Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

"Fotografie digitala? ... Accept !..."
(un eseu pe marginea primelor īntrebari provocate de mediul imaginii digitale)

...poate fi un raspuns riscant; si zāmbesc: am fost tentat sa privesc īn spatele cuvintelor, si sa īncerc sa o iau pe firul gāndurilor... ciudat... simt ca s-ar putea sa intervina la un moment dat teama de necunoscut. Creez si folosesc astazi doua familii de imagini digitale: fotografii ce descriu realitatea apropiata si imagini de sinteza, obtinute prin jocul simularii realitatii.

La prima vedere totul pare simplu. Ne "jucam" cu un aparat de fotografiat "ultima moda", calculatorul dispune de nenumarate programe care sunt avide sa desatureze, sa filtreze game de culori, sa modifice structuri binare... oare aceasta sa fie calea? Realitatea trebuie modificata? Unde se opreste jocul cu efectele... daca se mai opreste vreodata? Si ucenicul vrajitor incepuse tot prin a se juca...

Imi aduc aminte de "vremurile" cānd ma plimbam cu aparatul meu "clasic" de fotografiat pe strazi sau prin peisaj, īnregistrānd cadre ale realitatii imediate. Exista o frustrare: materialul tehnic trebuia folosit cu maxim de randament, pentru ca o procesare optima a īntregului film presupunea nevoia de a fi concis. Nu trebuiau risipite cadrele; nu-mi permiteam sa ma "joc" prea mult; īn jocul meu, puteam da gres. In acest spirit, din miile de fotografii realizate, am numarat pe degete "rebuturile". Mi-am dat seama ca as putea reusi sa descriu un loc printr-o singura imagine, daca mi s-ar cere, pentru ca īnvatasem sa fiu concis fara sa gresesc.

Exista o limitare tehnica, de ordin cantitativ : suportul era limitat. Altfel, joaca cu fotografia nu are limite, indiferent de mediul īn care se produce.

Am sansa astazi sa ma aflu īn plina vāltoare a extinderii utilizarii pe scara larga, comerciala, a aparatelor de fotografiat digitale. Principiile sunt simple: poti captura serii nelimitate de imagini, poti sterge oricānd ce vrei, poti continua cānd vrei, le poti descarca pe ce calculator vrei si poti interveni cu efecte de procesare, īn cazul in care ai ratat din diverse motive surprinderea īn conditii optime a acelor caractersitici care transforma poza īntr-o fotografie... sau poti pur si simplu sa transformi imaginea initiala īn altceva. Stocarea si utilizarea imaginilor digitale raspunde natural nevoii de informatizare care acapareaza din ce īn ce mai mult aproape toate aspectele vietii cotidiene.

Asta...la prima vedere. Recunosc: ideea posibilitatii iesirii din constrāngerile mediului clasic, acelea pe care le resimteam in lipsa altui element de comparatie, m-a determinat sa nu stau pe gānduri...

... si am acceptat provocarea...

... dar acum aveam un termen de comparatie.

In primul rānd am constientizat faptul ca trebuie sa īnvat sa descopar posibilitatile oferite de "jucaria" cea noua (oare de ce sunt tentat sa introduc ideea de "joc"-"jucarie"? Probabil pentru ca jocul copilariei era de fapt invatare si descoperire īn stare pura, resimtite acum inconstient?). Primul impuls a fost de a-mi continua redundant vechea īndeletnicire de a surprinde imagini descriptive memorabile, esentiale pentru locul vizat. Am īnceput īnsa sa am de-a face cu un paradox: toti cei dimprejurul meu realizeaza fotografii digitale, unanim de acord īnsa ca fotografiile adevarate vor fi īntotdeauna surprinse īn mod clasic, cu aparate clasice. Si atunci... de ce "digital"?... De ce oare aparatele digitale de fotografiat sunt considerate mai bune daca permit accesul la reglaje manuale... functii preluate de la aparatele clasice?

De fapt, jocul de acum īncepe...

...iar eu īncep sa cred ca eram mai sinceri cānd fotografiam "clasic": imaginea nu putea pacali; realitatea era acolo, sincera; fotograful era bun sau mai putin bun; imaginea, negativul ei nu puteau fi modificate astfel īncāt sa exprime altceva.

Si acum apar noi īntrebari: de ce optiunea pentru un mediu care pastreaza īntr-o stare intermediara datele (ca finalitate) - care numerizate descriu mai mult sau mai putin o situatie? Sa fie nevoia de a crede ca putem stapāni realitatea īn orice moment, īn functie de nevoi ale momentului? Atunci, de ce nevoia de a modifica realitatea? Tentatia "digitalului" sa stea oare īn porniri "demiurgice" ?

Stiu ca am oricānd la dispozitie aparatul meu de fotografiat de īncredere, clasic, gata oricānd sa ma ajute sa suprind realitatea unui moment trecator - imagini care privite īti aduc aminte... imagini reale suprinse de mine, poate si de altii...

Imaginea digitala asteapta acolo, undeva prin calculator, un semn de la noi. Si joaca iar īncepe : serie, imagini īn miscare, context / decontextualizare, o noua estetica a instantaneului, schimbari de sens, nefinalizare... brusc am nevoie sa stiu cāti pixeli are imaginea, ce dimensiuni, ce palete de culori... alta data voiam doar sa vad imaginea... si atāt... o lasam pe ea sa-mi povesteasca ce a vazut. Se pare ca astazi īi spunem noi ce sa ne arate... schimbare de sens, din nou?

    

Serie: portert secventializat ; subliniaza starea si miscarea, prin tablouri succesive ; sensul ansamblului de imagini poate avea diferente de nuanta fata de fiecare cadru - luat in parte.

Joaca cu seriile de imagini mi-a scazut vigilenta; pot sterge ce nu-mi place, pot redenumi, pot reaseza, pot recrea sensuri noi... oricānd... dar pāna cānd? Ce ma poate determina sa ma opresc, sa nu alunec pe panta curiozitatii de a afla ce s-ar putea afla la pasul urmator?

Incepem sa fim dependenti de nevoia de a crea mereu si mereu alte realitati, pornind de la un singur cuvānt?

    

  

Compunere si re-compunere de imagine; seria permite evaluarea aprofundata a unei stari

Probabil ca īntrebarile mele pornesc doar dintr-o explicabila "teama de necunoscut" - de abia acum īncepem sa credem ca īntelegem obiectul si scopul acceptarii provocarii digitale. Avem īn māna un mediu instabil pe care unii, din obisnuinta, īncearca sa-l nasca perfect, crezānd ca pot vedea ceea ce ceilalti nu pot, iar altii īncearca sa-l maturizeze prin perfectionare, considerāndu-se adevaratii maestri ai manipularii digitale. Nu cedez īnsa tentatiei de a crea tabere : atāt cei care īsi creaza propria lor realitate (vorbind despre imagini digitale de sinteza) precum si cei care īnregisteaza pentru o fractiune de secunda o realitate imediata exterioara pentru ca apoi sa-I ofere vesnicia posibilitatii interventiei si transformarii ei au un acelasi scop nobil: jocul prin filtrul imaginatiei pentru a oferi alternative: un sistem deschis. Poate ca in felul acesta vom īnvata cānd sa ne oprim si cum sa alegem cea mai buna alternativa...

... si totul īncepuse de la o fotografie digitala.

Risc sa nasc o noua īntrebare.

    

Serie : context - izolare subiect - decontextualizare - schimbare de sens

Imaginea care surprinde miscarea autovehicolului necesita o serie de "marturisiri: nu stiu daca as fi avut "curaj" sa incerc sa o prind cu un aparat clasic, cu film; este un instantaneu, deci alegerea aparatului nu ar fi trebuit sa fie o problema; sunt totusi o serie de factori "neprevazuti" care ma impiedica sa folosesc aparatul clasic in anumite conditii, mai ales cand nu sunt sigur de rezultat; simt ca ma pot juca liber doar in mediu digital, din simplu motiv ca imi este permis sa "gresesc", in spatele seriei; si totusi imaginea a fost un instantaneu unic (f1.8, expunere 1 ½ s) si nu rezultat in urma unei serii; sa fie o problema de curaj sau de obisnuinta?

 

© 2004, Vlad Eftenie - veftenie@hotmail.com

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   azi, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 2 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 8 zile, la ora 20:06
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 9 zile, la ora 13:46

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127194 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate