Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Arta si Fotografia

arta_si_fotografia.jpg

Multe comparatii s-au facut intre Pictura si Fotografie. Nu toate au fost benefice. Pionierii camerelor obscure veneau din randurile plasticienilor, dornici de noutate, incorsetati de vechea lor arta si, probabil, insuficient de talentati in domeniul pe care il paraseau. Avantajul era insa de partea lor. Temeinica pregatire in subtilitatile vizualului putea fi aplicata intr-un camp nedestelenit, oarecum plin de mister si sigur aducator de "glorie" imediata.

Primele imagini au fost simple peisaje ori naturi statice. Apoi, cand tehnica s-a imbunatatit, portretele au inceput sa domine piata. Scenele de gen, "compozitiile" cu multe personaje aranjate intr-un tablou "static", au aparut mai tarziu. Categoriile fotografiei vechi se tineau aproape de clasificarea standard a lucrarilor picturale. Abia cand noile pelicule sensibile si obiectivele moderne au ingaduit surprinderea fara surse de lumina auxiliare, intr-o fractiune de secunda, a unei secvente reale de viata, putem spune ca s-a petrecut o revolutie in lumea imaginii, asemanatoare cu iesirea din ateliere a impresionistilor si purtatul panzei la subsuoara, drept sub soare. Aparitia fotoreportajului a insemnat desprinderea de "mama pictura" si apropierea de "bunica literatura". Cadrele aveau propria poveste, istoriseau o intamplare si scoteau in evidenta personaje ori conjuncturi cu trimiteri generalizatoare - nu doar persoane sau locuri particulare, ca pana atunci.

Treptat, s-au nascut creatorii adevarati ai noii arte (complet independente!), s-au impus canoane, au existat grupari si tendinte fotografice, s-au structurat "traditii", curente si stiluri, exact asa cum se cuvine unui mijloc de comunicare umana ce poate fi, prin talentul stapanitorului, nu doar o simpla unealta ce consemneaza un fapt, ci o deloc "simpla" con-semnare artistica. Unii, ce-i drept, putini, au intrat chiar in jocul ielelor. Mai presus de oameni, locuri, emotii si intamplari, au vazut si au fotografiat, pur si simplu, idei...

Altii au impins regizarea imaginilor spre cote sufocante: "stilisti", scenografi si tehnicieni alcatuiesc impreuna echipe ce realizeaza coperte de revista sau reclame, transformand Fotografia onesta intr-un biet cadru decupat al unui "film artistic", niciodata implinit. Pe de alta parte, noii plasticieni ratati, in cautare de mijloace care sa epateze, si-au facut din hartia foto carton de joaca puerila. Colorate artificial, gaurite, zgariate sau colate, vechile suporturi sensibile ajung de nesuportat. La cate un performance "conceptual", performant numai in saracia conceptelor prezentate, autorii "moderni", pustiiti de idei, vor cu disperare macar sa socheze putinii vazatori ai propriilor productii, daca sa-i tulbure cu vreun "mesaj" oarecare nu le mai sta in putere. Nu adie nici o boare de gand. Cutremurare? Fior metafizic? Flit!...

Astazi, orice pasionat al camerei obscure stie ca Fotografia bine "controlata" poate "impresiona" altfel decat o pictura, poate "spune" altceva decat o povestire si nu este doar un cadru dintr-o pelicula cinematografica. Asa cum in lumea cuvintelor scrise, coexista pasnic, formulare si epistole, referate si schite, articole si epopei, fara ca toate sa fie Literatura, asemanator, in lumea imaginii, stau alaturi, trucaje fardate si realitati crude, instantanee de familie si fotoreportaje, poze de buletin si foto-portrete, ilustrate si foto-peisaje, cartoane mazgalite cu revelator si adevarate eseuri "desenate cu lumina". Acestea, impreuna, dau justa masura ce diferentiaza pozarul de fotograf si "artistul" scremut de creatorul autentic.

A fotografia intr-un loc anume o fiinta "trecatoare", inseamna sa poti contrage toata esenta unui hectar de teren pe suprafata unei lucrari intinsa cat o pagina de scris si, in acelasi timp, sa distilezi trairea de o viata a personajului, in propria ta fractiune de secunda. A cuprinde si a surprinde inefabilul "duh" spatio-temporal intr-o "simpla" fotograma (precum Aladin in lampa sa), nu sta in puterea lui neica-nimeni. Chiar daca seamana cu niste "abstracte" bibileli, carpele pipilite de un prunc nu sunt opere picturale. Totodata, minunate pensule si boiele utilizeaza atat vopsitorii de garduri, cat si zugravii frescelor din biserici. Apoi, oricine stie ca nu toti purtatorii de stilouri si autori de volumase sunt romancieri sau poeti. Similar, nu orice posesor de aparate, obiective si expozitii se poate numi Fotograf. Coala de scris, panza grunduita si hartia fotosensibila sunt nevoite sa rabde in tacere toate ineptiile care le acopera. Noi, nu!


Nota: imaginea din preajma a fost "extrasa" din ambientul incantatoarei expozitii pe care maestrul Dan Hatmanu a oferit-o iesenilor, acum trei ani, la Palatul Culturii.


Dan Mititelu
august 2006
© Fotomagazin.ro

Alte fotograme, acelasi autor

Bookmark and Share

Comentarii:

Vlad Alexei - 29 Aug 2006, ora 07:17
Domnu' Miti, sincer, mie imi pare ca-ti plac valurile !

motanelu curios - 01 Sep 2006, ora 12:31
Simpatice, mai ales cele in care Saorele pare sa fie... un personaj. Dar unele nu prea par sa aiba legatura cu Iasul - adica nu apare specificul... Nu vreau ca spun ca sunt rele, ci daor ca nu par sa aiba legatura cu tema mentionata.

vasile gheorghe - 29 Nov 2006, ora 11:28
Razbelul dintre plasticieni si artistii fotografii, atat cat e, e irelevant. A inventa fotografia, fiecare generatie o face la timpul ei (daca mai are timp...) e pierdere de timp. Fotografia, sau ceea ce intelegem noi ca este, a devenit mai mult un studiu de fenomenologie, in interpretare. A mai devenit obiect si studiu de imagine in antropologie. Metafora a devenit un moft, uzat moral. Ce ne ramane, "noua", in post-postmodernism? Sa veghem, sa ascultam, sa invatam, ca cele ce facem, sa nu apartina "culturii noastre" - adica generatiei adulte, si "generatiei lor" - adica celor tineri (14-24ani). Inevitabilul oricum s-a produs. La ce servesc lamentarile "pe timp de razboi" cultural? Vasile gheorghe Sa credem ca

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   ieri, la ora 18:21
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 16:14
canon 7d mark ii »
   de leobv
   acum 7 zile, la ora 17:25
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 16:40
Adobe CC »
   de csr
   acum 12 zile, la ora 12:56

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127177 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate