Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Proiectul fotografic Entropy

Foto-Magazin Care este traiectoria ta fotografica, Tudor Prisacariu?


Tudor Prisacariu: Fac fotografii de 5 ani. Initial am fost foarte atras de diverse detalii pe care le vedeam in viata de zi cu zi si am experimentat si pe partea conceptuala (sau cel putin ce intelegeam eu la vremea respectiva ca inseamna asta). Pe masura ce a trecut timpul am inceput sa privesc lucrurile la o scara din ce in ce mai mare si mi-am dezvoltat un stil propriu, fie el si foarte neutru (poate suna a oximoron, dar cam asa l-as numi), prin care incerc sa documentez cat de obiectiv posibil (cat imi permite subiectivitatea mediului) realitatea in care traiesc. In general am obsesia sa surprind intr-un cadru cat mai mult din ceea ce vad, si din cauza asta folosesc in marea majoritatea a cazurilor un obiectiv foare wide. Am o inclinatie catre locurile si lucrurile imperfecte sau dezordonate (pe care unii le-ar numi urate), nu pentru ca vreau sa sochez, ci pentru ca ma fascineaza si mi se par mult mai interesante.



Entropy_01.jpg


In viitor, desi nu am sa renunt sa fac si genul de fotografii pe care le fac acum, vreau sa ma indrept intr-o directie mult mai experimentala si sa caut sa inteleg relatia dintre mediul fotografic asa cum este el acum si realitate, care se suprapun din ce in ce mai mult.


FM Cum a aparut proiectul fotografic "Entropy" si ce presupune el?


TP Fotografiez Romania de cativa ani, insa pana acum am facut acest lucru destul de haotic si pe apucate, in general in vacante. Faptul ca am invatat in afara Romaniei, in Marea Britanie, a fost una din probleme (petrecandu-mi 7 luni din an acolo), lipsa fondurilor a fost al doilea. In aceasta vara, dupa ce am terminat facultatea, am depus o cerere si am obtinut o finantare de la Fundatia Familiei Ratiu din Londra pentru a realiza acest proiect.


Sigur, poate ca ideea de a fotografia Romania poate parea cel mai banal lucru pe care il poate face un fotograf autohton, insa pentru mine realizarea unui proiect de acest gen a fost intotdeauna ceva foarte important. Din punct de vedere personal a fost important pentru ca simteam ca nu cunosc suficient de bine Romania, cu exceptia Bucurestiului in care locuiesc.



Entropy_04.jpg


La o scara mare, motivele sunt numeroase. Romania trece in prezent printr-un proces complex de transformare care are un impact major asupra tuturor aspectelor vietii. In afara de schimbarile care au loc la nivelul mentalitatilor, infatisarea tarii se afla intr-un proces ireversibil de transformare. Aceste transformari sunt cel mai evidente in mediul urban, dar pot fi observate si in zonele rurale sau alte locuri din tara. Prin urmare, consider ca o documentare impartiala a Romaniei in totalitatea ei este absolut necesara. Acest lucru este foarte important atat din punct de vedere istoric, dar si pentru a intelege mai bine natura procesului de transformare in sine.


Entropy este o incercare de a intelege mai bine ce inseamna cu adevarat Romania anului 2007. Este o alternativa la alte initiative similare precum "Eterna si fascinanta Romanie" sau "Romania - Fabulospirit", care prezinta o imagine invechita si idilica a realitatii in care traim. Pana acum, proiectul cuprinde peste 40 de locatii din tara.


FM In aceasta perioada ai fotografiat exclusiv pentru proiectul tau sau, "in pauze" faceai fotografii si pentru alte proiecte?


TP In mare, aproape toate fotografiile pe care le-am facut incepand cu luna iunie au fost pentru proiect. Chiar si daca din luna septembrie nu prea am mai plecat special pentru proiect, multe din fotografiile pe care le-am facut intre timp in Bucuresti sunt si ele foarte relevante.


FM Ce ai studiat inainte de a fotografia pentru acest proiect si in ce masura documentarea preliminara te-a ajutat sa obtii fotografiile pe care ti le doreai?


TP Incepand cu lunile aprilie si mai m-am uitat pe multe situri romanesti de stiri/ziare, in principal pe partea de social sau evenimente, si de asemenea am cautat si pe alte situri locuri interesante si "relevante" pentru proiect. Au fost si multe locuri in care imi propusesem sa ajung de mai mult timp dar nu reusisem pana acum. Mi-am cumparat si un ghid mai mare despre Romania, insa pana la urma nu prea l-am folosit.



Entropy_13.jpg


Oricum, chiar daca am planuit oarecum plecarile (in ce locuri ma duc si unde dorm), am incercat sa evit sa am orice fel de prejudecati despre locurile in care ma duc, asa ca in general nu m-am documentat absolut deloc asupra locurilor in care am fost tocmai pentru a le aborda strict din punct de vedere vizual, asa cum sunt, fara a acorda o atentie mai mare unui anumit aspect sau unei zone.


Tocmai pentru ca am lasat totul foarte deschis, trebuie sa recunosc ca nu mi-a fost usor pana sa incep plecarile pentru ca nu stiam cum o sa ma descurc/daca o sa reusesc sa realizez ceea ce imi doream. Dupa ce-am ajuns in primele 5 - 10 locuri, lucrurile au inceput sa fie mult mai clare.


FM Cum ai selectionat fotografiile pe care ai decis sa le pastrezi in proiect? Ce criterii ai folosit?


TP Selectia facuta pentru site cuprinde cam 1/5 din numarul total de poze, deci este una foarte generoasa. Ar trebui sa precizez ca multe din pozele care nu sunt pe site fac si ele parte din proiect, insa nu apar pentru a evita repetitia unor elemente vizuale si pentru a tine totusi dimensiunile sitului in niste limite rezonabile. Din punctul meu de vedere cantitatea si repetitia au rolul lor in acest caz, permitandu-i privitorului sa vada o parte cat mai mare din Romania si sa traga propriile concluzii, sa-si creeze propria poveste.


Am fost pana acum acuzat de mai multa lume ca prin imaginile mele am prezentat doar latura urata a Romaniei, lucru care cel putin din punctul meu de vedere era de asteptat. Locurile pe care le-am fotografiat nu sunt cazuri izolate pe care le-am cautat indelung, realitatile intalnite in ele se regasesc de nenumarate ori peste tot. Este adevarat, in Romania mai sunt si multe dealuri si paduri sau multi munti pe care nu am avut cum sa-i fotografiez pana acum, insa locurile in care traiesc oamenii in marea lor majoritate exact asa arata. Diferenta dintre cum vad eu lucrurile si cum le vad ei, e ca frumusetea Romaniei sta tocmai in toate imperfectiunile astea mai mici sau mai mari care o definesc in anul 2007 mult mai mult decat altceva. Eu am fost absolut fascinat de toate locurile in care am fost si nu le-am privit niciodata ca pe ceva urat. Sigur, sa treci printr-un loc e una, sa traiesit in el e alta, si de multe ori si pe mine ma scoata din minti Bucurestiul, insa asta nu il face mai putin fascinant cel putin din punct de vedere vizual.



Entropy_08.jpg


Din punctul de vedere al continutului, exista printre pozele selectionate un numar de poze "emblematice", care constituie niste simboluri foarte puternice, si care au fost alese pe loc. In acelasi timp exista si multe poze mai putin puternice din punct de vedere individual, insa care au fost absolut necesare pentru a furniza o imagine de ansamblu a unui anumit loc.


FM In ce masura crezi ca o planificare riguroasa, cu teme, cu subiecte si cu termene, poate ajuta la definitivarea unui proiect fotografic?


TP Termenele sunt in mod sigur absolut necesare, te imping sa perseverezi si sa faci constant progrese. Sigur, in cazul meu au aparut diverse elemente neprevazute care m-au impiedicat uneori sa-mi respect programul, insa daca n-as fi avut acele termene in mod sigur as fi amanat mult mai mult unele plecari.


In ceea ce priveste temele/subiectele, cred ca in multe cazuri sunt si ele foarte necesare pentru a te tine concentrat asupra obtinerii fotografiilor pe care ti le doresti. E usor sa deviezi de la o anumita tema daca iti ies in cale diverse alte lucruri interesante, lucru care cel putin mie mi se intampla foarte des in Romania. In cazul acestui proiect, marea majoritate a lucrurilor care mi-au iesit in cale erau relevante, deci initial nu prea mi-am impus nici o restrictie. Spre final am inceput sa fotografiez mai putin unele lucruri pe care le mai intalnisem in repetate randuri si am cautat mai mult lucruri noi.



Entropy_09.jpg


FM Vei reveni candva la acest proiect sau crezi ca el este finalizat si inchis?


TP Entropy nu este si nici nu ar aveam cum sa fie finalizat. Probabil as fi avut nevoie de un an in care sa fac poze non-stop pentru a ajunge sa acopar o mare parte din tara, si nici atunci nu s-ar fi putut numi finalizat pentru ca, cel putin din punct de vedere vizual, procesul de transformare al Romaniei nu se opreste ci din contra se accelereaza. In acest context, sper sa reusesc sa mai fac cateva plecari in urmatoarele luni si in viitor sa revin asupra acestui proiect de cate ori voi putea. Peste o perioada mai lunga de timp (5-10 ani), imi doresc sa refac traseele initiale pentru a putea analiza cat de mult s-au schimbat/nu s-au schimbat acele locuri.




Site-ul proiectului poate fi accesat la adresa:
www.entropy.ro


Galeria de imagini - >

 


* * *


 


Tudor Prisacariu s-a nascut in Bucuresti in 1984. A studiat la Richmond, The American International University in London, absolvind in 2007 specializarile "Creative Arts & Communication. Art, Design and Media with Combined Studies" si "Computing: Computer Engineering". In 2006 a lansat site-ul www.camera80.ro cu scopul de a oferi tinerilor fotografi din Romania un spatiu, chiar daca virtual, de expunere a lucrarilor lor. In prezent traieste si lucreaza in Bucuresti.
Pentru mai multe informatii accesati site-ul lui personal la www.dtailed.com.


Fundatia Familia Ratiu a fost infiintata de Ion si Elisabeth Ratiu la Londra, in 1979 si are drept scop prijinirea proiectelor educative si de cercetare a culturii si a istoriei Romaniei.
Mai multe informatii la: www.ratiufamilyfoundation.com

Bookmark and Share

Comentarii:

slab f slab - 20 Dec 2007, ora 10:47
daca te uiti pe cateva forumuri mai renumite vei vedea ca toata lumea considera un esec acest proiect iar imaginile ca si compozitie, corectitudine tehnica, estetica, sunt mare majoritate fara rost. asta e romania? poate asa o vezi tu poate. nu ai aratat nici ceva bun nici ceva rau. e un fel de salata de beouf acolo. toate cele bune si inpiratie maxima! http://www.fotomozaic.ro/forum/viewtopic.php?id=805 http://www.badorgood.com/detailn.php?id=1311

Petre Marin - 20 Dec 2007, ora 10:59
Pentru "slab f slab": cica nu toata lumea se uita la Etno TV... Ce chestie... Tudor, faptul ca boborul de pe "forumurile renumite" considera proiectul tau ca fiind unul ratat ar trebui sa te bucure. Mai ai de munca la proiectul tau, dar nu e rau ce s-a strins pina acum. Succes!

Radu Sigheti - 20 Dec 2007, ora 18:14
Proiectul sta foarte bine pe picioare, e inchegat si are coerenta. Tara este intr-o continua transformare si imaginile reusesc sa surprinda acest lucru. Trebuie vazut ca o totalitate, nu separat si disecat intr-o multitudine de imagini. Eu vad aici o naratiune in care autorul se foloseste de imagini in loc de text si tocmai asta imi place la acest proiect, autorul nu ne impune prin fotografie ci prin tematica si ritmul imaginilor. Daca te uiti pe rind la toate orasele fotografiate intelegi foarte bine proiectul si unele imagini nu sint deloc “rele”. Este un exemplu de urmat, nu multi fotografi romani au reusit asa ceva. Eu o sa-mi fac un bookmark ca sa-l mai vizitez in viitor. Pentru cine nu prea intelege acest gen de proiecte fotografice le recomand sa vada proiectele lui Nan Goldin, in special “The Ballad of Sexual Dependency”.

vasile dorolti - 20 Dec 2007, ora 23:56
Felicitari autorului pentru tenacitatea de a finaliza acest "proiect". Avind in vedere si luind in considerare articolul precedent din Fotomagazin,am si eu citeva dileme,si anume : 1.ce este mai "tare' in principiu :un fotograf k.k.t.de duminica din anii "80" sau un "talent contemporan sincer si deschis " care,citez :...'fotografiez Romania de cativa ani, insa pana acum am facut acest lucru destul de haotic si pe apucate, in general in vacante"....? 2.rog un altruist sa-mi expliciteze incitanta formulare :..... "In general am obsesia sa surprind intr-un cadru cat mai mult din ceea ce vad, si din cauza asta folosesc in marea majoritatea a cazurilor un obiectiv foarte wide" ....cam cit de uaid totusi ??si de ce nu un superuaid ?.... 3.ofer 100 euro premiu pentru un citat ante" 89" din revista Fotagrafia a AAF formulat mai in "limba de lemn " decit : ..."Romania trece in prezent printr-un proces complex de transformare care are un impact major asupra tuturor aspectelor vietii. ...In afara de schimbarile care au loc la nivelul mentalitatilor, infatisarea tarii se afla intr-un proces ireversibil de transformare. .."...mai copile,esti stofa de primsecretar de UTC ,felicitari! 3.As dori sa dezvoltam ideea raportului dintre realitatea imediata si fotografia de zi cu zi, de duminica ,de vacanta sau haotica sau cum o mai fi la moda: adica ? :o fi realitatea mobila si adaptabila ideilor fotgrafice,sau" fotograful creator" ar trebui sa ia in considerare oarecum si "realitatea socialista."...scuzati "realitatea inconjuratoare",adica .."relatia dintre mediul fotografic asa cum este el acum si realitate, care se suprapun din ce in ce mai mult"....cam cit de mult totusi ????? nu ne lasa ,draga creatorule.,asa in ceata ?!!!!! ..50%....80%...si pina la urma cine cu cine se suprapune ?realitatea cu imaginea?sau ,culmea ghinionului : invers ??!!.mai vedem !!!!..mai asteptam 3....as vrea sa continui,dar mi-e greu....textul : jalnic,selectia foto : haotica !brusc realizez ca oile lui Orwell din Ferma Animalelor repetau mecanic : 4 picioare :BUN....2 picioare :RAU Orwell era: tare! 4.revin cu rugamintea de a ma ajuta sa gasesc referinte vs colegul Petre Marin,si activitatea fotografica a domniei sale.Cu jena recunosc ca o rudimentare cautere pe google m-a trimis doar la fotbalisti.

Gelu Lupas - 21 Dec 2007, ora 12:32
Tudor, multa lume a inteles gresit proiectul tau. Tocmai de aceea te rog sa nu-i bagi in seama si sa continui. Unele dintre fotografii imi amintesc de cineva drag. Intr-o alta am regasit un loc familiar. Proiectul acela al lui Nan Goldin l-am vazut si refuz sa-l inteleg. Totusi il recomand calduros celor indignati de proiectul de fata in speranta ca dupa ce-l veti fi vazut veti accepta mai usor proiecte mult mai inocente, gen cel prezentat aici :)

Radu Fizesan - 21 Dec 2007, ora 13:16
am dat si eu un search la dl petre marin.. pentru ca eram curios, in momentul in care afirmi ceva, fie ca e de bine fie ca e de rau e frumos sa ai cu ce proba afirmatia. poate dl marin e un fotograf de 15 ani cu un coolpix sau poate e membru fiap. ar fi interesant de stiut. dar sunt convins ca nu are nici pe departe experienta si cv-ul d-llui dorolti. proiectul in sine e realizat la nivelul de mers prin tara cu sapuniera la gat si facut poze in stanga si dreapta. PS nu am cu ce demonstra momentan pozitia mea.. siteul meu e prea vechi.. dar promit sa va arat in cateva luni :P

Andrei si atat - 21 Dec 2007, ora 13:18
Vasile, mai tare in principiu ar fi unul care face poze faine. Si mai tare,tot in principiu, ar fi unul mai e si tanar (si face poze faine).Mie imi plac si pozele tale de pe 7zile dar imi plac si foarte multe poze din Entropy.Si zau ca doua abordari diferte nu creeaza nici un conflict isteric in mine. Nu vad de ce ar crea intre voi. Iar ca o paralela la articolul precedent: sunt convins ca fotografie de calitate se facea si pe vremea impuscatului.De Andrei Pandele stiu, tu probabil ca o sa arati poze misto de atunci, or mai fi si altii.Erau asadar si oameni cu poze faine si fotomanelisti. Cam cum e si acum. Ce vreau sa te intreb e: si pe vremea aia tot fotomanelistii erau maestri-profesori-artisti?Zi sincer!

Mihai Cantea - 22 Dec 2007, ora 13:04
Tudor Prisacariu se dovedeste un absolvent merituos al unei scoli superioare de arte vizuale. Si-a insusit corect cursurile, asta daca privim un pic la programa scolara parcursa. Ca tinar absolvent realizeaza o lucrare buna. Partea cea mai rea este ca aceasta realizare nu poate ci apreciata bine sau rau din perspectiva programelor scolare românesti. Proiectul domniei sale va atrage, probabil, mai multe critici din aceasta cauza dar si pentru ca cei care se exprima aici nu au trecut prin salile de curs universitare cu specific vizual. Mai vreau sa fac o precizare despre Petre Marin ale carui lucrari fotografice nu se regasesc dar care comenteaza: criticii de arta, si nu numai, nu sint si nu au fost creatori de arta. Un critica de arta fotografica nu trebuie sa fie fotograf si eventual sa fie si fericitul posesor al unor premii sau titluri FIAP. Un critic de arta este critic de arta tot asa cum un artist fotograf este artist fotograf. Im plus un artist fotograf, fatalmente, va face critica fotografica prin prisma lucrarilor sale. Cred ca pentru un tinar debutant proiectul Entropy are substanta si continut ceea ce ma face sa cred ca peste ani vom putea afirma ca tinarul de azi a invins si s-a dovedit un real talent. Eu ii doresc succes!

Gelu Lupas - 22 Dec 2007, ora 17:02
Mda, orice frustrat umplutor de forumuri fara nici o fotografie publicata se numeste "critic" acum :)

vasile dorolti - 23 Dec 2007, ora 18:52
revin cun rugamintea de a primi detalii privind activitatea in domeniul fotografiei al domnului petre marin.E de la sine inteles ca nu este neaparat nevoie sa fie pur si simplu fotograf.Daca are ceva lucrari de critica in domeniu sunt interesat sa le citesc.daca nu are nici asa ceva,inseamna ca e un chibitz.Iar eu,in acest sector nu mai chibitzez demult.Cu stima,dorolti

Raoul M. Septilici - 02 Jan 2008, ora 22:49
Ca proiect mi se pare binevenit, insa pozele (chiar FM le numeste asa) in cea mai mare parte imi par slabe (mai sunt si exceptii). Si in general parca cauta sa surprinda partea urata (avem o gramada de astfel de locatii, dar nu se poate reduce la atat). Un exemplu elocvent e Clujul (lui Gelu Lupas). Ce este redat in proiect nu e nici pe departe imaginea acelui oras. Sau Vama Veche. Exceptand vreo 2-3 fotografii ai impresia ca acolo nu se intampla mai nimic, e un loc abandonat. Dar poate vor aparea fotografii noi care vor completa acest proiect (cred ca ar fi interesant un proiect asemanator, sau chiar acesta, unde orice fotograf ar putea sa isi adauge propriile instantanee din si despre Romania).

Alexandru Florea - 03 Jan 2008, ora 17:04
Slab, slab de tot, amarat album. Ma duce gandul la un domn care scria foarte frumos despre fotografie dar nu putea sa exprime grafic ce simtea. Insa facea fotografii mult mai bune dacat cele prezentate in proiectul entropy. L-as numi mai degraba anostropy. Sunt sute poate chiar mii de oameni in Romania care au fotografii de foarte buna factura tehnica si ideatica, dar care nu vor sa deranjeze pe nimeni cu cautarile lor. Ce am vazut in entropy o mizerie, exhibitionism, columbenism Alexandru Florea

Radu Iordache - 05 Jan 2008, ora 19:47
Observ in multe comentarii o rautate specific romaneasca. Omul nu a facut decat sa expuna un proiect, nu v-a furat nimic din casa. E mai usor sa desfiintezi total munca cuiva decat sa dai niste sfaturi si sa incerci sa explici ce anume ar putea fi imbunatatit. In opinia mea, fotografiile nu trebuie sa fie capodopere de tehnica fotografica pentru a sustine o idee. Cred ca proiectul isi atinge scopul atunci cand este privit in ansamblu si nu cand este analizata fiecare fotografie in parte. Il felicit pe Tudor Prisacariu pentru idee si cred ca proiectul merita continuat.

gusturi diferite - 08 Jan 2008, ora 18:48
Fotografia reflectă realitatea. Fals. Fotografia reflectă autorul. El așa vede realitatea sau atît vede din realitate sau .... Poate să ne placă sau nu. (Mie nu.) Timpul va decide valoarea acestor fotografii. Un tablou îmi place dacă pânza și vopseau se transformă în ceva ce ascunde materialele din care au fost create. O fotografie îmi place dacă "înregistrarea pe senzor (film)" se transformă și devine ceva mai mult decăt o înregistrare. Aici văd doar înregistrări.

silvian stanisor - 09 Feb 2008, ora 11:27
chiar daca multi te critica,nu-i baga prea mult in seama.continua proiectul-cred ca mai ai de lucru.din cele 30 de fotografii folosite in galerie pot sa-ti spun ca mi-au placut 7 din care vreo 3 chiar cred ca sint foarte bune.oricum,mai studiaza.mult succes in continuare.p.s:sa stii ca si criticile ajuta,dar nu orice fel de critici.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Sony pregateste
ceva »

   de Nikon
   azi, la ora 12:07
Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   acum 2 zile, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 08:30
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 10:08

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127210 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate