaza the Great Exhibition din Hyde Park, si este impresionat de fotografiile expuse. Calatoreste la Paris si noteaza, cu surprindere, amploarea luata de daguerotipie, ieftina, in contrast cu fotografia din Marea Britanie, unde Talbot detinea patentul si pretindea procente din vanzari.


In 1852 calatoreste la Paris si invata fotografia in proces calotype, cel mai probabil de la Gustave Le Gray, inventatorul procesului.


In iarna lui 1851 - 1852 formeaza un comitet provizoriu pentru organizarea unei societati fotografice la Londa.


Armata_britanica.jpg

Armata britanica in Razboiul Crimeei


In 1852 calatoreste la Kiev si la Moscova, unde fotografiaza dupa procesul calotype. In acelasi an verniseaza prima sa expozitie de fotografie, la Londra.


In 1853 este membru fondator al Societatii Fotografice (The Photographic Society) - prima asociatie fotografica din lume, si devine secretarul acesteia. The Photographic Society va deveni in 1874 The Photographic Society of Great Britain si, din 1894, The Royal Photographic Society of Great Britain.
In acelasi an Fenton fotografiaza familia Reginei Victoria si devine fotograful oficial al British Museum.


Photographic_van.jpg

Laboratorul fotografic: "Photographic Van"


In 1855 primeste insarcinarea, din partea Printului Albert, sa mearga si sa fotografieze Razboiul Crimeei, unde Imperiul participa la operatiunile militare si starnea proteste in randul poporului. Fenton isi instaleaza laboratorul intr-o caruta - "Photographic Van", isi ia un asistent si doi angajati si realizeaza circa 350 negative in perioada mai - iunie. Ministrul de Razboi al Imperiului Britanic ordonase ca fotograful sa evite sa fotografieze soldatii raniti, mutilati sau morti.


Comandanti_francezi_si_englezi.jpg

Comandanti ai armatelor franceza si engleza


Datorita limitarilor tehnice, marea majoritate a fotografiilor erau fotografii "aranjate", personajele din cadru pozau, doar doua negative erau "instantanee". Fotografiaza Valea Umbrelor Mortii, loc in care Cavaleria Britanica fusese atrasa intr-o ambuscada si avusese mari pierderi.


Valley_of_Shadow_of_death.jpg

Valley of Shadow of Death


Prima fotografie este nearanjata, iar pentru a doua fotografie Fenton rearanzeaza ghiulele si echipamentul deteriorat, pentru a realiza o imagine mai sugestiva. Fenton a fost, deci, nu doar primul fotograf oficial de razboi, dar si primul care a falsificat realitatea, pentru a obtine fotografii mai puternice.


Consiliu_de_Razboi.jpg

Consiliu de razboi pe front


Fenton a fotografiat porturile aliatilor de la Kamiesh si Balaclava, bateriile de mortiere, trenuri, taberele militare, viata obisnuita din spatele frontului, portre ale conducatorilor armatelor aliate: Lord Raglan, Lord George Page, General Pennefather, Sir John Brown, Sir Colin Campbell, maresalul Pelissier, generalul Bosquet, printul Napoleon, Ismail Pacha, Omar Pacha, alti ofiteri, soldati, ingineri de cai ferate, muncitori, corespondenti de razboi sau pictori.


infanterist_complet_echipat.jpg

Infanterist complet echipat


Desi "vagonul fotografic" era vopsit in alb, in timpul zilei se incalzea foarte tare, iar lucrul in laborator devenea un calvar. Solutiile de lucru se incalzeau la temperaturi care produceau rapid arsuri ale mainilor laborantului. Asa se explica de ce, prin iunie, Fenton fotografiaza devreme, chiar la ora 7 dimineata. Un al doilea dusman al laborantilor era reprezentat de... mustele omniprezente.


Se imbolnaveste de holera si se intoarce la Londra in iunie 1855.


Fenton_in_uniforma_Zouave.jpg

Fenton imbracat in uniforma Zouave


In perioada 1853 - 1854, 312 fotografii realizate in Razboiul Crimeei au fost expuse intr-mai multe expozitii, dar desi interesul publicului a fost mare, vanzarile au fost dezamagitoare, deoarece Razboiul se sfarsise.


coperta_carte.jpg


In 1858 Fenton a realizat si fotografii de studio, bazate pe modul in care artistul isi imagina viata Orientala. A folosit ca modele prieteni sau modele platite, uneori in cadru aparind el insusi si costume realizate special pentru acest proiect si aranjamente ce sugereaza picturi de Delacroix sau Ingres.


fenton_still_life.jpg

Natura moarta


In 1862 Fenton si-a vandut echipamentul fotografic si negativele, a demisionat din Royal Photographic Society si s-a intors in avocatura.


Inceteaza din viata la 8 august 1869.

 


* * *

 


In doar un deceniu, Fenton a reusit sa demonstreze ca fotografia nu este doar un mijloc de informare, dar poate fi o forma de arta de expresie puternica. Desi Fenton este cunoscut mai ales pentru ca a fost primul fotograf de razboi, cadrele realizate de el arata soldati linistiti, sanatosi, care parca se afla la o serbare campeneasca.


petrecere_franco_engleza.jpg

Petrecere franco-engleza pe frontul din Crimeea


Victimele, distrugerile, pierderile si ororile razboiului nu apar practic in nici un cadru (cu exceptia a catorva cimitire de razboi). Din acest punct de vedere, Fenton este departe de Mathew Brady.


coperta_carte_1.jpg

The Orientalist Suite


Fenton a fost un remarcabil fotograf de arhitectura. Si-a propus sa fotografieze toate bisericile si manastirile importante din Marea Britanie, folosind o camera in format 14 x 18 inch. S-a evidentiat prin abilitatea de a alege cel mai bun punct de statie si cea mai buna perioada a zilei, cand lumina cadea astfel incat releva chiar si cele mai mici detalii ale cladirii, oferea monumentalitate si sugera o atmosfera romantica.


zidurile_Kremlinului.jpg

Zidurile Kremlinului


In fotografia de peisaj, Fenton a obtinut fotografii deosebite. Peisajele sale par a se inspira din picturile lui Contstable si Turner. Maestru al punerii in valoare a luminii si atmosferei, fotografiile sale s-au bucurat de o buna critica inca din 1858: "Nimeni nu-l poate depasi pe Fenton in fotografia de peisaj. Sentimentul artistic al fotografiilor sale inspira privitorului ca acolo este mai mult decat o fotografie".

 


Galeria de imagini - >

 


Saptesprezece decenii de fotografie ...

 


© Marian Gadea
septembrie, 2011
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Ancuta T. - 11 Sep 2011, ora 08:50
Foarte interesant! Pana acum il cunosteam pe Fenton ca fotograf de razboi, dar observ ca fotografiile sale, in special de arhitectura sunt mult mai frumoase!

Dani G. - 12 Sep 2011, ora 11:43
Dragut articol, dar daca nu ma insel calotipia este inventata de Henry Fox Talbot (1840).

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Noutati de la
Olympus »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 09:16
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Dorian
   acum 9 zile, la ora 08:36
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 11 zile, la ora 13:48
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Ancuta
   acum 12 zile, la ora 20:54

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127133 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate