Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Oskar Barnack

Oskar Banack s-a nascut la 1 noiembrie 1879 in localitatea Lynow din Germania. Se muta cu familia la Berlin, unde urmeaza cursurile scolare si apoi este ucenic intr-un atelier de instrumente astronomice.


Se angajeaza la Carl Zeiss iar din 1911 se muta la Wetzlar. Prin intermediul prietenului sau, Emil Mechau, este angajat mecanic maestru la Ernst Leitz Optische Werke iar, in 1913, devine sef al compartimentului de cercetare pentru optica microscoapelor.


Barnack era totodata fotograf entuziast si drumet, calatorind mult cu aparate foto in format mare pentru peisaje. Deoarece suferea de plamani, pentru el camerele foto ale vremii erau foarte dificil de transportat.


Oskar_Barnack.jpg

Oskar Barnack


Prietenul sau, Mechau realizeaza in 1911 un nou proiector cinematografic si solicita de la Barnack filme )expuse di sevelopate) pentru testare. Barnack realizeaza o camera de filmat pe 35 mm si filmeaza viata cotidiana din Wetzlar.


Variabilitatea sensibilitatii peliculelor utilizate in determina pe Barnack sa construiasca si o camera foto care sa foloseasca portiuni scurte de film, pentru testarea expunerii si a developarii peliculei. Nemultumit de calitatea imaginilor, in format 18 x 24 mm (ca in cinematografie), Barnack proiecteaza un nou model de camera foto, in format dublu (24 x 36 mm), cu obturator din panza, plasat in planul focal, cu timpi de pana la 1/500 sec si un obiectiv Zeiss Milar de 42 mm. Filmul era incarcat in casete de 25 mm diametru. Aceasta va deveni prima camera foto in format 24 x 36 mm si va fi denumita UR-Leica. Aceasta cantarea mai putin de o sutime din greutatea camerei foto in format mare pe care o utiliza pana atunci Barnack. Negativele astfel otinute erau ulterior marite in laborator, unde obtinea fotografii de buna calitate pana la formatul de carte postala. UR-Leica va fi folosita de inventator in fotografierea orasului Wetzlar, a imprejurilor sale si a peisajelor in timpul drumetiilor lui Barnack.


UR_Leica.jpg

UR-Leica


In 1914 Ernst Leitz Jr. a luat camera UR-Leica intr-o calatorie in SUA si l-a vizitat pe George Eastman in Rochester. Leitz i-a solicitat lui Eastman sa realizeze filme de granulatie mai fina si de calitate mai buna, pentru a putea fi folosite in noul model.


Primul Razboi Mondial a intarziat dezvoltarea camerei dar, dupa terminarea acestuia, Leitz il insarcineaza pe Barnack sa se ocupe exclusiv de dezvoltarea unei camere foto pe film cinematografic.


Max Berck, opticianul sef de la Leitz realizeaza un nou obiectiv, Elmex f:3,5. Barnack realizeaza cateva modele intermediare, iar in 1923 incepe producerea a 31 exemplare. Prima camera comerciala este prezentata publicului la Targul de Primavara de la Leipzig in 1925. Numele camerei a fost stabilit prin contractia LEItz CAmera: Leica. Primul model Leica era dotat cu obiectivul Elmar 50 mm f:3,5, cu design optic inspirat dupa Tessar-ul proiectat de Carl Zeiss. Camera avea un obturator focal cu timpi de expunere intre 1/20 si 1/500 + Z (Zeit). Pana la sfarsitul anului, Leitz vinde peste 1.000 exemplare, desi pretul era mare (echivalentul a doua salarii medii lunare).


Leica_I.jpg

Primul model comercial Leica


Aparitia comerciala a noului model a determiat ca si producatorii de pelicula fotosensibilia sa perfectioneze filmele negative. In continuare, Barnack a imbunatatit camera sa: obiective interschimbabile, vizor telemetric cuplat cu obiectivul, alimentare cu casete de 250 cadre, etc.


Incepind cu 1926 sunt comercializate si primele aparate de marit pentru format mic din seria ULEJA.


Proiectoare_Leitz.jpg

Aparate de marit realizate de Leitz


In 1930 se lanseaza Leica I Schraubgewinde care avea obiective interschimbabile pe filet 39 mm (Leica Thread Mount - LTM) iar gama de obiective, in afara celui "normal", de 50 mm, a fost sporita cu un superangular de 35 mm si un teleobiectiv de 135 mm. In anii urmatori este lansat obiectivul soft-focus Thambar, 90 mm f:2,2.


Leica_I_Compur.jpg

Leica I cu obturator central Compur


In 1932 este lansat modelul Leica II ce include un vizor telemetric cuplat la rampa obiectivului. In acelasi an se standardizeaza distanta dintre flansa de montare a obiectivului si planul filmului la 28,8 mm, primul aparat care utilizeaza aceasta distanta fiind Leica C (devenit ulterior Leica Standard). In acest an se produce camera cu numarul de serie 100.000.


Leica_II.jpg

Leica II


Leica_II_a.jpg

Leica II


Leica_II_obiectiv_135.jpg

Leica II cu obiectiv 135 mm si vizor dedicat


In 1933 este lansat modelul Leica III (F), care are timpi de expunere pana la 1 sec.


Leica_III.jpg


Leica_III_a.jpg

Leica III


In 1934 este lansat modelul Leica 250 (Reporter) care se incarca cu 10 m de pelicula si care, actionata de un motor electric putea face 250 cadre fara reincarcare. Leica 250 este folosita mai ales in aerofotografie.


Leica_250_a.jpg

Leica 250


Leica_250_contror_de_cadre.jpg

Leica 250 (detaliu)


In 1934 apare modelul IIIa (G), care are timp de expunere de 1/1000 sec.


Leica_IIIa.jpg

Leica IIIa


Modelul IIIa este ultimul model realizat de Barnack, care inceteaza pe neasteptate din viata, in 1936.


Producatorul a continuat dezvoltarea seriei Leica, cu noi modele si accesorii, lansind in 2006 si un model digital (M8).


Camerele Leica au devenit rapid indispensabile pentru fotoreportaj, cei mai celebrii utilizatori fiind Robert Capa si Henri Cartier-Bresson.

 


* * *

 


Prin inventia sa, Barnack a revolutionat fotografia:
- a introdus formatul 24 x 36 mm, iar Leica a devenit substantiv comun, filmul fiind deseori numit "format leica";
- a realizat un aparat rigid (fara burduf) ceea ce a permis dezvoltarea unui aparat de inalta precizie si calitate optica exceptionala;
- a cuplat transportul filmului cu armarea obturatorului, intr-un singur levier;
- a cuplat punerea la punct a planului de focalizare a obiectivului cu vizorul telemetric;
- a stimulat producatorii de pelicula cinematografica sa perfectioneze tehnologia de productie si sa realizeze produse fotosensibile de calitate tot mai ridicata.


In onoarea lui Oscar Barnack, primaria orasului sau natal, Lynow, a infiintat si intretine Muzeul "Oskar Barnack".


De asemenea, producatorul Leica Camera AG a infiintat in 1979, cu ocazia implinirii a 100 de ani de la nasterea inventatorului, concursul anual de fotografie "Oskar Barnack Award".

 




Marian Gadea
decembrie, 2010
© Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Razvan L. - 26 Dec 2010, ora 13:30
Interesanta prezentare, multumim!

Mihai Simionescu - 27 Dec 2010, ora 14:58
Felicitari ! Cand a inventat UR Leica, Oskar Barnack a lansat mai mult decat o marca, un stil de a fotografia. Poate ca cele mai multe fotografii au fost facute cu copii dupa modelele Leica.... Ar fi instructiv de prezentat numarul imens de camere foto copiate dupa modelele Leica (japoneze-Canon, rusesti-Zorki si FED, etc.). La Multi Ani tuturor !

Ion Sanduloiu - 02 Jan 2011, ora 22:20
Pentru colectionarii mai saraci, exista chiar niste copii rusesti dupa aparatele Leica, la preturi de 2-500 de euro. Trebuie sa fii foarte atent ca sa poti deosebi o camera Leica originala de o copie ruseasca...

George Nicolescu - 24 Jan 2011, ora 15:26
Diferenta dintre un Leica veritabil si o copie ruseasca se poate...auzi. Mai ales pe timpii de expunere mai lungi de 1/50 s. Auditie placuta !

Mihai Ionescu - 08 Jun 2011, ora 11:37
In vremurile acestea cand tehnicile digitale sfarsesc (inevitabil aproape !) prin a ucide fotografis, acest articol si altele similare ar trebui promovate mult mai insistent. Celor sceptici le recomand sa folosesca macar o data un Leica sau un aparat cu telemetru cat de cat apropiat. Un Zorki 1 sau 4, un Contax II, II sau seria G, un Ricoh GR 1 sunt tot atatea solutii acceptabile. Dupa aceea, pariez ca multi nu vor mai putea suporta savonierele digitale, oricat de inzorzonate cu gadgeturi si fps-uri ar oferi. Poate tocmai de aceea... Eventual vor migra catre aparate pe format mediu sau mare. Totul depinde insa de capacitatea si dorinta fiecaruia de a face fotografie. In ultima analiza, de acea scanteie de creativitate ce da o dimensiune esetiala omului. A se vedea viata si opera unor Henry Cartier Bresson, W. Eugene Smith sau Daido Moriyama. Printre multi altii... Pe YouTube makes it easy... Google, very / stupid easy. Neo recomanda si Presedintele nostru ! Nota: internetul si tehnica IT ofera, cel mult, acces nelimiat la informatie. Celor doritori... Creativitatea si originalitatea trebuie musai cautate in alta parte... A bon entendeur, salut ! Mihai

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Ancuta
   ieri, la ora 21:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 17:33
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 09:52
Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 7 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 13 zile, la ora 07:24

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127149 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate