Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Andre Kertesz

 

1894-1985

 

A_Kertesz_01.jpg

 

S-a nascut in 1894, la Budapesta, in familia unui librar si a primit numele Andor. Tatal sau moare cand avea 14 ani si familia se muta in provincie, in casa unui unchi. In 1912 cumpara prima sa camera foto si fotografiaza tarani, copii, tigani sau peisaje din vecinatatea proprietatii unchiului sau, Szigetbecse.

Urmeaza cursurile Academiei de Comert si apoi se angajeaza brooker, dar manifesta foarte putin interes pentru aceasta meserie. Incepe sa publice fotografii in reviste de pescuit sportiv. In 1914 se inroleaza in armata austro-ungara si participa la razboi, dar continua sa fotografieze cu un aparat portabil Goerz. Majoritatea fotografiilor efectuate in aceasta perioada au fost distruse de Revolutia de la 1918.

Dupa Razboi se intoarce la Budapesta si continua sa lucreze ca brooker la bursa, unde o cunoaste pe Elisabeth Salomon, cu care se va casatori mai tarziu. Este nesatisfacut de munca de brooker si pleaca la tara, unde practica o scurta perioada de timp agricultura si apicultura. Re-devine brooker la bursa.

 

A_Kertesz_02.jpg

Andre Kertesz si Elisabet

 

In 1923 obtine medialia de aur din partea Hungarian Amateur Photographer's Association.

In 1925 o fotografie de-a sa este publicata pe coperta revistei Erdekes Ujsag.

In septembrie 1925 emigreaza la Paris, impotriva vointei familiei, pe care o lasa in Ungaria (inclusiv pe Elisabeth), isi schimba prenumele in Andre si se ocupa exclusiv de fotografie, in buna parte pentru magazine si reviste, iar comenzile il poarta prin intreaga Europa. In 1927 verniseaza prima sa expozitie, totodata si prima expozitie de autor din lume, in care expune 30 fotografii. Este atras de miscarile culturale de la Paris, in special de dadaism si de cubism. Realizeaza protrete ale lui Modrian, Chagall, Colette, Eisenstein, s.a.

 

A_Kertesz_06.jpg

 

In 1929 renunta la aparatul cu placi si achizitioneaza un Leica. Aceasta perioada este cea mai productiva a lui Kertesz. Isi imparte timpul intre comenzi si proiecte personale. In 1930 este premiat cu medalia de argint pentru serviciile aduse fotografiei la Exposition Coloniale din Paris. Fotografiile sale au fost publicate in numeroase reviste, inclusiv in Vu si in Art et Medicine, multe dintre ele pe prima coperta.

In anii urmatori realizeaza celebra serie de fotografii: "Distorsion", care se va constitui intr-un album tiparit (1933). Tot in 1933 publicase albumul de fotografii "Enfants" iar in anul urmator albumul "Paris". Continua in 1936 cu "Nos amies les betes" iar in 1937 "Cathedrales du vin". In 1930 calatoreste pentru scurt timp la Budapesta, sa-si vada familia iar in anul urmator, Elisabeth soseste la Paris si se casatoreste cu Andre in 1933.

 

A_Kertesz_04.jpg

 

Ascensiunea nazismului in Germania si interesul redactiilor revistelor pentru teme politice conduc la scaderea comenzilor incredintate lui Kertesz care decide sa emigreze la New York (1936).

 

A_Kertesz_05.jpg

 

Viata din America i se pare artistului mult mai dura; lipsa prietenilor de la Paris dar, mai ales, criticile severe adusa lucrarilor sale (inclusiv de Beaumont Newhall, director al departamentului fotografic al Museum of Modern Art) il fac pe Kertesz sa spuna ca perioada americana a fost "tragedie absoluta".

In 1937 verniseaza o expozitie de autor la PM Gallery. Executa fotografii comandate de Harper's Bazaar, Town and Country si Life. Colaborarea cu Life inceteaza datorita unor conflicte cu redactia.

In 1938 revista Look publica fotografiile sale, din seria "A Fireman Goes to School" sub numele lui Ernie Prince (fostul sef al lui Kertesz), fapt care-l infurie pe artist si isi promita ca nu va mai colabora cu nici o revista. In 1941 primeste inca o lovitura de la revista Vogue (in care documentase fotografic peste 30 articole) care publica un numar dedicat fotografiei dar unde Kertesz nu este inclus.

Inceputul celui de Al Doilea Razboi Mondial determina administratia SUA sa considere potentiali spioni toti cetatenii straini si, cum Kertesz avea pasaport maghiar, deci al unei tari inamice, i se intezice fotografia, si dispare din peisajul fotografic pentru urmatorii trei ani. La inceputul anului 1944 devine cetatean american si re-incepe sa execute diferite comenzi pentru publicatiile din SUA. I se ofera o catedra la New Bauhaus - American School of Design dar o refuza.

In 1945 publica albumul "Day of Paris", in care apar fotografii facute inainte de emigrarea in SUA, si care se bucura de succes la critica, iar in 1946 verniseaza o expozitie personala la Art Institute of Chicago cu lucrari diverse, in principal din seria Day of Paris. In 1945 devine director artistic la revista House and Garden si publica, in urmatorii 17 ani peste 3.000 fotografii realizate in SUA si in Europa.

In 1955, este inca o data dezamagit pentru ca nici o lucrare de a sa nu a fost selectata in expozitia lui Edward Steichen "The Family of Man".

In anii urmatori se bucura, in sfarsit, de o larga recunoastere internationala si lucrarile sale sunt expuse in numeroase locuri, inclusiv la MoMA. Este ales membru al American Society of Media Photographers, premiat de fundatia Guggenheim, declarat comandat al Ordre des Arts et des Lettres, primeste Mayor's Award of Honor for Arts and Culture in New York, apoi Medal of the City of Paris, Doctor honoris Causa of Fine Arts la Bard College (New York), Doctor honoris Causa al Royal College of Art, Chevalier de la Legion d'honneur (Paris), etc.

A incetat din viata in 28 septembrie 1985.

 

A_Kertesz_07.jpg

 

* * *

 

Prin cariera sa fotografica, de peste 70 ani, Kertesz a fost primul fotograf care a realizat o expozitie de autor si a fost recunoscut ca o figura marcanta in fotojurnalism si in eseul fotografic. S-a remarcat prin utilizarea camerelor in format 135, fiind unul dintre primii fotografi profesionisti care a utilizat-o.

Fotografiile sale erau abordate din unghiuri insolite. Fotografiile sale exploatau nu atat aspectul epic, cat pe cel liric al subiectului. In lucrarile sale, fotograful directiona atentia privitorului catre aspecte aparent neimportante ale cotidianului, prin utilizarea unei camere foto versatile cum era cea de format mic. Mobilitatea sporita a aparatului foto de mici dimensiuni ii permiteau abordarea subiectului din unghiuri insolite In perioada interbelica, influentat si de emulatia artistica pariziana, Kertesz a realizat creatii artistice de valoare si s-a bucurat de atentia multor celebritati. Mediul artistic american interbelic, mai inapoiat decat cel european, a primit cu indoiala si deseori cu dispret pe Kertesz. Deseori nudurile sale din seria "Distorsion" au fost considerate pornografie. Dupa Al Doilea Razboi Mondial insa, intreruperea contactului cu Europa si lungile pauze in fotografie, l-au impins catre manierism, desi, paradoxal, deabia acum a fost recunoscut pe plan international.

Lucrarile sale au inspirat numeosi fotografi celebrii, printre care Brassai, Cartier-Bresson sau Bill Brandt.

 

* * *

 

Albume foto:
1933 - Enfants, Editions d'Histoire et d'Art, Paris by Editions d'Histoire et d'Art.
1934 - Paris Vu Par Andre Kertesz, Editions d'Histoire et d'Art, Paris 1936 - Nos Amies les Betes, Editions d'Histoire et d'Art, Paris.
1937 - Les Cathedrales du Vin, Etablissements et Brice, Paris.
1945 - Day of Paris, J.J. Augustin, New York.
1964 - Andre Kertesz, Photographer, Museum of Modern Art, New York.
1966 - Andre Kertesz, Paragraphic Books, New York.
1968 - The Concerned Photographer, Grossman Publishers, New York.
1971 - On Reading, Grossman Publishers, New York.
1972 - Andre Kertesz: Sixty Years of Photography, 1912–1972, Grossman Publishers, New York.
1974 - J'aime Paris: Photographs Since the Twenties, Grossman Publishers, New York.
1975 - Washington Square, Grossman Publishers, New York.
1976 - Distortions, Alfred A. Knopf, New York.
1976 - Of New York, Alfred A. Knopf, New York.
1977 - Andre Kertesz, Aperture Inc. New York.
1979 - Americana, Mayflower Books Inc. New York.
1979 - Birds, Mayflower Books Inc. New York.
1979 - Landscapes, Mayflower Books Inc. New York.
1979 - Portraits, Mayflower Books Inc. New York.
1981 - From My Window, New York Graphic Society/Little Brown, Boston.

 

Expozitii:
1927 - Expozitie fara nume cu 30 fotografii Au Sacre do Printemps Gallery, Paris. Prima expozitie de autor.
1927 - "III Salon International de Fotografie", Zaragoza.
1927 - "XXIIIe Salon International de Fotografie", Paris.
1928 - "1er Salon Independant de la Photographie", Theatre de Champs-Elysees, Paris.
1928 - "Exposition de Photographie", Galeriee L'Epoque, Bruxel.
1928 - "Internationale Foto-Salon", Rotterdam.
1929 - "Svaz cs. Klubu Fotografu Amateru", Praga.
1929 - "Fotografie der Gegenwart", Essen.
1929 - "Der Internationl Ausstellung von Film and Foto", Stuttgart.
1930 - "Das Lichtbild", Essen si Munich.
1930 - "Primer Salon Annual de Fotografia", Buenos Aires.
1930 - "11e Salon de l'Araignee", G.L. Manuel Freres Gallery, Paris.
1930 - "Photographies d'aujourd'hui", Art Contemporain Gallery, Paris.
1931 - "Deuxieme Groupe de Photographes", Art Contemporain Gallery, Paris.
1931 - "Association Belge de Photographie", The X-e Salon de Photographie, Bruxel.
1931 - "Photographies d'aujourd'hui", Art Contemporain Gallery, Paris.
1931 - "Neue Sportbauten", Graphische Lehr-und Versuchsanstaldt, Vienna.
1931 - "An Exhibition of Foreign Photography", The Art Center, New York.
1932 - "Palais des Beaux-Arts", Internationale de la Photographie, Bruxel.
1932 - "Modern European Photography", Julien Levy Gallery, New York.
1932 - "International Photographers", Brooklyn Museum, New York.
1932 - "Modern Photography", Albright Art Gallery, Buffalo, New York.
1932 - Expozitie fara nume la Museum Fokwang, Essen.
1933 - "Deuxieme Exposition Internationale de la Photographie et Cinema", Bruxel.
1933 - "Groupe Annuel des Photographes", Galerie de la Pleiade, Paris.
1933 - "The Modern Spirit in Photography", The Royal Photographic Society of Great Britain, Londra.
1934 - Expozitie fara nume la Leleu's Studio, Paris.
1934 - "Groupe Annuel des Photographes" la the Galerie de la Pleiade, Paris.
1934 - "Exposition de la societe des artistes photographes" la Studio Saint-Jacques, Paris.
1934 - "The Modern Spirit in Photography and Advertising" la The Royal Photographic Society of Great Britain, London.
1935 - Expozitie fara nume la Galerie de la Pleiade, Paris.
1936 - "Exposition Internationale de la Photographie Contemporaine" la Musee des Arts Decoratifs, Paris.
1937 - "Photography 1839 - 1937" la Museum of Modern Art, New York.
1937 - Expozitie fara nume la P M Gallery, New York.
1937 - "Pioneers of Modern French Photography" la Julien Levy Gallery, New York.
1942 - "Image of Freedom" at the Museum of Modern Art, New York.
1946 - Expozitie fara nume la The Art Institute of Chicago, Chicago.
1963 - Expozitie fara nume la Modernage Photo Lab, New York.
1963 - "Andre Kertesz" la Bibliotheque Nationale, Paris.
1964 - "Andre Kertesz, Photographer" la the Museum of Modern Art, New York.
1967 - "The Concerned Photographer" la Riverside Museum, New York.
1970 - "Expo '70" la U.S. Pavilion, Osaka.
1971 - Expozitie fara nume la Hungarian National Gallery, Budapest.
1971 - Expozitie fara nume la Moderna Museet, Stockholm.
1972 - Expozitie fara nume la Valokuvamuseon, Helsinki.
1977 - "Andre Kertesz" la Musee National d'Art Moderne du Centre Georges Pompidou, Paris.
1978 - "Andre Kertesz" la The Silver Image Gallery, Seattle
1979 - "Andre Kertesz" la The Serpentine Gallery, London.
1982 - "Andre Kertesz, Master of Photography" la the Chrysler Museum, Virginia.
1985 - "Andre Kertesz: Of Paris and New York" la Chicago Institute of Art, Chicago.
1985 - Expozitie fara nume la Printemps, Tokyo.
2003 - Andre Kertesz: The New York Period 1936 - 1985 la Bruce Silverstein Gallery, New York.
2005 - "The Early Years" la Bruce Silverstein Gallery, New York.
2005 - "Andre Kertesz" la National Gallery of Art, Washington.
2007 - "The Polaroids" la Bruce Silverstein Gallery, New York.

 

Interviu realizat de BBC in seria: Master Photographers (1983):

 

 

 

 

 

Galeria de imagini - >

 

Saptesprezece decenii de fotografie - >

 

Marian Gadea
iunie, 2009
© Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Raoul M. Septilici - 08 Jun 2009, ora 15:13
fain

Gelu Lupas - 09 Jun 2009, ora 12:27
Bine ca am scapat in sfarsit de pozele de buletin si alte chestii dubioase de pe prima pagina! Fotografiile lui Kertesz sunt o gura de aer curat.

Olah Laszlo-Tibor - 09 Jun 2009, ora 15:35
lucrarile lui chiar sunt de baza,

Un fost aafist - 09 Jun 2009, ora 23:12
Mda pozele alea de buletin deja erau apasatoare...

Andrei Baciu - 09 Jun 2009, ora 23:56
Articolul si galeria dovedesc din plin de ce Kertesz a fost numit un veritabil poet al fotografiei. Multumesc. :)

Popescu Cezarina - 10 Jun 2009, ora 06:18
Domnule Gelu dar de asta cu furculita sprijinita pe farfurie ce spuneti, care este mesajul ei, nu este la fel de banala ca si portretele despre care faceti referirie ?

Gelu Lupas - 10 Jun 2009, ora 13:09
E una dintre cele mai frumoase fotografii reprezentand o simpla furculita pe care le-am vazut. Dupa parerea mea umila nu exista subiecte banale ci doar abordari banale. Kertesz in ultimii ani din viata a stat mult prin casa si a fotografiat tot felul de obiecte casnice (avea si un contract cu revista House and Garden, poate si din cauza aceasta). A publicat si o carte foarte frumoasa cu polaroide (color), facute in aceasta perioada. http://think-in-pictures.com/2007/12/02/andre-kertesz-the-polaroids/

tina j. - 11 Jun 2009, ora 00:33
“Born with photographic feeling” nu sunt doar cuvintele prin care A. Kertesz se autocaracteriza dar si un crez personal. Indiferent de aparatul de fotografiat folosit, pentru Kertesz era doar un instrument, o prelungire a ochiului sau, ochi care vedea ceea ce altii ignorau. Nu dadea mare importanta tehnicii fotografice lasandu-se purtat de propriul instinct fotografic. Un instinct care l-a indemnat sa fotografieze cotidianul printr-un filtru emotiv care a dat nastere la fotografii pline de lirism iar MOMENTUL a devenit subiectul sau preferat. Regasim in fotografia lui Kertesz momente de intimitate, momente de nostalgie, momente de melanconie, momente de blandete, momente ironice, momente glumete, momente de poveste… Placerea de a savura momentul. Dar Kertesz nu s-a abandonat in acea placere ci impecabilul sau simt al liniei l-a facut sa caute armonia formelor iar interesul sau pentru umbre, reflexe, distorsiuni l-au ajutat sa reinterpreteze cotidianul, banal pentru unii. Kertesz a fost un fotograf al EMOTIEI fara insa a aluneca in suprarealism sau sentimentalism, a fost un fotograf al FORMEI fara a fi un adept al formalismului, a fost un fotograf al COTIDIANULUI fara a cadea in banalitate. “The moment always dictates in my work. What I feel, I do. This is the most important thing for me, Everybody can look, but they don't necessarily see. I never calculate or consider; I see a situation and I know that it's right, even if I have to go back to get the proper lighting.” - Andre Kertesz, Dialogue With Photography by Paul Hill , ISBN: 0948797665 , Page: 46 http://www.photoquotes.com/showquotes.aspx?id=101&name=Kertesz,Andre

Popescu Cezarina - 11 Jun 2009, ora 07:08
bine, domnul Gelu dar daca spuneati aceste lucruri frumoase fara sa aratati cu degetul inspre acele portrete nu va simteati bine, chiar trebuia s-o faceti, chiar trebuia sa fiti rautacios si tendentios ?

Cosmin Bumbut - 03 Jul 2009, ora 21:55
Facind o tura printre copertile virtuale ale FTM nu pot sa nu remarc in ultima vreme ca cele bune au liber la comentarii, pe cind cele proaste nu.

vasile gheorghe - 06 Aug 2009, ora 14:55
E atat de bine sa ne reamintim de marele artist fotograf...Felicitari autorului articolului. A invata de "a intelege" ceea ce ochii si mintea exersata a unui artist inregistreaza este o favoare la prima vedere facila. Cine ar putea stii ce se ascunde in spatele fotografiei cu furculita, a umbrei acesteia pe o fata de masa. Cu siguranta nu este doar un joc de lumini, nu este doar o observatie ci si o investigatie a lucrurilor marunte care pot compune un intreg simplu, eficace si grandios. Limbajul formal al artei permite asta. La ce distanta se poate afla imaginea unei negrese cu fular rosu sau al unui om care impinge o roaba cu lalele rosii...Toate ostentativ!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Noutati de la
Olympus »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 09:16
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Dorian
   acum 9 zile, la ora 08:36
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 11 zile, la ora 13:48
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Ancuta
   acum 12 zile, la ora 20:54

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127133 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate