Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Abordarea fotografiei

Acest articol pleaca de la premisa ca o fotografie buna este o imbinare de abilitate tehnica si artistica. In zilele noastre (odata cu aparitia echipamentelor performante - clasice si digitale) intalnim mai des competenta tehnica decat maiestria de a folosi o astfel de competenta pentru a face fotografii artistice reusite. Atitudinea fotografului fata de mijlocul sau de exprimare determina valoarea fotografei sale. Acest mijloc de exprimare al fotografului incerc sa-l dezvolt in randurile care urmeaza.

Limbajul fotografic

Limbajului fotografic ii gasim corespondentul intre cele mai vechi forme de comunicare, si anume in desenele preistorice din pesteri, hieroglife, urmand apoi alfabetele moderne care nu sunt altceva decat reprezentari grafice ale unor desene.

Fata de limbajul cuvintelor, limbajul fotografiei este inteles oriunde pe Terra. Trecand peste acest fapt, fotografia mai are avantajul unui mesaj cu impact mai mare decat cuvantul. Cuvantul, trecut prin prisme politice, economice sau de alta natura este gandit de multe ori sa manipuleze cititorul sau ascultatorul in scopul influentarii opiniilor si dorintelor sale. Desigur ca si fotografiile pot fi mijloace de manipulare sau inselare la fel de puternice ca si cuvintele. Insa mesajul unei fotografii este mai putin abstract, mai usor de decodat decat mesajul unui text scris (cu unele exceptii bineinteles care ar putea fi subiectul altui articol). Asadar limbajul fotografic poate fi inteles oriunde pe glob si poate fi o legatura, un mijloc de comunicare intre tari, religii, etnii etc. Folosit cu maiestrie acest limbaj poate sa joace un rol mic, dar insemnat, in stabilirea unor relatii si sentimente armonioase, sau nu, intre oamenii acestei lumi.

Sa luam un exemplu intamplator (nereal) pentru a face o paralela intre limbajul cuvintelor si cel fotografic. Efectul produs de o fotografie cu un pinguin mort in primul plan iar in fundal alte zeci de pasari in aceeasi stare, toate ca urmare a unui accident ecologic este mult mai puternic decat o relatare jurnalistica sau de alta natura a acestui eveniment. Vazand aceasta fotografie orice om are aproximativ aceleasi trairi. Insa citind de exemplu cronica unui asemenea eveniment putem avea impresia ca este vorba de propaganda si ca lucrurile nu stau chiar asa.Gasim exemple in stirile canalelor noastre de televziune unde intai se expune stirea pe scurt dupa care urmeaza imagini care "demonteaza" practic textul stirii, facut tocmai pt. a atrage atentia (audienta). Sau cine nu s-a uitat vrajit la emisiunile "no comment" ale unor posturi straine? Am luat acest exemplu trist (oarecum extrem) pentru a intelege mai bine. Se pot gasi altele mai bune, in care este reprezentata ideea frumosului, optimismului, fericirii etc.

Aceasta relatare este facuta pentru a intelege ca imaginea este un limbaj universal, limbaj pe care il folosim si noi (amatori sau profesionisti) cu ajutorul aparatului de fotografiat. Fotografia, intr-o acceptiune simplista, este o reprezentare vizuala a unui subiect. Aceasta reprezentare este diferita de la fotograf la fotograf in functie de pregatire, cultura, educatie, credinta si multe altele.

Dar sa revenim la ABORDAREA FOTOGRAFIEI. In abordarea oricarei fotografii pe care o facem trebuie sa nu uitam faptul ca folosim un limbaj. Acest limbaj trebuie sa comunice, sa exprime sau sa transmita ceva. Altfel este ca si cand vorbim fara sa avem nimic de comunicat. Din observatiile mele, multe din fotografiile care ne inconjoara (reviste, ziare, internet) sunt lipsite de substanta, sunt echivalente cu vorbele goale.

Limbaj fotografic nu este doar o reprezentare pur informationala a subiectului. Nu este destul sa fotografiem pinguinul de la trei metri "de sus" ca sa avem lumea si fericirea la picioare. (nu pot sa nu-mi amintesc de fotografia cu copilul nou nascut aruncat la gunoi, fotografie a unui roman, realizata aproximativ in acest fel si prezentata in revista franceza Photo) Ideile si intentiile isi au rostul lor insa aceste idei se pot pierde daca nu-si gasesc o reprezentare de calitate in fotografie. Asa cum scriitorul foloseste simboluri si fotograful trebuie sa le foloseasca pentru a da valoare reprezentarii subiectului. Simbolurile fotografului trebuie descoperite cu ajutorul perspectivei, contrastului, culori, nuante, claritate, neclaritate, atmosfera, linii in cadru si multe altele. Poate va ganditi ca in orice fotografie folositi cele enumerate mai sus. Maiestria alegerii lor in concordanta cu ideea care se vrea reprezentata conduce in mod sigur la succes.

In final iata trei exemple de la doi fotografi romani, in care cred eu ca limbajul fotografic este cel mai usor de observat. Se pot observa si reactiile celor care le-au privit.

Radu Suciu: http://www.badorgood.com/detail.php?id=3748
Silviu Ghetie: http://www.badorgood.com/detail.php?id=1451
Silviu Ghetie: http://www.badorgood.com/detail.php?id=1821

Gicu Serban - ianuarie 2003

Bookmark and Share

Comentarii:

niku sorin - 24 Apr 2007, ora 22:47
ce trebuie sa faca un fotograf amtor ca sa devina un fotograf (cat de cat) profesionist?

ana ionescu - 10 Jan 2008, ora 20:44
aceeasi intrebare ca a lui niku sorin: ce trebuie sa faca un fotograf amator ca sa devina un fotograf (cat de cat) profesionist? ar fi bine sa primesc si raspuns. multumesc anticipat

Codobatura urbana - 18 Jan 2008, ora 15:41
cred ca ideal ar fi sa inceapa prin a nu mai pune intrebarea asta pe site-uri, oricare ar fi ele. miscarea respectiva ar putea fi urmata de o regandire a termenului "cat de cat profesionist". ori e cal, ori e magar! si apoi nu strica multa lectura, multa practica si un oarecare buget. ah, talentul si viziunea nu-s nici ele de lepadat. bafta!

Seremi Seremi - 16 Mar 2011, ora 10:47
Multa lume inca nu stie ce inseamna PROFESIONIST. E simplu ce trebuie sa faca , sa inceapa sa castige bani din foto ! Pentru ca profesionist asta inseamna, ca transforma fotografia in porfesie . E simplu.....

diana solomon - 10 Apr 2013, ora 16:15
multe informatii parafrazate din "fotograful creator"...:P

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Izvorul luminii »
   de elerum
   ieri, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 14:14
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 18:47
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 6 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127225 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate